• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
دو شنبه 9 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54089
+
-

سلامت سیل‌زده‌ها زیرذره‌بین مسئولان

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان: بهترین راه مقابله با حشرات موذی در مناطق سیل‌زده، استفاده از پماد و پشه‌بند است که به اندازه کافی در اختیار سیل‌زدگان گذاشته شده است

نمای نزدیک
سلامت سیل‌زده‌ها زیرذره‌بین مسئولان

عاطفه اسماعیلی‌منش|  اهواز- خبرنگار:


سیلاب در مناطق مختلف خوزستان فروکش کرده و اهالی برخی از روستاها به خانه‌های خود بازگشته‌اند، اما شرایط پساسیل - از بالا آمدن فاضلاب در مناطق شهری و آبگرفتگی و انتشار بوی نامطبوع گنداب‌ها گرفته تا افزایش جمعیت برخی حشرات موذی همچون پشه - چیزی است که این روزها مردم مناطق سیل‌زده با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

قطعا دلیل تکثیر حشرات موذی در مناطق سیل‌زده وجود آب‌های آلوده و راکد است که با بالا رفتن درجه دما، زندگی را برای مردم و به‌ ویژه کودکان سخت کرده است. با توجه به محیط آلوده‌ای که حشرات در آن زندگی می‌کنند، آنها به زودی می‌توانند ناقل بیمارهای عفونی، باکتریایی و واگیردار و... باشند.

پس از بالا آمدن دبی رودخانه‌ها و ورود سیلاب به روستاها، اهالی بسیاری از مناطق با گسترش تعداد حشرات موذی مواجه شدند و عکس‌های زیادی از اثر گزیدگی آنها بر پوست و صورت کودکان در فضای مجازی پخش شد به طوری که کاربران شبکه‌های اجتماعی در پیام‌های مختلف از مردم خواستند همراه کمک‌های خود، پماد و پشه‌بند نیز برای مناطق سیل‌زده بفرستند.
 

شیوع حشرات موذی موقت است

مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست خوزستان در این رابطه به همشهری می‌گوید: مناطق مرطوب و محیط‌های آبی برای تکثیر حشرات مناسب‌تر از بقیه محیط‌ها هستند. به همین دلیل است ‌که وقتی وارد تالاب می‌شویم، میلیون‌ها نوع حشره را مشاهده می‌کنیم چراکه در تالاب سیستم زندگی کاملی برای این حشرات وجود دارد.
«احمدرضا لاهیجان‌زاده» می‌افزاید: افزایش جمعیت حشرات موذی موقت است چون طول عمر آنها کوتاه است و با افزایش دما از حجم تکثیر آنها کم می‌شود.


مقابله فیزیکی با حشرات موذی

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان نظر متفاوتی دارد. وی اظهار می‌کند: زمانی که بارندگی و محل‌های دچار آبگرفتگی زیاد باشد، حشرات در مناطق خشک متمرکز می‌شوند به همین دلیل به سمت محل اسکان مردم سیل‌زده هجوم می‌برند.«مهدی حسینی» با بیان این‌که راه مقابله با حشرات موذی، فیزیکی است، ادامه می‌دهد: بهترین راه مقابله با این حشرات استفاده از پماد و پشه‌بند است که به اندازه کافی از طریق هلال‌احمر در اختیار سیل‌زدگان خوزستان گذاشته شد.

وی تاکید می‌کند: سیل تنها بر تمرکز حشرات در مناطق خشک تاثیر می‌گذارد و ربطی به تکثیر و افزایش تعداد آنها در همه مناطق ندارد.
حسینی با اشاره به نوع حشرات می‌گوید: گزش نوع اول این حشرات، افراد را اذیت نمی‌کند اما نوع دوم اثر می‌گذارد یا حساسیت ایجاد می‌کند. نوع سوم هم سبب انتقال بیماری‌های سالک و مالاریا می‌شود که مرکز بهداشت آن را با جدیت رصد می‌کند.وی تصریح می‌کند: در نوع سوم چک حشره‌شناسی را در کل استان فعال کردیم و مناطقی که احتمال بروز گزیدگی می‌رود، پایش شدند. اما در بررسی‌های ما، مورد خاصی پیدا نشد.
 

شیوع مالاریا چقدر احتمال دارد؟

حسینی در رابطه با برخی شبهات مبنی بر احتمال شیوع بیماری مالاریا در مناطق سیل‌زده استان می‌گوید: بیماری مالاریا در کل کشور در مرحله حصر است و هیچ‌گاه در چند سال گذشته مورد انتقال آن در داخل کشور و استان خوزستان نداشته‌ایم. بیماریابی در کشور نظام‌مند است و چرخه این بیماری را که شامل آلودگی و فرد ناقل است، به وسیله درمان فرد بیمار از بین 
می‌بریم.
وی درخصوص راه‌های پیشگیری از شیوع برخی بیماری‌ها عنوان می‌کند: ما برای پیشگیری از بروز و شیوع بیماری‌ها به سمت سم‌پاشی و کارهایی که محیط ‌زیست را آلوده می‌کند، نرفته‌ایم چراکه بیماری مالاریا نوع سوم است و سلاح سم‌پاشی را برای آن گذاشته‌ایم تا مبادا این بیماری نسبت به سم مقاومت پیدا کند و زمانی ‌که شیوع یابد، دست ما برای مبارزه با آن خالی بماند.


مالاریا و سالک؛ 2 بیماری خطرناک

با این حال، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با بیان این‌که بیماری‌های انتقال‌یافته از طریق پشه خطرناک هستند، بیان می‌کند: منطقه خوزستان آمادگی پذیرش این بیماری‌ها را دارد که باید پیشگیری‌های لازم صورت گیرد.«حیدرعلی عابدی» می‌افزاید: ناقل مالاریا و سالک پشه است به همین دلیل باید اقدامات پیشگیرانه گسترده‌ای صورت گیرد که در راس آنها پیشگیری شخصی به‌خصوص با استفاده از پشه بند برای کودکان و خانواده‌های سیل‌زده است. لذا پشه‌بند باید جزو اقلامی باشد که به مناطق سیل‌زده فرستاده می‌شود.
وی با بیان این‌که باید مراکز بهداشتی و درمانی هشیاری لازم را برای انجام اقدامات پیشگیرانه داشته باشند، ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که مالاریا و سالک از قدیم وجود داشته‌اند، اگر دقت لازم صورت نگیرد، احتمال اپیدمی آنها وجود دارد.


گرمای طاقت‌فرسای خوزستان

همچنین، یک کارشناس سلامت در گفت‌وگو با همشهری عنوان می‌کند: یکی از مشکلاتی که پس از سیل و آبگرفتگی مناطق سیل‌زده به آن گرفتار می‌شوند، جمع شدن حیوانات و حشرات موذی به‌ویژه پشه‌هاست.
«حسین مقداری» می‌گوید: گاهی پشه‌ها بسیار خطرناک هستند و عامل انتقال بیماری‌های رایج در مناطق سیل‌زده مثل انواع بیماری‌های عفونی و تب می‌شوند. برای در امان ماندن از نیش حشرات معمولا باید لباس‌های آستین‌دار پوشید اما در خوزستان استفاده از لباس پوشیده و آستین‌دار با توجه به گرمای هوا سخت است.

این کارشناس بیان می‌کند: کثرت حشرات به‌ویژه پشه در مناطق سیل‌زده همزمان با بالا رفتن درجه دما و نبود امکانات سرمایشی وضعیتی را برای سیل‌زدگان به وجود آورده که تحمل زندگی در آن برای آنها ناممکن شده 
است.وی ادامه می‌دهد: هرچند الان خیلی از سیل‌زده‌ها به خانه‌های خود برگشته‌اند و از گزش حشرات موذی خلاص شده‌اند، اما به گفته مسئولان همچنان 4600 نفر در چادرها سکونت دارند و باید برنامه‌ای ریخت تا آنها از انواع بیماری‌ها و حشره‌گزیدگی در امان باشند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید