
باشگاه مجریان و گویندگان فرهنگسرای رسانه 10 تا 15سالهها را آموزش میدهد
فوت و فن ارتباط مؤثر تکنیکهای گویندگی

راحله عبدالحسینی|خبرنگار
منطقه 3
وقتی اسم باشگاه گویندگان و مجریان را میشنوید انتظار دارید چه کارهایی در آن انجام شود؟ احتمالاً توقع میرود که فقط به فن بیان بپردازد و به مخاطبانش بگوید چطور و با چه لحنی باید کلمات را ادا کنند. اما در فرهنگسرای رسانه و شبکههای اجتماعی، این باشگاه پا را فراتر گذاشته و کودکان و نوجوانان 10 تا 15ساله را با راه های تقویت ارتباط اجتماعی آشنا می کند. یک روز را در کنار گویندگان جوان گذراندیم. «محمدحسین اموری» گوینده رادیو جوان و رادیو سلامت و نریتور (متن خوان) تلویزیون، فوت و فنهای گویندگی و مجریگری را به بچهها یاد میدهد.
5ماهی از عمر باشگاه مجریان و گویندگان رسانه میگذرد. حالا شرکتکنندگان اینقدر اعتماد به نفس دارند که در برنامههای مناسبتی مدرسهشان در نقش مجری ظاهر شوند یا در جمع خانوادگی قصهای بخوانند و روایتی تعریف کنند. خودشان کلاس را آغاز میکنند. کلاس به شکل کار گروهی اداره میشود و همه بچهها در پیشبرد آن سهیم هستند. یکی داوطلب میشود و روی سن میآید تا کلاس را شروع کند و از مهمترین و آخرین اخبار میگوید. این روزها هم که رقابت جام ملتهای آسیا بحث جذاب و هیجانانگیز همه محفلهاست سعی میکند همه آنچه را تا اینجا یاد گرفته به کار ببندد. دوست دیگری روی سن میرود و با جملات دوستانه و صمیمی با حاضران صحبت میکند و موضوع دیگری را کوتاه و جذاب در قالب یک مجری و با رعایت نکات حرفهای بازگو میکند و ضمن خوشآمدگویی به دوستانش در کلاس امروز، از مربی باشگاه دعوت میکند درس امروز را آغاز کند.
معجزه 2 «ب» در تعامل روزمره
مدرس باشگاه مجریان و گویندگان رسانه نکات مهم در اجرای داوطلبان از نحوه ایستادن تا ارتباط چشمی با مخاطب را بار دیگر برای همه بچهها توضیح میدهد. اموری، مدرس باشگاه مجریان و گویندگان رسانه میگوید: «معمولاً بچهها اعتماد به نفس لازم برای حضور در جامعه را ندارند و وقتی وارد دانشگاه میشوند نمیتوانند تعامل درستی داشته باشند. به همین دلیل در این باشگاه هدف ما تربیت مجری یا گوینده نیست. موضوع اصلی کار ما درست صحبت کردن و درست ایستادن و توانایی برقراری ارتباط بچهها با محیط است.» تعامل بچهها با مربی بیشتر دوستانه است تا معلم و شاگردی. آنها در تمام طول هفته سعی میکنند نکاتی را که در این کلاس میآموزند در مدرسه و جمع خانواده به کار بگیرند. حالا دیگر بچهها میدانند همیشه باید حواسشان به 2«ب» باشد: بیان و بدن. اموری ادامه میدهد: «ما با فن بیان و نوع ایستادن و حرکات دست، چشم و چهرهمان با دیگران ارتباط برقرار میکنیم. پس برای اینکه بتوانیم ارتباط درست و سازندهای با اطراف برقرار کنیم حتماً باید زبان گفتار و زبان بدنمان را اصلاح کنیم.»
تمرین اعتماد به نفس
یکی از دغدغههای والدین نحوه تعامل بچههای تک فرزند با دیگران و خجالتی بودنشان است. دنیای اینترنت، شبکههای مجازی و بازیهای کامپیوتری تنهایی را برای بچهها شدیدتر هم میکند. مادرانی که بچههای خود را به این باشگاه میآورند و مجبورند تا پایان کلاس منتظر بمانند میتوانند انتهای سالن بنشینند و در جریان مطالب کلاسی قرار بگیرند. یکی از مادران درباره اهمیت تقویت اعتماد به نفس در کنار گویندگی و مجریگری میگوید: «در جامعه ما که به تک فرزندی مبتلا شده، بچهها خجالتی و کمصحبت میشوند که در این باشگاه یاد میگیرند از بیانشان درست استفاده کنند. اگر بچهای صدای ضعیفی دارد و نمیتواند در جمع صحبت کند تمرین میکند تا به صدای مناسبی برسد. فرد دیگر روی صدایش کار میکند که طنین خوبی داشته باشد. در واقع اینجا کلاسی است که غیرمستقیم بچهها یاد میگیرند اعتماد به نفس داشته باشند و از صحبت در جمع نترسند.» مخاطبان باشگاه ضمن تمرین گویندگی یاد گرفتهاند از اظهارنظر یا نقد واهمه نداشته باشند. اعضای باشگاه، اجرا و گویندگی یکدیگر را نقد میکنند. اموری میگوید: «حرف زدن، نظر دادن و نقد کردن بخشی از زندگی ماست. این کار مهم بخشی از تعاملات روزمره است که در این کلاس با همکاری بچهها انجام میشود.»
ارتقای تمرکز
«النا تقوی» کلاس ششم ابتدایی است که به واسطه باشگاه گویندگان و مجریان رسانه توانسته گویندگی در رادیو سلامت را تجربه کند. النا میگوید: «خجالتی بودم و نمیتوانستم در جمع خانوادگی صحبت کنم. کلمات را هم ناتمام و نصفه ادا میکردم. اما حالا میتوانم مسلط در جمع حرف بزنم. تمرینهای این باشگاه روی تمرکزم هم تأثیر داشته و بهتر میتوانم دروسی را که نیاز به حفظ کردن دارند بیاموزم.»«بهار زهدی» از اعضای باشگاه کلاس هشتم که تجربه بازی در تئاتر «درب پلههای اضطراری» هم دارد میگوید: «ما با تمرین میتوانیم فن بیانمان را اصلاح کنیم. گویندگی در برنامه یلدای شهر من در فرهنگسرای شفق را امسال تجربه کردم. هم تئاتر را دوست دارم و هم مجریگری را. این کلاس فرصتی است تا نویسندگی هم تمرین کنم.»
کتابخوانان حرفهای
انتخاب چند کلمه بیربط به هم توسط یکی از بچهها و نوشتن داستان چندجملهای با استفاده از آن کلمات توسط فرد دیگر از جمله تمرینهای کلاس است. بچهها در کنار تمرین گویندگی، نویسندگی را هم تمرین میکنند و درباره موضوعات روز از جمله نهضت سوادآموزی، روز پرستار، حادثه پلاسکو و 9دی یا مسائلی از جمله کمبود آب، آلودگی محیطزیست، آلودگی هوا، ترافیک، اقتصاد و خرید کالای ملی متن کوتاهی مینویسند و مانند یک گزارشگر رادیویی اجرا میکنند. برخی افراد هم در مراسم و مناسبتهای مدرسه متن مینویسند و اجرا میکنند. اموری تأکید میکند: «اگر قرار است گوینده باشیم اول باید نویسندهای تأثیرگذار باشیم.» برای نویسنده شدن باید کتاب خواند. به همین دلیل بچهها در این باشگاه کتابخوانی و نمایشنامهخوانی هم تمرین میکنند که اتفاقاً یکی از بخشهای مورد علاقه و جذاب برای بچههاست. سپس خلاصه کتابها را با تکنیکهایی که آموختهاند اجرا میکنند. این تمرین تشویقی هم برای مطالعه بیشتر است.
دریچه
مخاطبان باشگاه چه میآموزند؟
اگر از والدینی هستید که مشتاقید بدانید با ثبتنام فرزندتان در باشگاه مجریان و گویندگان رسانه دست آخر به چه نتایجی دست خواهید یافت این چند خط را با دقت بیشتری بخوانید. بچههای 10 تا 15ساله حاضر در این باشگاه علاوه بر تمرین فن بیان میآموزند که چطور باید صدای خود را پرورش دهند و چگونه یک جمله تأثیرگذار با کلماتی زیبا و درست ادا کنند. آموزش تکنیکهای زبان بدن، فرم ایستادن و استفاده بجا و صحیح از دستها نیز از جمله مهارتهای اصلی برای یک مجری است که بچهها هر جلسه این مبانی را تمرین میکنند. از این تمرینها که بگذریم کتابخوانی، نمایشنامهخوانی و نویسندگی هم باید جزو برنامههای روزانه یک مجری باشد؛ برنامههایی که به تقویت اعتماد به نفس و هوش هیجانی بچهها کمک میکند. از آنجا که فرهنگسرای رسانه و شبکههای اجتماعی پلی است بین رادیو و تلویزیون و مخاطبان فرهنگسرا، بچههای مستعدتر میتوانند با مربی خود در اجراهای میدانی همراه شوند و اجرا و گویندگی را تمرین کنند. تمرین تئاتر و انتخاب برای اجرای تئاتر برای بچههای علاقهمند نیز از این رهگذر فراهم است. شاید از مخاطبان این کلاس یکی، 2 نفر در آینده مجری شوند اما بقیه وکیل، پزشک، مهندس، معلم و پرستاری توانمند هستند که میتوانند خوب و درست و مؤثر با جامعه ارتباط برقرار کنند.