• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
پنج شنبه 11 خرداد 1402
کد مطلب : 193410
+
-

تمام خانه‌های‌خالی تهران زیرذره بین

معاون شهرسازی شهردار: توانایی شناسایی 100 درصدی خانه‌های خالی در پایتخت را داریم

گفت و گو
تمام خانه‌های‌خالی تهران زیرذره بین

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با واگذاری مسئولیت شناسایی خانه‌های خالی به شهرداری‌ها موافقت کردند. براساس این مصوبه شهرداری‌ها در شهرهای بیش از 100هزار نفر جمعیت مکلف به شناسایی و تهیه لیست خانه‌های خالی و دادن اطلاعات آنها به وزارت راه و شهرسازی هستند. این اقدام در راستای تنظیم‌گری بازار مسکن به‌ویژه ساماندهی بازار اجاره صورت‌گرفته است. حمیدرضا صارمی، معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران در گفت‌وگو با همشهری ضمن تأیید مصوبه مجلس تأکید کرد که شهرداری پایتخت ابزار و توانایی 100درصدی شناسایی خانه‌های خالی را دارد. این مقام مسئول ابعاد مختلف پذیرش این مسئولیت توسط شهرداری تهران را تشریح کرد که در ادامه می‌خوانید:

دولت متولی اصلی حوزه مسکن است. براساس مصوبه اخیر مجلس باید بخشی از مسئولیت‌های دولت در این حوزه به شهرداری‌ها تفویض یا واگذار شود. آیا این امر محقق می‌شود؟
به‌هرحال دولت و مجلس به این جمع‌بندی رسیده‌اند که ابزاری برای شناسایی خانه‌های خالی در اختیار ندارند و نتیجه این اتفاق‌نظر هم منجر به مصوبه تفویض اختیار شناسایی خانه‌های خالی به شهرداری‌ها شده است. حتماً در این مقوله سختگیری و مقاومت‌هایی وجود خواهد داشت؛ چراکه دولت همواره به شهرداری‌ها نگاه پدرسالارانه داشته و شهرداری‌ها چون طفلی بودند که باید از اوامر اطاعت می‌کردند. اکنون با مصوبه مجلس باید رویکرد و نگاه در این حوزه تغییر کند و به‌هرحال مصوبه مجلس لازم‌الاجراست و حتماً عزمی هم وجود دارد.
مداخله شهرداری در حوزه مسکن در قیمت‌ها تأثیرگذار خواهد بود؟
در همه کشورها مدیران شهری مسئولیت معاملات اعم از اجاره، خریدوفروش و... مسکن را بر‌عهده دارند. با اتخاذ چنین سیاستی در کشور قطعاً بازار مسکن از آشفتگی کنونی رها می‌شود و به ثبات می‌رسد و می‌توان شاهد قیمت‌های واقعی در این حوزه بود.
براساس قانون، خانه‌های خالی مشمول مالیات می‌شوند. آیا این شائبه ایجاد نخواهد شد که شهرداری در این حوزه به‌دنبال درآمدزایی است؟
قبل از پاسخ‌ دادن به این پرسش بهتر است تأکید کنم؛ باتوجه ‌به مصوبه مجلس، مالکان و موجرین تا دیر نشده از فرصت استفاده کنند و خانه‌های خالی خود را اجاره بدهند؛ چراکه با قرارگرفتن املاکشان در لیست خانه‌های خالی باید هزینه آن را بپردازند. مالیات این خانه‌ها قانون است و به‌حساب شهرداری واریز می‌شود، اما باید در جهت احیای بافت‌های فرسوده و ساخت خانه‌های استطاعت‌پذیر هزینه شود؛ بنابراین شهرداری انتفاعی از آن نمی‌برد.
تا‌کنون چه تعداد خانه خالی در پایتخت شناسایی شده است و آیا شهرداری در این مسئولیت موفق خواهد بود؟
تا‌کنون حدود 100هزار خانه خالی، در پایتخت شناسایی شده و باتوجه ‌به ابزاری که در اختیار داریم، معتقدم 100درصد در این مسئولیت موفق خواهیم بود.
بیشترین خانه‌های خالی متعلق به کدام مناطق است؟
در پهنه‌های مختلف آمار متفاوت است، اما در منطقه 20کمترین و در مناطق 1، 2، 3و 5 بیشترین خانه‌های خالی را داشته‌ایم.
شهروندان می‌توانند با روشن‌ کردن چراغ و... به‌نحوی عمل کنند تا نشان دهند، ملک خالی نیست. چه ضمانت اجرایی برای موفقیت شهرداری در شناسایی خانه‌های خالی وجود دارد؟
نکته‌ای که اشاره کردید درست است و در کوتاه‌مدت می‌تواند مؤثر باشد، اما علاوه بر نیروی انسانی اعم از شهربان، حریم‌بان، نیروهای خدمات شهری و... که به‌طور مستمر در محلات حضور دارند و با چشمان تیزبین وضعیت را رصد می‌کنند، شهرداری تهران ممیزی املاک دارد که وضعیت ملک در آن کاملا مشخص و ثبت می‌شود. به‌نظر می‌رسد احتمال دور زدن قانون در این اقدام کمتر از 2درصد است.

مکث
مالیات تصاعدی برای خانه‌های خالی

براساس قانون مالیات خانه‌های خالی مصوب آذرماه ۱۳۹۹ اگر واحد مسکونی در شهرهای بالای ۱۰۰هزار نفر بیش از ۱۲۰روز خالی از سکنه باشد، مشمول مالیات می‌شود. به‌ازای هر‌ ماه بیش از زمان تعیین‌شده، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات‌بردرآمد اجاره به شرح ضرایب سال اول معادل 6برابر، سال دوم معادل ۱۲برابر و سال سوم به بعد معادل ۱۸برابر مالیات متعلقه خواهد شد.



براساس قانون مالیات خانه‌های خالی مصوب آذرماه ۱۳۹۹ اگر واحد مسکونی در شهرهای بالای ۱۰۰هزار نفر بیش از ۱۲۰روز خالی از سکنه باشد، مشمول مالیات می‌شود. به‌ازای هر‌ ماه بیش از زمان تعیین‌شده، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات‌بردرآمد اجاره به شرح ضرایب سال اول معادل 6برابر، سال دوم معادل ۱۲برابر و سال سوم به بعد معادل ۱۸برابر مالیات متعلقه خواهد شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید