• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 17 تیر 1398
کد مطلب : 64405
+
-

بهبهانی‌ها به دنبال جای پارک

بسیاری از مغازه‌داران، محوطه روبه‌روی مغازه را ملک خود می‌دانند و به شهروندان اجازه پارک خودرو نمی‌دهند

فراهم نبودن زیرساخت‌های شهری در بهبهان مشکلات فراوانی را برای شهروندان به ‌وجود آورده که یکی از آنها مساله پارک خودروها در خیابان‌های اصلی این شهر در سایه نبود پارکینگ مناسب است. به گزارش تسنیم، در طول سال‌های گذشته افزایش جمعیت و توسعه مبلمان شهری در بهبهان هم‌خوانی نداشته و دوشادوش هم حرکت نکرده‌اند و همین موجب ایجاد مشکلات متعدد برای شهروندان شده است.

کمبود جای پارک در خیابان‌ها و از آن مهم‌تر، کمبود پارکینگ عمومی  از معضلات شهری بهبهان است. این در حالی است که بهبهان کلان‌شهر محسوب نمی‌شود و طبیعتا نباید با مشکلی به نام جای پارک خودرو مواجه باشد. در این میان برخی مغازه‌داران به خودروها برای پارک روبه‌روی محل کسبشان اجازه نمی‌دهند و از این کار جلوگیری می‌کنند. این امر موجب انتقاد شهروندان از موضوع «جای پارک شخصی» شده است.


هر مغازه‌دار یک جای پارک شخصی دارد

یکی از شهروندان بهبهانی می‌گوید: متاسفانه هر صنفی در بهبهان قانون‌های عجیب و غریبی برای استفاده از مبلمان شهری و دیگر امکانات اجتماعی برای خود وضع می‌کند که عملا حقوق شهروندی را با مشکل روبه‌رو می‌کند. «مینا طارمی» می‌افزاید: مدت‌هاست مردم بهبهان به‌ دلیل محرومیت از حتی یک پارکینگ مناسب در مرکز شهر و مجتمع‌های تجاری در عذابند و هر روز با ترافیک خسته‌کننده  دست‌ و پنجه نرم می‌کنند.

این شهروند بهبهانی اظهار می‌کند: بافت شهر بهبهان با وضعیت کنونی آن اصلا هم‌خوانی ندارد و هر روز مشکل تازه‌ای برای شهروندان به ‌وجود می‌آید. جدیدا هم با پدیده جای پارک شخصی از سوی برخی مغازه‌داران در خیابان‌های مختلف روبه‌رو هستیم. وی می‌گوید: برخی کاسبان از ساعات اولیه روز اقدام به پارک خودروی شخصی‌شان روبه‌روی محل کسب خود می‌کنند و با این توجیه که ملک شخصی است، به هیچ‌کس حق پارک در آنجا را نمی‌دهند در حالی که این کار اصلا قانونی نیست.


ترافیک و بی‌نظمی در شهر

فرمانده انتظامی شهرستان بهبهان در این رابطه بیان می‌کند: کم‌عرض بودن معابر بهبهان و افزایش تعداد خودروها معضل سال‌های اخیر در این شهر و البته بسیاری دیگر از شهرهای استان و کشور است. سرهنگ «محمد عزیزی» ادامه می‌دهد: معضل دیگری که در این شهر وجود دارد، این است که برخی مغازه‌داران روبه‌روی مغازه‌‌شان را ملک خود می‌دانند و اجازه پارک خودرو را در آن محل به هیچ شهروندی نمی‌دهند. وی می‌گوید: فقدان پارکینگ در هسته مرکزی شهر سبب شده است برخی رانندگان، هنگام مراجعه به بازار، گاه خودروهای خود را به صورت دوبل یا در نقاط ممنوع پارک کنند و به ترافیک و بی‌نظمی در شهر دامن بزنند.


نصب پارکومتر در نقاط شلوغ

سرهنگ عزیزی یکی از راهکارهای رفع معضل را عمل کردن به ماده 15 قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی و اجرای طرح ایست‌سنج(پارکومتر) عنوان می‌کند و می‌گوید: قانون‌گذار اجرای این طرح را به عهده شهرداری‌ها گذاشته است.

وی می‌افزاید: بنابراین از شهرداری خواسته شده است برای ساماندهی پارک حاشیه‌ای در خیابان‌های شریانی درجه یک از طرح مکانیزه پارکومتر (ایست‌سنج) استفاده کند. این فرماندهی هم برای روان‌سازی ترافیک و تسهیل رفت و آمد شهروندان، آمادگی کامل دارد که در اجرای طرح با شهرداری همکاری کند.

فرمانده انتظامی بهبهان درباره ماده 15 قانون می‌گوید: براساس این ماده، در شبکه معابر شهری پرترافیک که برابر مقررات راهنمایی و رانندگی ممنوعیت توقف وجود ندارد، شهرداری‌ها می‌توانند به منظور مدیریت پارک‌های مجاز حاشیه‌ای از ابزارها و وسایل لازم از قبیل ایست‌سنج (پارکومتر) برای توقف بیش از نیم ساعت استفاده کنند.


حل همیشگی معضل

نصب پارکومتر در معابر شلوغ و پرازدحام شهر به تصویب هیات وزیران رسیده است. در شهر بهبهان نیز تاکنون چند مرتبه در شورای ترافیک این مساله تصویب شده است و حالا مسئولان متولی عضو شورای ترافیک باید پاسخگوی اجرا نشدن آن باشند. شهرداری باید خود را موظف به تامین نیازهای شهر بداند و با استفاده از توان کارشناسان، درصدد رفع مشکلات مبلمان شهری برآید و برای آن برنامه داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید