• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 4 تیر 1398
کد مطلب : 61939
+
-

زیست تابستانه در زنده‌رود

پس از 10سال با دستور مساعد وزیر نیرو، برنامه‌ریزی برای تأمین آب کشت تابستانه کشاورزان اصفهانی در دستور کار قرار گرفت

آب
زیست تابستانه در زنده‌رود


بارش‌های بهاری امسال، مخزن سد زاینده‌رود را سیراب کرده و حالا با دستور مساعد وزیر نیرو مقرر شده کشاورزان اصفهانی پس از 10سال، صیفی‌کار شوند.

البته پیگیری‌های همشهری از برخی از کشاورزان اصفهانی نشان می‌دهد درصورت تأمین آب موردنیاز کشت تابستانه، در مناطقی مانند شهرستان لنجان و مناطق شرقی اصفهان تا حوالی زیار و برسیان، این آب صرف کشت صیفی و آبیاری مزارع پیاز و ذرت خواهد شد اما در مابقی مناطق، خصوصا در دشت رودشت اصفهان به‌واسطه تغییر اقلیم آب و هوایی امکان کشت صیفی‌جات وجود ندارد و آب کشت تابستانه صرف آبیاری مزارع علوفه و به‌ندرت پنبه و چغندرقند می‌شود.

به گزارش همشهری، 10سال از متروک شدن کشت تابستانه در دشت‌های کشاورزی اصفهان می‌گذرد و نبود آب در فصل گرما از یک سو کشت تابستانه در مناطق اطراف اصفهان را منتفی کرده و از سوی دیگر باعث شده بخش عمده درختان مثمر و غیرمثمر در مناطق دورتر، خصوصا در منطقه رودشت کاملا خشک شود. فعلا آفتاب که به دشت شرقی اصفهان می‌تابد، سایه‌ای ندارد؛ چراکه درختان به جبر بحران آب از دشت‌ها حذف شده‌اند؛ اما با بهبود بارندگی‌های بهاری، حالا خبرهای خوبی از احتمال احیای آبادی و زندگی در شرق اصفهان به گوش می‌رسد.

فعلا مخزن سد زاینده‌رود سیراب است و با آزادسازی بخشی از ذخایر آن، صدای زندگی به زنده‌رود برگشته؛ از ورودی سد تا جنگل ناژوان، از پل شهرستان تا تالاب گاوخونی.

خط قرمز در تأمین آب
قاسم تقی‌زاده‌خامسی، معاون آب و آبفای وزارت نیرو می‌گوید: در جریان نوزدهمین جلسه شورای هماهنگی مدیریت به‌هم‌پیوسته منابع آب حوضه آبریز زاینده‌رود در وزارت نیرو، دستور مساعد وزیر نیرو برای تأمین آب کشت تابستانه کشاورزان اصفهانی صادر شده اما کار باید به‌نحوی پیش برود که در پایان تابستان، حداقل ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب به‌منظور کشت پاییزه در سد زاینده‌رود باقی بماند و بر این اساس، با رعایت تخصیص آب مربوط به بخش‌های شرب، صنعت و... بخشی از آب موجود در مخزن سد زاینده‌رود نیز برای کشت تابستانه کشاورزان درنظر گرفته می‌شود. طبق اظهارات تقی‌زاده‌خامسی، اگر کارها خوب پیش برود حدود ۳۵۰ تا ۳۷۰ میلیون مترمکعب آب برای کشت تابستانه کشاورزان اصفهانی اختصاص خواهد یافت که البته زمان و نحوه رهاسازی آن مشخص نیست و پس از تشکیل جلسه کمیته ۱۵ نفره متشکل از نمایندگان شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، صنف کشاورزی و سازمان جهادکشاورزی این استان تصمیم‌گیری و به‌زودی اعلام خواهد شد. به گفته معاون آب و آبفای وزارت نیرو، تأمین آب برای کشت تابستانه با رعایت خط قرمز حجم آب موردنیاز کشت پاییزه برنامه‌ریزی خواهد شد. فعلا طبق اظهارات عباس رضایی، استاندار اصفهان ۷۸۰ میلیون مترمکعب آب پشت سد زاینده‌رود جمع شده که 160درصد بیشتر از سال قبل است و از این نظر سد در وضعیت مطلوبی به سر می‌برد؛ پس می‌توان انتظار داشت وعده‌های داده شده برای حفظ حیات تابستانه زاینده‌رود و دشت‌های اطراف تا حد زیادی به تحقق بپیوندد.

   قیمت آب و بحران مصرف در ایران
ایرانیان که در طول تاریخ برترین سازه‌های آبی را احداث کرده‌اند و از چند هزار سال پیش با حفر قنات توانسته‌اند برداشت آب با بالاترین بهره‌وری را گسترش دهند، حالا به مصرف‌کننده ارزان‌ترین آب تبدیل شده‌اند؛ آبی که به مدد یارانه‌های انرژی و سرمایه‌گذاری عظیم دولتی در زیرساخت‌های فناورانه به‌دست می‌آید و بخش زیادی از آن به بهایی بسیار پایین در چرخه بدمصرفی هدر می‌رود. این طلیعه سخنان رضا اردکانیان، وزیر نیرو بود وقتی فرایند ایجاد کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی را تشریح می‌کند. رضا اردکانیان در نشست کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی، خواستار تلاش برای اصلاح الگوی مصرف در حوزه انرژی اعم از آب و برق شد و با اشاره به تغییرات اقلیمی و...، گفت: «سازگاری با کم‌آبی» گزاره‌ای است که با دقت انتخاب شده و برای مقابله یا از میان بردن یا حتی تغییر کم‌آبی ایجاد نشده است، بلکه با قبول وضعیت تاریخی و اقلیمی حوزه آب در سرزمین ایران، برای هماهنگ شدن با این وضعیت تلاش می‌کند. به گفته او، کم‌آبی وضعیت کم‌وبیش ثابتی است که تغییرات سالانه یا دوره‌ای در میزان بارش نیز آن را ماهیتا تغییر نمی‌دهد و نتیجه طبیعی این است که ساکنان این عرصه از جهان باید خود را با این وضعیت سازگار کنند. او همچنین با اشاره به اینکه در تابستان سال‌جاری 4هزار مگاوات کمبود برق وجود دارد، شرط عبور بدون خاموشی از فصل گرم تابستان را درست مصرف کردن و بازنگشتن به عادت‌های پرمصرف قبلی عنوان کرد و گفت: اگر رشد مصرف برق در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته از 2.5درصد بیشتر نباشد، امیدواری زیادی داریم که تابستان با آسایش سپری شود. اردکانیان با تأکید بر اینکه کم کردن یک درجه دمای دستگاه سرمایشی هم اثر مثبت خود را روی خط تولید یک واحد نیروگاهی می‌گذارد، گفت: تمهیدات لازم برای مقابله با خاموشی در تابستان به‌کار گرفته خواهد شد اما عبور از این فصل نیازمند همکاری همه مصرف‌کنندگان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید