• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 28 فروردین 1398
کد مطلب : 52749
+
-

اینستاگرام، صفحات فرماندهان سپاه را بست

صفحات سردار جعفری، سردار سلیمانی و سردار پاکپور دیروز در اینستاگرام از دسترس خارج شد

فضای مجازی
اینستاگرام، صفحات فرماندهان سپاه را بست


یک روز پس از ثبت رسمی نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا، صفحات بسیاری از فرماندهان و نیروهای سپاه در اینستاگرام مسدود شد. صفحه منسوب به سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس حدود900هزار دنبال‌کننده در این شبکه اجتماعی داشت و نخستین صفحه مسدودی فرماندهان سپاه بود. به‌دنبال آن برخی حساب‌های کاربری دیگر منتسب به این فرماندهان سپاه نیز در اینستاگرام حذف شد. صفحه سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه، سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه و سرتیپ پاسدار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه نیز ساعاتی بعدتر از دسترس خارج شدند. نام کاربری سرلشکر محمدباقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح نیز از بخش دنبال‌شونده‌های مخاطبان اینستاگرامی پاک شد.

واکنش نخست به این اقدام اینستاگرام از سوی سرتیپ دوم موسی کمالی، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد‌کل نیروهای مسلح بود که صفحه او نیز در اینستاگرام مسدود شده بود.
او با تأیید خبر انسداد صفحه اینستاگرام خود و تأکید بر این مسئله که «ما یک پاسداریم»، گفت: «معلوم شد که اینستاگرام و تلگرام در خدمت صهیونیسم است؛ این یک نوع مبارزه است و ان‌شاءالله این مبارزه را تا سرنگونی استکبار جهانی و صهیونیسم و برگزاری نماز جماعت در مسجدالاقصی ادامه خواهیم داد.» سردار کمالی درخصوص جزئیات مطالبی که در صفحه اینستاگرامی منتسب به وی منتشر می‌شد، گفت: «ترویج ارزش‌های اسلامی، پرداختن به موضوعات تخصصی و ارتباط با سربازان و خانواده‌های آنها ازجمله مطالبی بود که در این صفحه اینستا منتشر می‌شد. در این صفحه هیچ مطلبی در ارتباط با خشونت مطرح نشده بود.»

شایعه ریپورت
مسدود‌شدن صفحات فرماندهان سپاه اگرچه ابتدا با گمانه ریپورت شدن (گزارش‌دهی) مخاطبان و تحت‌تأثیر القائات کمپین‌های مخالف این نیرو همراه بود، اما ناگهانی بودن و تعداد بالای صفحات مسدودشده بیشتر حکایت از اقدام مستقیم مدیران اینستاگرام در حذف این صفحات دارند.

دامنه حذف صفحات فرماندهان سپاه به حذف نام برخی پاسداران دیروز و چهره‌های بدون یونیفرم امروز هم رسید. سوابق عضویت این چهره‌ها در سپاه پاسداران ظاهرا علت اصلی قرارگیری نام‌شان در زمره فهرست مسدودشدگان بوده است، ازجمله عزت‌الله ضرغامی رئیس پیشین صداوسیما که سوابق یک دهه فعالیت در سپاه و دریافت درجه سرتیپ دومی دارد. محمدباقر قالیباف شهردار پیشین تهران نیز از دیگر چهره‌های این اتفاق بود.فرماندهی نیروی هوایی سپاه در سال 1376 و پیش از این فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در سال 1373 از جمله سوابق حضور قالیباف در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. ولی بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی آن را به فهرست تروریستی آمریکا و قرار دادن نام سپاه در آن نسبت دادند. وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به‌طور رسمی نام سپاه پاسداران را به‌عنوان یک سازمان بین‌المللی تروریستی در روزنامه رسمی دولت فدرال ثبت کرد.

برخی کاربران دیگر نیز مدعی شدند صفحاتی هم که در شبکه‌های اجتماعی از هشتگ من یک سپاهی‌ام استفاده کردند، به فهرست حذف‌شدگان خواهند پیوست. برخی رسانه‌ها حذف‌شدن صفحه اینستاگرامی سرلشکر سلیمانی را به صحبت‌های مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز نسبت دادند. او اخیرا در پاسخ به سؤال خبرنگار تلویزیون فاکس‌نیوز که از او پرسیده بود آیا قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران، همتراز ابوبکر البغدادی، رهبر گروه داعش است، پاسخ داده بود: «بله، او تروریست است.»

سخنگوی اینستاگرام در پاسخ به سوالات خبرنگاران در این‌باره گفته است ما در چارچوب قوانین تحریم آمریکا عمل می‌کنیم و با مقام‌های مربوط در دولت کار می‌کنیم و به قانون قرارگرفتن سپاه در فهرست تروریستی پایبندیم. این ادعا در حالی مطرح شده‌است که صفحات گروه‌های تروریستی مثل جیش‌العدل و داعش در برخی شبکه‌های اجتماعی فعال است.

این خبر را به اشتراک بگذارید