• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 14 بهمن 1397
کد مطلب : 46946
+
-

دولت به کمک کشاورزان آمد

سهم لرستان از هزینه 2 هزار میلیارد تومانی امهال وام‌ها 80 میلیارد تومان است

کشاورزی
دولت به کمک کشاورزان آمد

فاطمه حافظی|  خرم آباد - خبرنگار:

پرداخت تسهیلات به کشاورزان از جمله راه‌های توانمند‌سازی آنها برای داشتن زندگی بهتر و بهبود کسب و کارشان است.  
هر چند دریافت این تسهیلات برای برخی از کشاورزان با توجه به بوروکراسی‌های موجود چندان آسان نیست، اما به هر صورت بسیاری از آنها موفق به دریافت آن می‌شوند. پس از دریافت تسهیلات، مهم‌ترین مشکل بازپرداخت آن از سوی کشاورزان است. گاه پیش می‌آید که برخی از آنها بعد از دریافت تسهیلات به دلیل مشکلاتی از جمله رخ دادن حوادث طبیعی مانند خشکسالی، سیل و آفت نمی‌توانند وام‌های خود را تسویه کنند.

این موضوع برای بانک‌ها و کشاورزان به چالشی بزرگ و مهم تبدیل شده است. به تازگی قانونی از سوی مجلس و سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی کشور به تصویب رسیده است که به موجب آن برخی از کشاورزانی که دارای اقساط معوقه هستند، مشمول بخشودگی می‌شوند. البته در اجرای این قانون نیز شرایط خاص و محدودیت‌هایی وجود دارد. 



چگونگی اجرای طرح

معاون برنامه‌‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی لرستان می‌گوید: برای اجرای بند خ ماده 33 قانون برنامه ششم توسعه، ابلاغیه‌ای برای تمام بانک‌ها فرستاده شده است که به موجب آن کلیه جریمه‌ها، سود، دیرکرد و... تسهیلات پرداختی به کشاورزان بخشوده می‌شود و آنها می‌توانند اصل وام را بعد از 3 سال عودت دهند.

 «نامدار صیادی» می‌افزاید: این فرصتی است برای کشاورزان خسارت‌دیده از سیل، تگرگ، آفات، خشکسالی و سایر عوامل تا بتوانند تسهیلات دریافتی را که در بازپرداخت آن به مشکل خورده‌اند، برگردانند. 
این مسئول اظهار می‌کند: البته در اجرای این دستورالعمل قانون‌گذار محدودیت‌هایی را لحاظ کرده است. این دستورالعمل برای تسهیلات پرداختی بیش از 8 میلیون تومانی اجرایی می‌شود. 

در ضمن، تسهیلاتی که موعد سررسیدشان از ابتدای مهر سال 96 تا 29 اسفند سال جاری باشد و دچار خسارت شده باشند، در اولویت قرار می‌گیرند. پس از آن نیز وام‌های دریافتی با مبالغ 120 و 160 میلیون ریالی در اولویت بخشودگی جریمه و دیرکرد قرار دارند. 


میزان امهال وام‌ها در استان

صیادی به میزان اصل وام‌های پرداختی به بخش کشاورزی در استان اشاره و بیان می‌کند: تسهیلات پرداختی به کشاورزان این استان در 5 سال گذشته 624 میلیارد تومان بوده و در حال حاضر بالغ بر 521 میلیارد تومان رقم جریمه‌ها، سود و کارمزد این وام‌ها شده است. در مجموع مبلغ وام‌ها با جریمه‌ها و سودشان 1145 میلیارد تومان
 است.

 وی می‌افزاید: سهم لرستان برای امهال این وام‌ها 80 میلیارد تومان است که کمی بیش از 15 درصد رقم جریمه‌ها، سود و کارمزد این وام‌ها است و به احتمال خیلی زیاد این مبلغ تنها بتواند وام‌های 8 میلیون تومانی را پوشش دهد. 
معاون برنامه‌‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی لرستان اظهار می‌کند: بخشودگی جریمه‌ها بر اساس دستور دولت انجام می‌شود. در حقیقت بانک‌ها از دولت طلبکار می‌شوند و با توجه به درآمدهای دولت، در زمان مناسب مبلغ را دریافت می‌کنند. 


سهم لرستان

این مسئول به سهم لرستان در این طرح اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: هزینه امهال بند خ ماده قانون بخشودگی برای کشاورزان در کل کشور 2 هزار میلیارد تومان و سهم لرستان از آن 80 میلیارد تومان معادل 4 درصد کل مبلغ است. 
صیادی می‌افزاید: برای اجرای این قانون تمام بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری که تسهیلاتی در حوزه کشاورزی پرداخت کرده‌اند جزو بانک‌های عامل قرار می‌گیرند و به رعایت مفاد این قانون ملزم هستند. 
وی تصریح می‌کند: شهرهای استان پلدختر، کوهدشت و خرم‌آباد به دلیل وجود تعداد بالای کشاورزان و متحمل شدن بیشترین خسارت در رده‌های اول تا سوم میزان سهمیه امهال قرار دارند. 


محدودیت‌های طرح

صیادی می‌گوید: کشاورزان یا افرادی که در حوزه ماشین‌‌آلات، صنایع تکمیلی، خدماتی و... تسهیلات دریافت کرده‌اند مشمول این دستورالعمل نمی‌شوند. 
وی توضیح می‌دهد: برای این دسته از افراد جهاد کشاورزی هیچ برنامه خاصی ندارد زیرا تسهیلات را دریافت و کار تولیدی را آغاز کرده‌اند. ماشین‌ها هم که مشمول خسارت‌های طبیعی نمی‌‌شوند. 
این مسئول اظهار می‌کند: بنابراین دریافت‌کنندگان این دسته از تسهیلات باید به بانک‌های عامل مراجعه و وام خود را تسویه کنند. 


چگونگی معرفی به بانک‌ها

معاون برنامه‌‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به چگونگی معرفی افراد بدهکار به بانک‌های عامل اظهار می‌کند: برای جلوگیری از ایجاد هرج و مرج و بی‌نظمی در بانک‌ها و آشفتگی در اجرای طرح، کارگروه‌هایی تشکیل شده است که به موجب آن کشاورزانی که تسهیلات را دریافت کرده‌اند و مشمول این طرح می‌شوند از طریق دفاتر جهاد کشاورزی‌ مستقر در دهستان‌ها درخواست خود را تحویل می‌دهند. 
وی می‌افزاید: بعد از این اقدام، جهاد کشاورزی اسامی را براساس نامه‌های پیوست به بانک‌ها تحویل می‌دهد و بعد از بررسی‌های نهایی به وام‌گیرندگان برای امهال خبر داده می‌شود. 

سهمیه شهرستان های مختلف استان برای استفاده از قانون امهال تسهیلات 

نام شهرستان    
سهم از رقم بخشودگی(درصد)
رقم بخشودگی (میلیون تومان)

کوهدشت    9/20    16700
پلدختر    4/18    14700
خرم آباد    2/14    11400
دلفان    4/12    9900
چگنی    1/7    5600
سلسله    2/6    5000
درود    3/5    4200
رومشکان    1/5    4100
الیگودرز    8/4    3800
بروجرد    9/2    2300
ازنا    6/2    2100
جمع    100    80000



اختصاص سهمیه به بانک‌ها

معاون برنامه‌‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به این‌که تنها ملاک استفاده از مزایای این بخشودگی را وام‌های 8 میلیون تومانی قرار نداده‌ایم بلکه از وام‌های با مبلغ پایین‌تر تا 30 میلیون تومان را در نظرگرفته و آنها را احصا کردیم، می‌گوید: براین اساس یک تقسیم بین‌بانکی برای این بخشودگی اتفاق افتاده که سهم بانک سپه 14/3 درصد با مبلغ 2 میلیارد و 760 میلیون تومان، بانک تجارت 3 درصد با مبلغ 2 میلیارد و 300 میلیون تومان و بانک صادرات 3/5 درصد با 4 میلیارد و 240 میلیون تومان بوده است.

«نامدار صیادی» ادامه می‌دهد: سهم بانک کشاورزی نیز 8/89 درصد با مبلغ 71 میلیارد و 810 میلیون تومان، پست‌بانک 1/0 درصد با 400 میلیون تومان، بانک رفاه 5/0 درصد با مبلغ 430 میلیون تومان و بانک توسعه تعاون نیز 6/0 درصد با 460 میلیون تومان بوده است. البته برخی بانک‌ها نیز در این تقسیم‌بندی سهمی نداشته‌اند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید