• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
شنبه 13 بهمن 1397
کد مطلب : 46748
+
-

کشف کتیبه سه‌زبانه در نقش رستم

کشف کتیبه سه‌زبانه در نقش رستم

نقش رستم در مجموعه جهانی تخت جمشید در شیراز بار دیگر شگفتی آفرید و کتیبه‌ای سه‌زبانه بر یکی از آرامگاه‌های هخامنشی در این مجموعه یافت شد.
یافتن این نقش برجسته در مجموعه نقش رستم از آن جهت اهمیت دارد که پیش‌تر تصور می‌شد تمامی کتیبه‌ها و نقش برجسته‌های عیلامی تا ساسانی در این مجموعه باستانی کشف و خوانده شده است.
اما درست نزدیک به یک ماه پیش، زمانی که سهیل دلشاد، دانشجوی دکترای رشته ایران‌شناسی در دانشگاه برلین به همراه مجتبی درودی، پژوهشگر زبان‌های باستانی در حال عکسبرداری از سنگ‌نگاره‌های آرامگاه‌های هخامنشی در نقش رستم بود، ناگهان متوجه یک تصویر بی‌نظیر شد. او توانسته بود تصویر یک کتیبه سه‌زبانه به زبان‌های فارسی باستان، عیلامی و بابلی را ثبت کند و بدین‌ترتیب متوجه شد که یک نگاشته از هزاره‌های گذشته بر بالای یک نقش برجسته که شخصیتی تاریخی در دوره داریوش هخامنشی بود، به معرفی او پرداخته است.
تصاویر این کتیبه تازه کشف شده در نقش رستم در تالار شورای اسلامی شهر شیراز رونمایی شد و باستان‌شناس‌ها از ایران و خارج از کشور به توضیح در مورد آن پرداختند. به گفته باستان‌شناس‌ها، این کشف در حوزه زبان باستان در 50 سال گذشته بی‌نظیر است و روایتگر شخصی از سران دربار هخامنشی به نام پَتی شووریش در حال انجام یک حرکت آیینی به سمت داریوش هخامنشی است.
وتر هنکلمن، باستان‌شناس بین‌المللی مقیم کشور فرانسه نیز در تماس ویدئویی با مراسم رونمایی از کتیبه سه‌زبانه نقش رستم اعلام کرد: این کتیبه که به ‌نام D.N.F (دی.ان.اف) نامگذاری شده است، اهمیت زیادی در حوزه پژوهش‌های ایران باستان و زبانشناسی باستان در نیم قرن اخیر دارد. به گزارش ایرنا، هنکلمن افزود: هنوز این امید وجود دارد که در محوطه نقش رستم که در ده‌ها سال گذشته به‌صورت مداوم در آن کاوش صورت گرفته است، بار دیگر چنین کتیبه‌های ارزشمندی کشف شود. این پژوهشگر تاریخ عیلامیان و هخامنشیان گفت: کشف این کتیبه اطلاعات بسیار خوبی درباره حلقه نزدیکان و مشاوران شاه هخامنشی در اختیار باستان‌شناس‌ها قرار می‌دهد. به گفته هنکلمن، کتیبه یافت شده اطلاعات ارزشمندی درخصوص بایگانی‌های تخت‌جمشید در اختیار متخصصان قرار می‌دهد و بر کشفیات جدید و دانش قبلی درباره هخامنشیان خواهد افزود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید