• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 2 اسفند 1397
کد مطلب : 48546
+
-

مبدع تور غذایی ایران می‌گوید که گردشگران استرالیا و نیوزیلند بیشترین علاقه‌مندان به شرکت در این تورها هستند

مسافر خارجی پای سفره ایرانی

مسافر خارجی پای سفره ایرانی

معصومه مهدیانی

همه‌چیز از تجربه چهارده‌روزه تورلیدری برای یک گروه فرانسوی شروع شد. وقتی متین لشکری بیست و هشت‌ساله بعد از پایان تور گردشگری‌اش متوجه شد که توریست‌های خارجی هیچ تجربه و اطلاعاتی راجع به تنوع غذاهای ایرانی ندارند و در طول مسافرتشان به‌صورت مداوم از غذاهای تکراری استفاده می‌کنند، تصمیم گرفت تا ایده جدیدش را برای راه‌اندازی یک تور غذایی در ایران عملی کند. از آن زمان 3سال می‌گذرد و  اکنون او نخستین و معروف‌ترین تور غذایی در ایران را دارد. خاطرات جالب و شنیدنی این جوان موفق و فعال از تست غذاهای سنتی و محلی توسط توریست‌ها موجب شد تا گپ و گفتی خودمانی با او داشته باشیم. بدمزه‌ترین نوشیدنی ایرانی‌ها از دید گردشگران و مشتاق‌ترین کشورها به حضور در تورهای غذایی ایران  ازجمله موضوعاتی است که در این گفت‌وگو می‌خوانید.








 در جاهای مختلف گفته‌اید که ایده راه‌اندازی تور غذایی‌تان از یک تور گردشگری آغاز شده است. راجع به این موضوع برایمان توضیح می‌دهید؟
3سال پیش به من پیشنهاد شد که تورلیدر یک گروه توریستی اسپانیایی در ایران باشیم. من 14روز تمام با این گردشگران خارجی شهرهای مختلف ایران را گشتم و متوجه شدم که آنها در انتها از نداشتن هیچ برنامه جانبی و تفریحی شاد گلایه می‌کنند و گشتن در میان آثار تاریخی و موزه‌ها بعد از مدتی برایشان خسته‌کننده می‌شود. از سوی دیگر می‌دیدم که این افراد از خوردن غذاهای تکراری و بی‌کیفیت در رستوران‌ها ناراضی هستند. وقتی سفر 14روزه ما تمام شد از آنها درباره ایده و طرز فکرشان درباره غذاهای ایرانی پرسیدم و جالب بود که هیچ کدام از آنها نظری راجع به تنوع غذایی در ایران نداشتند و معتقد بودند که غذاها در ایران به چند کباب و خورش خلاصه می‌شود. در کنار این اتفاق موضوع دیگری نیز موجب جرقه خوردن این ایده شد. من آن زمان یک وبلاگ راجع به سفر و نقاط گردشگری ایران داشتم. از آنجایی که صفحه‌ام به زبان انگلیسی بود، از کشورهای دیگر طرفدار زیادی داشت. یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که در این وبلاگ از من پرسیده می‌شد این بود که این‌قدر از تنوع و فرهنگ غذای ایرانی صحبت می‌کنید ولی ما هیچ تنوعی در غذاهای ایرانی ندیدیم. این دو موضوع موجب شد تا تصمیم به راه‌اندازی نخستین تور غذایی در ایران بگیرم.


 گویا این تورها را به کمک خانم شیرین طحانان که یک آشپز حرفه‌ای است برپا می‌کنید. چه شد که برای این کار سراغ او رفتید؟
وقتی ایده راه‌اندازی این تور به ذهنم رسید می‌دانستم که برای عملی شدن این ایده‌ام نیاز به همراهی یک آشپز حرفه‌ای دارم. آن زمان در فضای مجازی صفحه اینستاگرام شیرین را دنبال می‌کردم. از نحوه آشپزی و حال و هوایش حین غذا پختن لذت می‌بردم و به ‌نظرم رسید این فرد مشتاق به آشپزی همان کسی است که من نیاز دارم. برای همین به او پیام دادم و موضوع را مطرح کردم. در نهایت در کنار یکدیگر کار را آغاز کردیم.


راجع به نخستین تور غذایی بگویید. این تور با حضور چند نفر برگزار شد؟
وقتی برای نخستین بار در وبلاگم درباره راه‌اندازی تور غذایی حرف زدم، بهمن‌ماه سال 94 بود. آن زمان 3یا 4نفر از تهران برای شرکت در تور ثبت‌نام کردند. منوی خاص آن فصل را طراحی کردیم و با حضور گردشگران داخلی تور بازار تجریش را برگزار کردیم. در این تور به همراه گردشگران به بازار رفتیم، محصولات اولیه تازه خرید کردیم و برای آشپزی به آشپزخانه شیرین رفتیم. نخستین تجربه‌مان به بهترین شکل برگزار شد و توانستیم کم‌کم وارد دنیای جدیدی از فعالیت‌مان شویم.


منوی خاص و متنوع تورشما یکی از نقاط قوت کارتان است. چه شد به این ایده رسیدید که هر بار منوی متفاوتی پیش روی گردشگران بگذارید؟

ما همان ابتدای راه تصمیم گرفتیم برای هر فصل منوی خاصی طراحی کنیم و از غذاهای سنتی و محلی همان فصل استفاده کنیم. در منوی ما هر گردشگری 5غذای مختلف را طبخ می‌کند و غذاهای متفاوتی را تجربه می‌کند. ما غذاهایی را در منوی تورمان قرار دادیم که در رستوران‌ها پیدا نمی‌شود اما در خانه همه ما طبخ می‌شود. همین موضوع مورد استقبال گردشگران قرار گرفت. ما در منوی غذاهایمان تمام خورش‌ها و کباب‌ها را حذف کردیم زیرا این غذاها در همه رستوران‌ها به وفور یافت می‌شود.


 

 


نخستین مهمان‌های خارجی‌تان را به‌خاطر دارید؟

بله مگر می‌شود فراموش کرد. نخستین مهمان‌های ما در عید 95 به ایران آمد. آن زمان یک گردشگر ایتالیایی و 2 گردشگر سوئیسی در تور ثبت‌نام کردند و به ایران آمدند. آنها لوبیاپلو، کوکو سبزی، سالاد شیرازی، مسقطی، خاک‌شیر و چند غذای دیگر را درست کردند و به گفته خودشان از این کار لذت بردند. تجربه حضور در بازار محلی تجریش، آشپزی و طبخ غذای ایرانی و تست کردن غذایی که خودشان پخته‌اند موجب شد تا این گردشگران از تور غذایی که انتخاب کرده بودند بسیار راضی باشند.










پس هر گردشگری در این تور خودش آشپزی می‌کند و غذایش را طبخ می‌کند؟

بله از ابتدا هم هدف تور ما ایجاد یک فضای تفریحی و شاد برای گردشگران بود. از همین رو خود گردشگران برای خرید مواداولیه به بازار می‌روند، در فضای شاد و صمیمانه آشپزی می‌کنند و لحظات شادی را سپری می‌کنند. در انتها نیز غذایی را که خودشان با صبر و حوصله طبخ کرده‌اند می‌چشند و لذت می‌برند. این کار برای گردشگران خارجی بسیار جذاب است.
شما به مرور تور شکم‌گردی را نیز اضافه کردید. راجع به این تور برایمان توضیح بدهید.
زمانی که فعالیت‌مان جدی‌تر شد متوجه شدیم که برخی از گردشگران به‌رغم علاقه بسیاری که به غذا دارند، حوصله آشپزی کردن را ندارند و یا اصلا از این کار خوششان نمی‌آید. برای همین تور دیگری به گروهمان اضافه کردیم و نامش را تور شکم‌گردی گذاشتیم. به همین منظور بهترین رستوران‌های تهران و شهرهای گردشگری را که تنوع بسیار خوبی در غذاهایشان داشتند، انتخاب کردیم. هدف ما کیفیت بالای غذاها و متنوع بودنشان بود. برای همین تعداد کمی رستوران را توانستیم پیدا کنیم که با اهداف ما هماهنگ باشند اما همین تعداد نیز برای تأمین خواسته‌های گردشگران کافی بود.
تمام کارهای جذب گردشگر را به تنهایی انجام می‌دهید یا با آژانس‌های مسافرتی در این زمینه همکاری دارید؟
از آنجایی که آژانس‌ها در زمینه همکاری با ما بسیار پرتوقع بودند ما خودمان صفر تا صد کار را انجام دادیم. برخی از آژانس‌ها در قبال آوردن گردشگر درخواست شریک شدن داشتند و برخی دیگر خواستار سود بالا در برابر ارائه خدمات متوسط را داشتند که هیچ کدام این موارد برای ما قابل‌قبول نبود برای همین خودمان با صبر و حوصله دست به‌کار شدیم و گردشگر خارجی جذب کردیم. البته بعدها تعدادی از آژانس‌ها تصمیم گرفتند با ما همکاری داشته باشند و بخشی از تورشان را به حضور گردشگران در تور غذایی ما اختصاص دهند.



از چه زمانی تصمیم گرفتید این تور را در شهرهای دیگر نیز فعال کنید؟
به خاطر پیشنهادهای بسیاری که داشتیم از امسال در برخی از شهرها نمایندگی مان تور را برپا کرده‌ایم. انتخاب این نماینده‌ها به هیچ عنوان آسان نبود. هم‌اکنون در شهرهای شیراز، اصفهان، یزد و تهران نمایندگان ما مشغول خدمات‌رسانی به گردشگران خارجی هستند. علاوه بر این می‌خواهیم سال آینده در برخی از شهرهای دیگر کشور ازجمله گیلان نیز نماینده‌هایی برای تورمان تور انتخاب کنیم.
برایمان از نظر گردشگران خارجی درباره غذاهای ایرانی بگویید. گردشگران خارجی چه غذاهایی را دوست دارند و چه غذاهایی مورد پسندشان نیست؟
بیش از 90درصد گردشگرانی که در تور غذایی ما شرکت کرده‌اند عاشق غذاهای ایرانی شده‌اند و غذاهای بومی را به غذاهای تکراری ترجیح داده‌اند. شاید جالب باشد بدانید که بسیاری از خارجی‌ها از طعم و مزه نوشیدنی دوغ اصلا خوششان نیامده و به‌نظرشان این طعم شور برای یک نوشیدنی اصلا جالب نیست. علاوه بر این برخی نیز از طعم گلاب در نوشیدنی‌ها راضی نبودند و آن را دوست نداشتند.


تاکنون چند گردشگر خارجی در تور غذای ایرانی شما ثبت‌نام کرده‌اند؟
در طول این 3سال حدود 600گردشگر خارجی از تور ما استفاده کرده‌اند. از گردشگران آمریکایی و انگلیسی گرفته تا عربی و استرالیایی.
بیشترین طرفداران و علاقه‌مندان به تور غذایی ایرانی از کدام کشور هستند؟
بیشترین مسافران ما از کشورهای استرالیا و نیوزیلند هستند. آلمان و سوئیس نیز در رده‌های بعدی قرار دارند.
خاطره جالبی درباره آشپزی کردن خارجی‌ها دارید؟
بله در تورهای غذایی اتفاقات جالبی رخ می‌دهد که تا مدت‌ها در ذهنتان می‌ماند. یکی ازموضوعات جالبی که همیشه در ذهنم مانده این است که خارجی‌ها نسبت به ایرانی‌ها در طبخ غذا انعطاف‌پذیرتر هستند و اگر یک ایرانی در تور غذایی شرکت کرده و غذایش را خراب کند بسیار ناراحت می‌شود اما خارجی‌ها اینگونه نیستند. یادم می‌آید یک‌بار خواستیم حلوا درست کنیم، یکی از این گردشگران چیزی شبیه به سنگ درست کرد که حتی قابلیت نصف کردن نداشت. این موضوع نه‌تنها برایش عجیب نبود بلکه قابل درک بود و می‌گفت خوب غذاست دیگر خراب می‌شود. یکی از خاطرات دیگر من راجع به یک زوج نیوزیلندی است که به ایران آمده بودند. ما در حاشیه تور ارتباط بسیار صمیمانه‌ای با این زوج پیدا کردیم و کنجکاوی آنها درباره ازدواج ایرانی‌ها آنقدر جالب و شیرین بود که درنهایت موجب شد تا صفر تا صد ازدواج ایرانی‌ها را برایشان شرح دهیم. علاقه این زوج به ازدواج در ایران یکی از خاطرات جالب من است.

جالب است بدانید که بسیاری از خارجی‌ها از طعم و مزه نوشیدنی دوغ اصلا خوششان نیامده و به‌نظرشان این طعم شور برای یک نوشیدنی اصلا جالب نیست. علاوه بر این برخی نیز از طعم گلاب در نوشیدنی‌ها راضی نبودند و آن را دوست نداشتند

 

این خبر را به اشتراک بگذارید