• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 7 خرداد 1398
کد مطلب : 57104
+
-

کمبود اکسی‍ژن‌رسانی به مغز، 4بیمار را زمان جراحی به بیهوشی برد

معصومه حیدری ـ خبرنگار

بیهوشی همزمان 4بیمار در بیمارستان قلب تهران، که همگی در یک روز عمل شده‌اند، نگرانی‌ها و حاشیه‌های بسیاری را بین بیماران و خانواده‌هایشان به همراه داشت؛ به‌خصوص افرادی که در این بیمارستان در لیست انتظار جراحی قلب قرار داشتند. این بیماران ۲۵‌اردیبهشت مورد عمل جراحی قلب باز قرار گرفته‌اند و از بین آنها تنها یک نفر به‌ هوش آمده که وضعیت مطلوبی ندارد.
حمیدرضا پورحسینی، رئیس بیمارستان قلب تهران در توضیحات بیشتر درباره مشکلات پیش‌آمده به همشهری می‌گوید: «روز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت‌‌ماه ۱۶ بیمار را مورد جراحی قلب باز قرار دادیم که 4نفر از این بیماران بعد از عمل به‌هوش نیامدند. یکی از این 4بیمار بعد از ۴۸ ساعت به هوش آمد که دچار عارضه ضعف اندام است، اما 3 بیمار دیگر همچنان بیهوش هستند و سطح هوشیاری‌شان نیز پایین است. نکته قابل توجه درباره این بیماران این است که با توجه به اینکه در یک روز این بیماران دچار کاهش سطح هوشیاری شده‌اند که تقریبا چنین موضوعی کمتر انتظار می‌رود (با توجه به اینکه عضله قلب و پمپاژ قلب در حد معمول بود و بیماران نیز جزو افراد در معرض خطر نبودند) تیم پزشکی برای بررسی این موضوع تشکیل شد و از جراح قلب تا متخصص‌ آی‌سی‌یو، متخصص داخلی و داروشناسی بالینی تمام جوانب را مورد بررسی قرار داده‌اند. کلیه احتمالات از مشکلات دارویی تا اکسیژن‌رسانی، بیهوشی و آی‌سی‌یو و... مورد بررسی مجدد قرار گرفت. درنهایت به این نتیجه رسیدیم که مشکلی در این موارد وجود نداشته است حتی تک‌تک داروهای بیهوشی را برای آزمایشگاه‌های مرجع ارسال کرده‌ایم و نتایجی نیز آمده است، تا به امروز اعلام کردند که داروها مشکلی نداشته و قابل استفاده هستند البته یک سری نتایج مانده است که در روزهای آینده نتایج نهایی آماده و اعلام می‌شود.» او در ادامه می‌گوید: «‌متخصص مغز و اعصاب مرکز قلب تهران و حتی یک نفر از اساتید مغز و اعصاب بیمارستان امام خمینی(ره)، هر 3بیمار را به‌طور کامل ویزیت کردند. در نهایت کمبود اکسیژن‌رسانی به یک ناحیه از اطراف بطن‌های مغز را در بیماران گزارش کرده‌اند. در واقع بعد از پیگیری‌های مکرر و انجام سی‌تی‌اسکن‌ها و ام‌آرآی مغز، مشخص شد که در برهه‌ای از زمان بیماران دچار هایپوکسی (عبارت است از میزان اکسیژن خون شریانی و زمانی که این کاهش در اکسیژن در سطح سلولی منجر به کاهش اکسیژناسیون بافتی شود) شده‌اند. البته اینکه برخی بیماران در طول جراحی قلب و بعد از بیهوشی دچار هایپوکسی شوند، عارضه‌ای شناخته‌شده است، اما آنچه ما را نگران می‌کرد، این بود که این بیماران در یک روز دچار این عارضه شدند. بر همین اساس همچنان در حال پیگیری موضوع هستیم تا به نتیجه برسیم. حتی یک روز بعد از این اتفاق اعمال جراحی الکتیو (غیراورژانس) را متوقف کردیم، اما مجددا بعد از اینکه نتیجه داروها آمد و اعلام شد داروها مشکلی ندارند، مجددا اعمال جراحی را انجام دادیم. تا‌کنون هم حدود ۶۰ عمل جراحی در مرکز به خوبی انجام شده است. »
کیانوش جهانپور، سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت هم با رد مشکل در داروهای بیهوشی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا داروهای بیهوشی که در کشور استفاده می‌شود همگی از استانداردهای لازم برخوردار هستند یا خیر، به همشهری می‌گوید: «داروهای بیهوشی جزو داروهایی هستند که وزارت بهداشت در زمینه استاندارد‌بودن آن کنترل شدیدی را دارد. کنترل‌های بسیار سختگیرانه‌ای اعمال می‌شود و با قاطعیت می‌توان گفت که در این مورد مشکلی وجود ندارد.»
وی در ادامه افزود: «ضمن اینکه اگر داروهای بیهوشی استانداردهای لازم را نداشتند، باید همزمان 16بیمار دیگر نیز دچار مشکل می‌شدند.» یکی از متخصصان جراحی قلب هم که دوست ندارد نامی از او برده شود، به همشهری می‌گوید: «زمانی که بیماری به هوش نمی‌آید، ممکن است اتفاقات مختلفی برای وی افتاده باشد در اینگونه موارد حتما باید مواردی ازجمله اشکال در سیستم تنفسی یا داروهای بیهوشی مورد بررسی قرار گیرد. همچنین قبل از ‌جراحی اکسیژناتور و یا ونتیلاتور باید چک شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید