• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 19 بهمن 1396
کد مطلب : 6563
+
-

خودروی آلبالویی تسلا در مسیر سیاه سرخ

پرتاب یک خودروی برقی با یک موشک دست‌دوم، توسط قدرتمندترین موشک ساخت بشر؛ همه اینها دیشب در خلال یکی از مهم‌ترین پروژه‌های فضایی تاریخ اتفاق افتاد

اشکان خسروپور| خبرنگار:

قدرتمندترین موشک ساخته شده توسط بشر نیمه‌شب گذشته به وقت ایران به فضا پرتاب شد. چندبار تغییر برنامه و تأخیرهایی که در پرتاب «فالکون هوی»‌(Falcon Heavey) پیش آمد، در کنار استفاده از تجهیزات دست‌دوم برای ساخت موشک و حمل خودروی برقی «رودستر تسلا» به‌عنوان محموله ویژه، این پروژه را به یکی از برنامه‌های پرچالش و جالب فضایی تبدیل کرده است.

 

ایده ماجراجویانه «اسپیس ایکس»

آیلان ماسک، مدیر شرکت اسپیس ایکس که باعث و بانی پرتاب موشک فالکون هوی و محموله‌اش بوده، ادعا کرده می‌تواند ایده سفر به مریخ را عملی کند. موشکی که شب پیش به فضا رفت، نمونه آزمایشی بود که قرار است انسان، وسایل زندگی، مصالح ساختمانی و هر آنچه را که برای زندگی در یک سیاره جدید مناسب است به آسمان بفرستد. برای رسیدن به چنین هدفی باید یک موشک قدرتمند وجود داشته باشد که بتواند یک سفر چند‌ماهه را تاب بیاورد و در عین حال هزینه ساختش آن‌قدر گران نباشد که کمر بشریت را خم کند. شرکت اسپیس ایکس ادعا کرده، موشکی که ساخته تمام این فاکتورها را رعایت می‌کند و راه کمی تا مریخ باقی مانده است.

ارزان‌ترین موشک دنیا

ایلان ماسک در آخرین گفت‌وگویی که درباره «فالکون هوی» داشته، ادعا کرده که این موشک از تمام نمونه‌های قبلی دست‌کم 30درصد ارزان‌تر است. با این حساب، در آینده می‌توان موشک‌های کوچک‌تر با بازده بالاتری ساخت که بتوانند انسان و تجهیزات مریخ‌نوردی را با هزینه کمتری به فضا بفرستند. یکی از ایده‌های او برای پایین آوردن هزینه، استفاده از موشک‌ها و سیستم‌های دست‌دوم بود؛ ایده‌ای که خیلی‌ها با صفت «مضحک» از آن یاد می‌کردند اما در نهایت جواب داد.

اتوبوسرانی در فضا

فالکون هوی بیشترین میزان بار فضایی در طول تاریخ – حدود 64تن – را به فضا پرتاب کرده است؛ بیشتر از 2برابر بزرگ‌ترین محموله‌ای که تا به حال به فضا فرستاده شده است. برای مقایسه با یک شیء زمینی، اینطور گفته می‌شود که فضاپیما 5اتوبوس 2 طبقه را در خودش جای داده است. خودروی آلبالویی‌رنگ شخصی آیلان ماسک محموله ویژه موشک است. برای اینکه همه‌چیز طبیعی جلوه کند، در داخل خودرو یک مانکن شبه‌انسان قرار داده شده و در تمام مدت پرواز یکی از آهنگ‌های مورد علاقه «ماسک» از ضبط خودرو پخش می‌شود.

مقصد بعدی: مریخ

فالکون هوی یک نمونه آزمایشی است که توسط اسپیس ایکس، یکی از کمپانی‌های تحت نظارت آیلان ماسک‌ ارتقا ‌پیدا کرد. این نمونه آزمایشی قرار است در یک مدار اطراف خورشید گردش کند. موشک اصلی که هنوز زمانی برای پرتابش تعیین نشده، برای بردن انسان به مریخ طراحی می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید