• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 2 آبان 1402
کد مطلب : 206803
+
-

به چپ چپ، به راست راست

آیا تعویض‌های کارلو آنچلوتی تکراری و باری به‌هرجهت است؟

به چپ چپ، به راست راست

تعویض‌های کارلو آنچلوتی برای مربیان فوتبال یک کلاس درس است. به تعویض‌های او نگاه کنید و اگر سرمربی تیمی شدید، از تعویض‌های مشابه بپرهیزید! با سند ثابت می‌کنیم چرا یکی از بهترین مربیان تاریخ فوتبال خوب تعویض نمی‌کند و حداقل امسال در این زمینه نتوانسته به هیچ‌عنوان عملکرد قابل‌قبولی داشته باشد.

  لالیگا
   هفته اول: برد 2بر صفر مقابل بیلبائو، با گل‌های رودریگو (28) و بلینگام (36)؛ هنوز نیازی به تعویض مدافعان کنار حس نمی‌شد. فران گارسیا تازه آمده بود و فیکس بود، مندی مصدوم بود و آلابا هم دوست نداشت در دفاع چپ بازی کند. سمت کارواخال هم که جانشین، مصدومیت و محرومیتی نداشت.
   هفته دوم: برد 3بر یک در زمین آلمریا، با گل‌های بلینگام (19و 60) و وینیسیوس (73)؛ گل زودهنگام آریباس زود جبران شد. آنچلوتی در اوایل فصل بیشتر دنبال چند دقیقه بازی دادن به برخی بازیکنان نظیر مودریچ بود. لوکاس واسکس هم که چندین سال است قاچاقی در رئال بازی می‌کند، معلوم نیست چرا دقیقه 90به‌جای والورده وارد زمین شد تا چه گلی را حفظ یا چه گل خورده‌ای را جبران کند. بازیکنی در این سن و این سطح کیفی زیر متوسط چه نیازی به چند دقیقه حضور در زمین در دقایق تلف شده دارد؟ تعویض او هم از همان تعویض‌های باری به‌هر جهت معمول بود. کارلتو حاضر نشد یکی از بازیکنان تیم کاستیا را برای کسب تجربه به زمین بفرستد.
   هفته سوم: پیروزی یک بر صفر در زمین سلتاویگو با گل بلینگام (80)؛ کار در زمین سلتا گره خورد. رودریگو دقیقه 68پنالتی خراب کرد. تجویز کارلتو این بود که ناچو را به‌جای فران گارسیا در دقیقه 80و در پست مدافع چپ به زمین بفرستد. یک دقیقه بعد بدون تأثیر این تعویض، رئال توسط بلینگام به گل رسید و بازی را برد.
   هفته چهارم: پیروزی 2بر یک خانگی بر ختافه، با گل‌های خوسلو (74) و بلینگام (95)؛ باز هم یک بازیکن سابق کاستیا به رئال گلی زودهنگام زد (مایورال). آنچلوتی بین 2 نیمه دست به تعویض مدافع چپ خود زد و فران را بیرون کشید تا ناچو جای او را بگیرد. تونی کروس هم به‌جای کاماوینگا به زمین رفت. همان اول نیمه دوم گل مساوی زده شد. واسکس دقیقه76به‌جای کارواخال در پست دفاع راست وارد زمین شد. تیم در ثانیه‌های تلف شده به گل پیروزی رسید.
   هفته پنجم: برد 2بر یک بر سوسیداد، با گل‌های والورده (46) و خوسلو (60)؛ باز هم گل زودهنگام دریافتی در دقیقه5.ناچو دقیقه 74جای فران را در دفاع چپ گرفت.
   هفته ششم: شکست 3بر یک در زمین اتلتیکو، با گل کروس (35)؛ در تنها شکست فصل رئال باز هم یک بازیکن آکادمی گل زودهنگام وارد دروازه این تیم کرد؛ این‌بار موراتا (4). بین 2 نیمه آنچلوتی به اشتباهش پی برد و مودریچ را که برای دومین‌بار (بار اول در ال‌کلاسیکو بود) در پست مهاجم کاذب بازی داده بود، بیرون کشید و خوسلو را به زمین فرستاد. دقیقه 57و درحالی‌که تیم 3بر یک عقب بود، سرمربی ایتالیایی هر دو مدافع کناری را تعویض کرد؛ ناچو به‌جای واسکس و مندی به‌جای فران گارسیا. کسی متوجه نشد با این دو تعویض چگونه می‌خواست گل‌های خورده را جبران کند؟
   هفته هفتم: برد 2بر صفر بر لاس‌پالماس، با گل‌های براهیم (45) و خوسلو (54)؛ تعویض دقیقه 41آلابا اجباری بود. به‌دلیل مصدومیت آلابا، واسکس به جای او به زمین رفت. فران گارسیا دقیقه 77به‌جای مندی به زمین رفت. چند تعویض دیگر هم برای خالی نبودن عریضه انجام شد.
   هفته هشتم: برد 3بر صفر در زمین خیرونا، با گل‌های خوسلو (17)، شوامنی (21) و بلینگام (71)؛ ‌2گل زودهنگام در زمین پدیده این فصل باعث شد آنچلوتی در نیمه‌دوم برای آنکه حوصله بازیکنانی مثل سبایوس، واسکس و براهیم سر نرود و صدای آنها درنیاید، دست به تعویض بزند. استثنائا مدافعان کناری در امان ماندند اما کاماوینگا در پست دفاع چپ بازی کرد.
   هفته نهم: پیروزی 4برصفر بر اوساسونا، با گل‌های بلینگام (9و 54)، وینیسیوس (65) و خوسلو (70)؛ معلوم نیست چرا واسکس دقیقه 79به جای کارواخال برای پست دفاع راست به زمین فرستاده شد. تیم با 4گل پیش بود.
   هفته دهم: تساوی یک-یک با سویا، با گل کارواخال (78)؛ در نخستین تساوی فصل رئال هم تعویض‌ها نامفهوم بود. رودریگو، وینیسیوس و والورده که از فیفادی و سفر طولانی آمریکای جنوبی برگشته بودند، فیکس شدند اما خوسلو و مودریچ روی نیمکت نشستند. دقیقه 67با 2تعویض همزمان، مودریچ و کاماوینگا جای شوامنی و والورده را گرفتند. درحالی‌که رودریگو، وینی و کروس کم‌اثرتر بازی می‌کردند. استاد دقیقه 88طاقت نیاورد و فران را به‌جای فرلان مندی به دفاع چپ فرستاد و عادتش را ترک نکرد.

  لیگ قهرمانان
   هفته اول: پیروزی یک بر صفر بر اونیون برلین، با گل بلینگام (94)؛ بازی گره خورده بود و توپ‌ها وارد دروازه نمی‌شد. نسخه کارلتو بردن ناچو به‌جای فران گارسیا به زمین بود و چند تعویض غیرتاکتیکی در خط هافبک.
   هفته دوم: برد 3بر 2در زمین ناپولی، با گل‌های وینیسیوس (27)، بلینگام (34) و الکس مرت (78)؛ وقتی دقیقه 64بازی با تساوی 2-2دنبال می‌شد، فرلان مندی به‌جای کاماوینگا به پست دفاع چپ فرستاده شد تا در کارهای دفاعی شرکت کند. مودریچ به جای کروس، خوسلو به جای رودریگو و سبایوس به جای وینیسیوس به زمین رفتند. این تعویض‌ها اندکی تاکتیکی و کمی به‌خاطر خستگی بازیکنان بود.

  نتیجه‌گیری
آنچلوتی استاد بهترین بازی گرفتن از بازیکنانش به‌حساب می‌آید و تخصص بالایی دارد تا به پیشرفت ستاره‌ها کمک کند. او معمولا روی بازیکنان جوان و آکادمی خطر نمی‌کند. کارلتو ترجیح می‌دهد بازیکن بالای 30ساله متوسط را به زمین بفرستد اما به بازیکن گمنام و جوان بازی ندهد. فصل پیش میگل گوتیرس، آریباس و یکی دو بازیکن دیگر که در دوره زیدان به‌عنوان پدیده و استعداد جوان مطرح شده بودند، توسط کارلتو فرصت بازی پیدا نکردند و واگذار شدند. تنها بازیکنی که از کاستیا آورد، آلوارو رودریگس اروگوئه‌ای بود که در چند بازی در ترکیب قرار گرفت و جای خالی بنزما را پر کرد ولی چندی بعد محو شد و دیگر شانسی برای حضور در تیم اصلی پیدا نکرد.
مربی ایتالیایی در پیش فصل ضعف مدافعان میانی خودش را ندید و درخواست مدافع جدید نکرد یا برای خرید بازیکن زورش به فلورنتینو پرس نرسید اما او، پسرش، دستیارانش و خبرنگاران نزدیک به باشگاه هیچ‌کدام ضعف مفرط آلابا را در دفاع وسط نمی‌بینند و درهرحالتی او را در ترکیب می‌گذارند. مدافع اتریشی اصلا برای این پست ساخته نشده و یک مدافع چپ است. او روی هیچ توپ هوایی تأثیری نمی‌گذارد و به هیچ توپی نه نمی‌گوید. آلابا هنگام هجوم بازیکنان حریف ناگهان سردرگم و از جریان بازی خارج می‌شود و این هفته هم در بازی با سویا گل به‌خودی زد اما این کمترین اشتباه او در این مسابقه بود. پسر کارلتو و دستیارانش درباره تعویض مدافعان کناری به او مشاوره می‌دهند و بس! با وجود این کارلتو برنامه‌ای برای بازی دادن به جوانان ندارد و مهره‌ای جدید را در ترکیب تیمش تست نمی‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید