• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 25 دی 1401
کد مطلب : 182833
+
-

امیدواری اصفهانی‌ها به زنده‌رود

بارش زمستانی با سپیدپوش کردن زاینده‌رود علاوه بر افزایش ذخیره سد،می تواند پیام‌آور رونق کشاورزی در فلات مرکزی باشد

گزارش
امیدواری اصفهانی‌ها به زنده‌رود

راحله عبدالحسینی- خبرنگار

بارش برف در اصفهان، زاینده‌رود را سپیدپوش کرده ‌است و شادمانی را نه‌تنها برای اصفهانی‌ها که زندگی را در جوشش آن می‌بینند، بلکه برای همه ما به ارمغان آورده. زاینده‌رود، پرآب‌ترین و بزرگ‌ترین رودخانه فلات مرکزی ایران است که از 2دهه پیش با کم‌آبی و خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند؛ رگ حیاتی بی‌رمقی که خشکی‌اش موجب فرونشست‌های پی‌ در پی زمین‌های کشاورزی و مسکونی شده و رونق را از زراعت برده است. حالا اما این رود با تصاویر برفی و زیبای زمستانی‌اش صدرنشین اخبار شده ‌است. آنطور که رئیس سازمان جهادکشاورزی اصفهان می‌گوید بارش‌ها در این حوضه آبی نسبت به دی سال گذشته بیشتر شده است و درصورت تداوم بارش‌ها، کشت امسال هم رونق خواهد گرفت. در صورت جان گرفتن زاینده‌رود با ادامه بارش‌ها‌، افزایش ذخیره سد زاینده‌رود و کاهش تنش آبی را به‌دنبال دارد.

انباشت برف در زاگرس
زاینده‌رود با ۳۶۰ کیلومتر طول بزرگ‌ترین و پرآب‌ترین رودخانه فلات مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی سرچشمه می‌گیرد و از چهارمحال و بختیاری، شهرستان‌های ‌اصفهان، کوهرنگ، فارسان، بن، سامان، چادگان، لنجان، اصفهان، فلاورجان، خمینی‌شهر و مبارکه
استان اصفهان عبور می‌کند و درنهایت به تالاب گاوخونی در ۱۴۰کیلومتری شهر اصفهان سرازیر می‌شود.  روند خشکی این رود از اوایل دهه۷۰ آغاز و طی آن، طرح‌های ریز و درشتی برای نجات جان زاینده‌رود اجرا شد که زیر سایه کمبود بارش و خشکسالی در کل کشور چنان که باید و شایسته
به نتیجه نرسید. حالا اما برودت هوا در کشور و بارش برف و باران از سه‌شنبه هفته گذشته در اصفهان، جانی تازه به زاینده‌رود بخشیده‌است. از سوی دیگر، شاخص آلایندگی هوا که از 150 هم عبور کرده و 145روز هوای ناسالم را رقم زده‌بود، حالا بهبود یافته و با بارش برف، شهروندان نفسی تازه می‌کنند. تازه‌ترین تصاویر ماهواره‌ای از انباشت مناسب برف در کوهستان‌های زاگرس خبر می‌دهد؛ سرزمینی که منبع و سرچشمه اصلی‌ترین رودخانه‌های ایران ازجمله زاینده‌رود، کارون و ‌کرخه ‌ است.

افزایش میانگین بارش‌ها
کارشناس اداره کل هواشناسی اصفهان از موج جدید بارشی در استان خبر می‌دهد که تا آخر امروز یکشنبه (25دی) از مناطق غربی وارد استان می‌شود و بارش برف و باران را در مناطق غربی و جنوبی در پی دارد. به‌گفته محمدرضا رفیعی، از روز سه‌شنبه هفته جاری سامانه بارشی دیگری نیز وارد استان خواهد شد. منصور شیشه‌فروش، مدیرکل بحران اصفهان نیز به همشهری می‌گوید که بارندگی‌های اخیر در مرکز و غرب استان نسبت به سال گذشته افزایش داشته‌است. حسین محمدرضایی، عضو هیأت مدیره اتاق اصناف کشاورزی اصفهان نیز در گفت‌وگو با همشهری از افزایش 35درصدی بارش‌ها در مدت مشابه سال گذشته خبر می‌دهد و می‌گوید: طی روزهای اخیر 520میلی‌متر بارش در کوهرنگ، سرچشمه اصلی حوضه آبریز زاینده‌رود ثبت شد که نسبت به سال گذشته افزایش 35درصدی دارد. اینطو‌ر که آمار نشان می‌دهد ۱۵۰میلیون مترمکعب آب پشت سد زاینده‌رود است که ۱۰درصد از ظرفیت کل سد را شامل می‌شود و درصورت رسیدن به کمتر از ۱۰۰میلیون مترمکعب آب آشامیدنی ۵میلیون نفر در مرکز کشور مورد تهدید قرار می‌گیرد.

مکث
رونق کشت امسال با تداوم بارندگی

‌سال آبی برای کشاورزی از ابتدای مهر آغاز می‌شود و تا مهر سال آینده ادامه دارد. با وجود اینکه پاییز امسال چندان خبری از بارندگی نبود، اما نخستین‌ماه زمستان با بارش‌ برف سعی در جبران آن دارد. رئیس سازمان جهادکشاورزی اصفهان در ارزیابی وضعیت بارش‌ها برای رونق کشاورزی به همشهری می‌گوید: در بیشتر نقاط استان در دی‌ماه شاهد بارندگی و بارش برف بودیم که با افزایش ذخایر آبی همراه است. مهرداد مرادمند با اشاره به اینکه هنوز بارش‌های زمستانی تمام نشده‌است، ادامه می‌دهد: به صرف چند بارش نمی‌توانیم درباره سال آبی قضاوت کنیم و تداوم بارش‌ها به رونق کشاورزی و کشت امسال می‌انجامد. افزایش بارش‌ها هر چند امیدبخش، اما کافی نیست و حسین محمدرضایی، عضو هیأت مدیره اتاق اصناف کشاورزی اصفهان از آبرسانی به زمین‌های کشاورزی در بهمن اینطور می‌گوید: رئیس حوزه زاینده‌رود به کشاورزان قول داده که بهمن آبرسانی به زمین‌های کشاورزی انجام شود. کشاورزان ضمن اینکه به بارش رحمت الهی چشم دوخته‌اند، منتظر تحقق وعده‌های مسئولان نیز هستند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید