• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 13 بهمن 1397
کد مطلب : 46796
+
-

طرح ایجاد 5 هزار شغل در 5 شهر مرزی

تامین امنیت مرزهای شرقی استان در گرو توسعه سرمایه گذاری و گسترش اشتغال است

روستا
طرح ایجاد 5 هزار شغل در 5 شهر مرزی

راحله حسین زاده|  خراسان رضوی-خبرنگار: 


سفر تیم اقتصادی استان به ریاست استاندار به منظور عملیاتی کردن طرح مثلث اقتصادی، تکلیف ایجاد 5227 شغل در 5 شهرستان مرزی استان را برای طرفین تفاهم‌نامه‌ها ثبت کرد. «علیرضا رزم حسینی» استاندار خراسان رضوی در بازدید از مرزهای شرقی استان، معین اقتصادی شهرستان‌های تربت جام، تایباد و خواف را تعیین کرد. در این سفر معین اقتصادی شهرستان رشتخوار هم معرفی و انتخاب فرمانده اقتصادی برای صالح‌آباد به روزهای آینده موکول شد. 

رزم حسینی بعد از به دست گرفتن سکان استانداری خراسان رضوی برای عملیاتی کردن رویکرد اقتصادی خود در استان که همان «مثلث توسعه اقتصادی» است، هفته گذشته اولین سفر خود را به شهرستان‌های خراسان رضوی آغاز کرد تا با امضای تفاهم‌نامه‌هایی برای هر شهرستان، معین اقتصادی برای اشتغال و توسعه مشخص کند. 


وی در مراسم معارفه خود خراسان رضوی را به 12 منطقه اقتصادی متناسب با حوزه‌های انتخابی برای فعال‌سازی ظرفیت بومی هر منطقه تقسیم کرد که در هر یک از این مناطق یک معین معرفی می‌شود. با ایجاد مثلث توسعه اقتصادی که اضلاع آن نمایندگان مجلس، کارگزاران حکومت و سرمایه‌گذاران و کارآفرینان بوده و ائمه جمعه نیز در این مثلث اقتصادی کار نظارت برای اجرای این طرح اقتصادی را برعهده دارند آبادانی منطقه پیگیری می‌شود. 


شهرستانی با نرخ بیکاری بالا 

تربت جام به عنوان منطقه 8 اقتصادی نخستین مقصد استاندار و تیم همراه او بود، جمعیت بیکار این شهر 12 هزار نفر و نرخ بیکاری آن 1/5 درصد از نرخ استانی بیشتر است. 
در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی شهرستان تربت جام، امام‌ جمعه این شهرستان گفت: نبود اشتغال باعث شده است بسیاری از روستاهای تربت جام به خوابگاه تبدیل شود. 
حجت‌الاسلام و المسلمین «محمدجواد طاهری» با بیان این‌که هم‌مرز بودن این شهر با کشورهای افغانستان و ترکمنستان یک ظرفیت است، افزود: زمانی که مرز ناامن جلوه کند سرمایه‌گذار برای کارآفرینی نمی‌آید در حالی که مرز تربت جام به وظیفه خود عمل کرده و دارای امنیت بوده و در واقع تربت جام پایتخت وحدت است. 


یک‌سوم مدارس تربت جام فرسوده است 

نماینده تربت‌جام، تایباد و باخرزد موضوع اشتغال را یکی از چالش‌های جدی شهر تربت جام دانست و بیان کرد: اشتغال بیشتر مردم شهر طی این سال‌ها کشاورزی و دامپروری بوده است. افت سطح آب بیش از 850 حلقه چاه عمیق به دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی به متضرر شدن کشاورزان و دامپروران منجر شده که نیاز است از تسهیلات ارزان‌قیمت بهره‌‌مند شوند. 

«جلیل رحیمی جهان‌آبادی» ادامه داد: کارخانه قند تربت جام 7 میلیارد تومان از دولت طلب دارد که بابت مابه‌تفاوت قیمت شکر است و اگر این پول داده نشود 300 تا 400 کارگر بیکار می‌شوند. همچنین از مجموع 370 مدرسه در این شهرستان یک‌سوم آن فرسوده است که برای نوسازی به اعتبار نیاز دارد. 


سپرده‌های بانکی استان برای اشتغال 

استاندار خراسان رضوی در این نشست با بیان این‌که کشورهایی که دولت بزرگ دارند ملت آنها کوچک می‌شود، گفت: اعتبارات دولتی استان 600 تا 700 میلیارد تومان است در حالی که سپرده‌های بانکی مردم خراسان رضوی 100 هزار میلیارد تومان است. می‌خواهیم این سپرده‌ها و 3 هزار میلیارد تومان یارانه استان را با میل و رغبت مردم در حوزه اشتغال و کارآفرینی بیاوریم. 

رزم حسینی تاکید کرد: این الگو در کرمان پیاده شد و اکنون در بسیاری از روستاهای کرمان یک نفر بیکار نیز وجود ندارد این طرح منجر شد تا نرخ بیکاری در شهرستان قلعه گنج از 27/6 درصد به 6 درصد کاهش یابد. طی تفاهم‌نامه معین اقتصادی در شهرستان تربت جام، شرکت «تبرک» تعیین و بر این اساس تفاهم‌نامه‌ای برای اجرای 37 پروژه با اعتبار بیش از 234/5 میلیارد تومان و اشتغال‌آفرینی برای 1037 نفر منعقد شد. 
شهر جدید صالح‌آباد با جمعیتی بالغ بر 8625 نفر مقصد بعدی استاندار خراسان رضوی بود. 


7 هزار صالح‌آبادی شناسنامه ندارند

امام جمعه اهل سنت صالح‌آباد در جلسه کارگروه اقتصاد مقاومتی این شهرستان گفت: احیای قنات‌های این روستا می‌تواند راه‌حل خشکسالی‌های اخیر باشد. با این اقدام کشت زعفران در صالح‌آباد راه می‌افتد و به مهاجرت معکوس منجر می‌شود. 

مولوی «جلیل یوسفی» اضافه کرد: در این شهرستان بیش از 7 هزار نفر بدون شناسنامه هستند که این مشکل ثبت احوال است و باید حل شود. در این نشست نماینده صالح‌آباد خواستار ردیف اعتباری ویژه‌ای برای جاده‌سازی، آب‌رسانی و گاز‌رسانی شهرستان شد و افزود: درخواست داریم هرچه سریع‌تر ادارات در شهرستان جدید صالح‌آباد مستقر شود تا بتوانیم خدمت‌رسانی به مردم را انجام دهیم. 


تفاهم‌نامه‌ای برای اشتغال هزار نفر

استاندار هم در جلسه کارگروه اقتصاد مقاومتی صالح‌آباد با بیان این‌که دشمنان انقلاب اسلامی به دنبال ایجاد ناامیدی بین مردم به ‌ویژه جوانان هستند تصریح کرد: صالح‌آباد فرصت‌های خوب اقتصادی دارد که می‌توان از آن استفاده کرد همچنین با توجه به این‌که به تازگی شهرستان شده است باید هرچه سریع‌تر ادارات در آن مستقر شود. 

رزم حسینی با اشاره به این‌که در طرح «مثلث توسعه اقتصادی» 275 میلیارد تومان در صالح‌آباد سرمایه‌گذاری می‌شود، گفت: برای اشتغال جوانان هر گونه تسهیلاتی که نیاز باشد داده خواهد شد. این تسهیلات با سود 6 درصدی در شهرهای بزرگ و سود 4 درصدی در شهرهای کمتر توسعه‌یافته پرداخت می‌شود که می‌توان از این فرصت برای توسعه استفاده کرد. 
وی توضیح داد: هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی به این استان داده شده که تاکنون 420 میلیارد تومان آن ابلاغ شده و فرصت خوبی برای عمران و آبادانی این استان است. 


معرفی معین اقتصادی صالح‌آباد به تعویق افتاد

رزم حسینی با اشاره به اقداماتی که در مرزهای شرقی کشور انجام شده است، گفت: طی 5 سال آینده همه تجهیزات مورد نیاز مرزبانی و نیروهای مسلح در مرزها آماده می‌شود و مرزهای این کشور به سیستم‌های نوین مجهز خواهد شد. 
وی از برنامه‌‌ریزی برای کلنگ‌زنی شهرک صنعتی در صالح‌آباد خبر داد تا در بودجه آینده اعتبارات آن پیش‌بینی شود. معین اقتصادی شهرستان صالح‌آباد طی روزهای آینده مشخص می‌شود و ١٨ تفاهم‌نامه با اعتبار ٢٧۵ میلیارد تومان و اشتغال هزار نفر در نظر گرفته شده است. 


احداث فاز دوم منطقه ویژه اقتصادی دوغارون

تایباد آخرین مقصد استاندار خراسان رضوی بود. استاندار خراسان رضوی در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی این شهرستان با بیان این‌که در حوزه اقتصاد نباید نگاه سیاسی وجود داشته باشد، گفت: نماینده مجلس هر گرایش سیاسی‌ای که دارد چون مردم رأی داده‌اند باید از این انتخاب به عنوان یک ضلع مثلث توسعه اقتصادی استفاده کند و برای تحقق یک هدف مشترک که اشتغال پایدار است تلاش کند. 

وی اظهار کرد: منطقه ویژه دوغارون در تایباد یک فرصت است که باید با هدف تقویت اقتصاد مردم این منطقه قدم‌های مثبتی برداشته شود و ما نیز در این زمینه همه مشکلات پیش روی سرمایه‌گذاران را حل می‌کنیم. 

در این جلسه جهان‌آبادی نماینده مردم تربت‌جام، باخرز و تایباد یادآور شد: منطقه ویژه اقتصادی دوغارون یکی از فعال‌ترین مناطق اقتصادی به لحاظ امکانات، زیرساخت‌ها و دستگاه‌هاست و سرمایه‌گذاران فعالی دارد و درخواست ما این است که فاز 2 منطقه ویژه دوغارون احداث و به منطقه آزاد تجاری تبدیل شود. وی توضیح داد: جاده دوبانده دوغارون به مشهد حدود 18 سال است که تکمیل نشده و درخواست می‌شود اعتبارات لازم در این خصوص داده شود. همچنین راه‌اندازی بیمارستان 160 تختخوابی در این شهرستان از خواسته‌های دیگر ماست. منطقه ویژه اقتصادی دوغارون به عنوان معین اقتصاد مقاومتی منطقه ٨ خراسان رضوی در شهرستان تایباد معرفی و طی تفاهم‌نامه‌ای اجرای ۴١ پروژه با اعتبار ١٨٧ میلیارد تومان و ایجاد اشتغال برای ١۵٠٠ نفر در این شهرستان تعیین تکلیف شد.
 
استاندار خراسان رضوی در دومین روز سفر خود به شهرستان‌های خراسان رضوی از مرز دوغارون و معادن سنگ آهن سنگان بازدید کرد و گفت: قبل از انقلاب تولید کل فولاد تولیدی کشور 500 هزار تن بود، اما اکنون 38 میلیون فولاد در کشور داریم که خراسان رضوی 10 میلیون تن آن را تولید می‌کند و 24 میلیون تن هم صادر می‌کنیم. 

رزم حسینی با بیان این‌که مدل توسعه مرکز پیرامونی باید در سنگان اجرا شود، افزود: معادن برای توسعه منطقه‌ای و فقرزدایی استخراج می‌شوند و نباید کشاورز را از فعالیت و شغل اصلی خود بازداریم و آن را نگهبان معدن کنیم. 

استاندار خراسان رضوی در آخرین روز سفر خود در نشست کارگروه اقتصاد مقاومتی شهرستان خواف بیان کرد: مدل توسعه جدید اقتصادی شامل تعیین 12 منطقه اقتصادی در خراسان رضوی و استفاده از ظرفیت همه اقشار اعم از مردم، روحانیون و مسئولان قضایی است و از مسئولان و ائمه جمعه انتظار می‌رود از این مدل توسعه اقتصادی حمایت کنند و آن را بین مردم ترویج دهند. در این سفر طی تفاهم‌نامه منعقدشده معین اقتصادی شهرستان خواف «مجتمع فولاد سنگان» و معین اقتصادی شهرستان رشتخوار «مجتمع سنگ آهن سنگان» تعیین شد و 29 توافق‌نامه با سرمایه‌گذاری 901 میلیارد تومان و اشتغال‌زایی برای 1690 نفر به امضا رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید