• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 12 خرداد 1401
کد مطلب : 162316
+
-

تأثیر رنگ پوست بر دستگاه‌ اکسی‌متر

مطالعات جدید نشان می‌دهد که سطح اکسیژن خون افراد رنگین پوست در دستگاه پالس اکسی متر بیشتر از واقعیت، نشان داده می‌شود

پزشکی
تأثیر رنگ پوست بر دستگاه‌ اکسی‌متر

زهرا خلجی- روزنامه‌نگار

یک مطالعه جدید حاکی از آن است که نشانگرهای اکسیژن خون، سطح اکسیژن بیماران مبتلا به کووید-19آسیایی، سیاهپوست و اسپانیایی تبار بستری در بیمارستان را نسبت به واقعیت، بالاتر نشان می‌دهد. به گزارش ورج، سطح اکسیژن یک شاخص مهم است که نشان می‌دهد بیماری کووید-19در یک فرد چقدر جدی است و برای چه داروهایی واجد شرایط است. این یافته جدید به این معنی است که درمان لازم برای بیماران سیاهپوست و اسپانیایی تبار باید بیشتر طول بکشد.

روش کار پالس اکسی متر
پالس اکسی‌مترها، دستگاه استانداردی است که کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها با آن اکسیژن خون افراد را اندازه‌گیری می‌کنند. این دستگاه با ارسال نور قرمز و مادون قرمز از طریق نوک انگشت و اندازه‌گیری مقداری که از اکسیژن خون بازتاب داده می‌شود، کار می‌کند. هموگلوبین، پروتئین موجود در خون که اکسیژن را حمل می‌کند، نور مادون قرمز بیشتری را در هنگام حمل اکسیژن جذب می‌کند. سال‌ها مطالعات نشان داده‌اند که این دستگاه‌ها روی افرادی که پوست تیره‌تری دارند، به خوبی کار نمی‌کنند.
در این مطالعه جدید که در مجله JAMA Internal Medicine منتشر شده است، یک تیم تحقیقاتی بیماران مبتلا به کووید-19را در سیستم بهداشت جانز هاپکینز بین تاریخ‌های مارس 2020و نوامبر 2021 بررسی کردند. سطح خون بیش از 1200بیمار با دو پالس اکسی‌متر و آزمایش خون دقیق اندازه‌گیری شد. در حدود 30درصد از این افراد که شامل بیماران آسیایی، سیاهپوست و اسپانیایی تبار می‌شد، سطح اکسیژن خون در آزمایش خون کمتر از حد نصاب نمایش داده می‌شد، درصورتی که پالس اکسی‌متر سطح آن را طبیعی جلوه می‌داد. در مورد افراد سفید پوست، این تعداد 17درصد را شامل می‌شد.

اختلال در درمان
در گروهی بزرگ‌تر شامل بیش از 6600بیمار، تیم تحقیقاتی 1903بیمار را پیدا کردند که سطح اکسیژن خون آنها قبل از اینکه پالس اکسی‌متر نشان دهد، کاهش یافته بود. در آن گروه، بیماران سیاهپوست و اسپانیایی‌تبار به‌احتمال زیاد در دریافت درمان‌هایی مانند رمدسیویر که بیشتر بیمارستان‌ها فقط به بیمارانی با سطح اکسیژن کمتر از 94درصد می‌دادند یا آمپول ضد‌التهابی و کورتونی دگزامتازون که بیشتر بیمارستان‌ها فقط به بیمارانی که اکسیژن مکمل دریافت می‌کردند، تأخیر داشتند. از این گروه، 451بیمار هرگز واجد شرایط درمان نبودند.
تحقیقات دیگری که طی چند سال گذشته انجام شده است نیز به نتایج مشابهی رسیده است. برای مثال، یک مطالعه منتشر شده در نوامبر 2021، نشان داد که شکاف بین سطوح اکسیژن اندازه‌گیری شده در آزمایش خون و پالس اکسی متر برای بیماران غیرسفیدپوست در بیمارستان‌ها بیشتر از بیماران سفیدپوست است. بیمارانی که این شکاف را داشتند بیشتر احتمال داشت که مشکلاتی در اندام‌های داخلی داشته باشند و در بیمارستان بمیرند.
سازمان غذا و دارو در فوریه 2021هشدار داد که قرائت‌های پالس اکسی‌ متر محدودیت‌هایی دارند و رنگ پوست می‌تواند بر خوانش‌ها تأثیر بگذارد. محققان در سرمقاله‌ای که به همراه مطالعه جدید منتشر شد نوشتند، باوجود مستنداتی درباره این نقص آشکار، تلاش زیادی برای اصلاح این سوگیری غلط وجود ندارد. آنها گفتند: بیمارستان‌ها و پزشکان به خرید و استفاده از این دستگاه‌ها باوجود عدم‌دقت آنها برای بیماران غیرسفیدپوست ادامه می‌دهند. رفع این مشکل آسان نیست و پالس اکسی مترها در مجموع معیار کم اعتبارتری برای اندازه‌گیری اکسیژن در خون هستند. اما بیمارستان‌ها و تنظیم‌کننده‌ها باید فقط به دستگاه‌هایی اعتماد کرده و از آنها استفاده کنند که در رنگ‌های پوست یکسان عمل کنند. پزشکان نیز می‌توانند شیوه‌های درمانی خود را برای تشخیص خطاهای احتمالی در بیماران غیرسفید پوست خود تنظیم کنند. نویسندگان این مطالعه نوشتند: اگرچه خطای اندازه‌گیری دستگاه واقعی است و مبتنی بر لنزهای داخلی است، اما تصمیم در راستای رفع این نقص، یک تصمیم انسانی است و باید اصلاح شود.

کووید دست از سر ما بر نمی‌دارد
دو سال و نیم از بروز ویروس همه گیر SARS-CoV-2 و بیماری کووید-19گذشت و میلیاردها انسان به آن مبتلا شدند اما حالا به‌نظر می‌رسد در دنیای ما اقامت دائم گرفته است. کارشناسان از همان ابتدا می‌دانستند که تقریباً برای همه، ابتلا به این ویروس کرونا اجتناب‌ناپذیر است. همانطور که جیمز هامبلین در فوریه 2020گفت: احتمالا همه ما به کرونا مبتلا خواهیم شد. اما اکنون، درحالی‌که موج‌های ابتلا یکی پس از دیگری نمایان می‌شود، ‌واقعیت تلخ‌تری در حال پخش است. احتمالا بارها و بارها و بارها قرار است به این ویروس مبتلا شویم. سلیم عبدالکریم، اپیدمیولوژیست بیماری‌های عفونی بالینی و مدیر مرکز برنامه تحقیقاتی ایدز در آفریقای جنوبی گفت: من شخصا چندین نفر را می‌شناسم که تقریبا در هر موجی به کووید مبتلا شده‌اند. اوبری گوردون، اپیدمیولوژیست در دانشگاه میشیگان، نیز گفت بهترین حدس او برای آینده این است که ویروس هر یک از ما را به‌طور متوسط هر 3 سال یا بیشتر مبتلا کند: با وجود واکسیناسیون‌هایی که روشی مداخله‌ای برای تغییر شرایط است اما همه ما چندین بار در زندگی خود به SARS-CoV-2 مبتلا خواهیم شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید