
ساخت بزرگراه شمالی با جیب خالی
معاون فنی عمرانی شهردار: با توجه به وضعیت موجود، تکمیل این طرح بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار میخواهد

زهرا اشرفزاده| البرز-خبرنگار:
ساخت بزرگراه شمالی کرج در ادامه بزرگراه شهید همت حدود 2 سال قبل آغاز شد تا البرزنشینان را از ترافیک اتوبان راحت کند. این بزرگراه قبل از رودخانه کرج شروع میشود و به طول 5/17 کیلومتر تا بهشت سکینه با 11تقاطع و 20 دستگاه پل ادامه پیدا میکند که قرار است با این پلها تردد خودروهای عبوری به سادهترین شکل صورت بگیرد.
در این 2 سال اخبار مختلفی از روند اجرای این طرح شنیده شده است. هر مسئول استانی و کشوری که برای بازدید به البرز آمده، در اولین گام، خود را به بزرگراه شمالی رسانده و وعدههایی برای تکمیل آن داده است. با این وجود شهرداری کرج به عنوان مجری اصلی بزرگراه شمالی برای بهرهبرداری از آن با مشکلات زیادی چون وجود معارضین و محدودیت اعتباری مواجه شده است. اکنون به گفته مدیران شهری، بزرگراه شمالی نیاز به نگاه ملی دارد و دولت نیز برای تکمیل آن باید به شهرداری کمک کند تا البرز که گلوگاه ترددی 17استان کشور است، از ترافیکی که سالهاست گریبانش را گرفته راحت شود.
آخرین وضعیت پیشرفت بزرگراه شمالی
معاون فنی عمرانی شهردار کرج با اشاره به روند پیشرفت بزرگراه شمالی میگوید: پیشرفت فیزیکی بزرگراه شمالی تاکنون 41 درصد بوده و یکی از بزرگترین پلهای کشور که در مسیر این طرح درحال ساخت است 15 تا 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
«عسگر نصیری» میافزاید: این پل یکی از بزرگترین پلهای بتنی کشور است که دهانه آن 170 متر است و 120 متر ارتفاع دارد و طول عرشه آن 536 متر برآورد شده است.
وی با بیان اینکه تاکنون در تامین منابع مالی مورد نیاز این طرح هیچ حمایتی نشده است، ادامه میدهد: تمام هزینه ساخت بزرگراه شمالی را شهرداری کرج متقبل شده است، هرچند وزارت راه و شهرسازی زمینهای دولتی خود را که در مسیر تکمیل بزرگراه شمالی قرار دارند در اختیار شهرداری قرار داده، اما حمایت مالی نبوده است.
نصیری اضافه میکند: در حقیقت ساخت بزرگراه شمالی باید از سوی دولت انجام میشد، ولی شهرداری در این خصوص به میدان آمد تا بتواند مشکل ترافیک و تردد خودروهای عبوری در این مسیر را برای همیشه حل کند. اکنون خواسته ما از وزارت راه و شهرسازی و شرکت زیرساخت این است که برای تسریع در تکمیل این بزرگراه، زمین و قیر رایگان در اختیار شهرداری قرار دهند و در صورت امکان بخشی از اعتبارات مورد نیاز این طرح را تامین کنند.
زمان بهرهبرداری از بزرگراه
نصیری در پاسخ به اینکه بهرهبرداری از این طرح چه زمانی اتفاق خواهد افتاد، میگوید: با توجه به اینکه هنوز بخشی از معارضات ملکی این طرح رفع نشده است، نمیتوان زمان دقیقی برای بهرهبرداری از آن اعلام کرد، ولی اگر همه چیز خوب پیش برود و همه معارضات ملکی رفع و منابع مورد نیاز نیز تزریق شود، بزرگراه شمالی سال 99 به بهرهبرداری میرسد.
معاون فنی عمرانی شهرداری کرج میافزاید: با توجه به وضعیت موجود پیشبینی میشود برای تکمیل این طرح بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز باشد، اما اعتباری برای تکمیل، رفع معارضات ملکی و تاسیساتی این طرح تخصیص نیافته است و این موضوع فرایند تکمیل آن را با تاخیر مواجه میکند.
نصیری با اشاره به تاثیر بزرگراه شمالی بر طرح بزرگراه همت که در حال ساخت است، میگوید: بهرهبرداری از طرح همت به کرج هم به تکمیل این طرح وابسته است، چون نرسیده به خط 4 حصار یک معبر 7 متری هست و تا تکلیف آن مشخص نشود، اتمام همت هم امکانپذیر نیست.
وی ادامه میدهد: اگر بزرگراه شمالی به اتمام نرسد و یا بهموقع تکمیل نشود، حتی اگر اتوبان همت تکمیل و به جاده چالوس متصل شود، بار ترافیکی برخی مناطق کرج همچنان باقی میماند.
نصیری به موضوع نگهداری و تعمیر بزرگراه شمالی نیز اشاره و اضافه میکند: قرار بود بعد از اتمام این طرح برای تامین هزینههای نگهداری و تعمیر این مسیر عوارضی ایجاد شود، ولی با توجه به ورودی و خروجی زیاد با این پیشنهاد موافقت نشد. به نظر میرسد ایجاد عوارض الکترونیکی یا جذب مشارکت دولت بهترین راه برای تامین هزینههای تعمیر و نگهداری بزرگراه شمالی باشد.
معاون فنی عمرانی شهرداری کرج با تاکید بر اهمیت تکمیل بزرگراه شمالی میگوید: اگر این طرح به بهرهبرداری برسد، بار ترافیکی اتوبان کرج-قزوین بیش از 40 درصد کاهش مییابد و با کاهش ترافیک، شاهد کاهش مصرف سوخت و صرفهجویی در زمان مردم برای رسیدن به مقصد مورد نظر خواهیم بود؛ از همین رو مسئولان استان باید برای تکمیل این بزرگراه شمالی وارد میدان شوند و صرفا به حمایتهای لفظی بسنده نکنند، چون بزرگراه شمالی یکی از طرحهای مهم استان است و بهرهبرداری از آن باعث افزایش اعتماد عمومی به مسئولان میشود.
کمک دولت برای تکمیل بزرگراه شمالی
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر کرج با بیان اینکه دولت برای تکمیل بزرگراه شمالی باید وارد عمل شود و شهرداری را یاری کند، میگوید: نمایندههای دولت بارها از این طرح بازدید کرده و قول کمکهایی برای تکمیل آن دادهاند، ولی حتی یک ریال بودجه دولتی برای بزرگراه شمالی جذب نشده است؛ بنابراین بدیهی است که قول همکاری راه به جایی نمیبرد و مشکلات رفع نمیشود.
«مهدی حاجیقاسمی» میافزاید: پیمانکار طرح بیش از 100 میلیارد تومان مطالبه عقبمانده دارد و اگر قرار باشد تاخیر در پرداخت این مطالبه ادامه داشته باشد، ممکن است از ادامه همکاری صرفنظر کند؛ در این صورت خسارت ناشی از توقف طرح به ضرر شهر و شهروندان است و از اعتماد آنها به مسئولان میکاهد.
موانع تکمیل پروژه بزرگراه شمالی کرج
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر کرج با اشاره به موانع جدی پیش روی تکمیل بزرگراه شمالی میگوید: وجود معارضان یکی از مهمترین مشکلاتی است که کندی روند تکمیل این بزرگراه را در پی داشته است. «مهدی حاجیقاسمی» میافزاید: برای رفع خردهمالکان این منطقه، بیش از 70 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که تامین آن از سوی شهرداری راحت نیست؛ با وجود مشکلات بسیار، مسیر تا بلوار خوارزمی باز شده است و در حال ایجاد دسترسیهای لازم هستیم. وی ادامه میدهد: دولت در حال تعریض اتوبان تهران-کرج است. اگر مقداری از این هزینه صرف بزرگراه شمالی می شد، بخشی از دغدغه مدیریت شهری برای تکمیل آن رفع میشد. این عضو شورای شهر کرج با بیان اقداماتی که تاکنون انجام شده است، میگوید: اقدامات زیربنایی مثل تراش کوه، تخریب و بازگشایی مسیر انجام شده و بیشتر معطل تملکات و ایجاد تقاطع غیرهمسطح هستیم. اگر منابع مالی مورد نیاز هم تامین شود، بزرگراه شمالی تا 20 ماه آینده تکمیل میشود و به بهرهبرداری میرسد.