• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 7 بهمن 1397
کد مطلب : 46168
+
-

با توسعه شبکه ریلی صورت می‌گیرد

خروج گلستان از بن بست اقتصادی

استاندار: راه‌اندازی خط آهن اینچه‌برون تعامل ما با کشورهای CIS را بیشتر می‌کند، تجارت را رونق می‌دهد و زمینه اشتغال جوانان را فراهم خواهد کرد

عمران
خروج گلستان از بن بست اقتصادی

ستاره حجتی|  گرگان-خبرنگار :


گلستان را به نام سرزمین دوستی و برادری می‌شناسند و حتی آن را نگارستان ایران و رنگین کمان اقوام هم می‌دانند. با این همه می‌توان گلستان را سرزمین سبز طرح‌های جامانده هم نامگذاری کرد؛ سرزمینی که عنوان طرح‌های بزرگ را به دوش می‌کشد، اما برخی بعد از دهه‌ها تصویب از سوی دولت‌ها، هنوز به نتیجه نرسیده اند. با این همه شاید از سال 92 و تغییر در سیاست‌های توسعه‌ای دولت، روند توسعه در گلستان هم شتاب گرفت؛ شتابی که از دولت یازدهم شروع و در دولت دوازدهم هم دنبال شد. استاندار گلستان این بار خبرهای خوشی برای استان دارد که می‌تواند گلستانی‌ها را به بهبود کیفیت زندگی و درآمدها امیدوار کند. 


ضرورت شفاف‌سازی سریع در همه عرصه‌ها

«سید مناف هاشمی» به عنوان مقام عالی استان، در گفت‌وگو با همشهری وجود آسیب‌های اجتماعی، فقر و کمبود در استان را امری غیر قابل انکار می‌داند و معتقد است که هم‌سویی و همدلی در همه بخش‌های دولتی، خصوصی، تشکل‌های مردمی و رسانه‌ها می‌تواند راه‌حل مناسبی برای تحقق برخی مطالبات باشد.

وی می‌گوید: یکی از دلایلی که کمتر استان کاملا توسعه‌یافته‌ای در میان استان‌های کشور داریم مساله رانت و فساد است. امتیازاتی هست که عده خاصی آن را دنبال می‌کنند. راه‌حل فقط علنی کردن فساد است. یک جامعه روشن به سمت توسعه حرکت می‌کند. در زمینه اعتبارات استان هم پرسش‌هایی مطرح شده است. هر کسی که در گلستان وام یا زمین برای طرحی گرفته باید شفاف و قابل رصد باشد. همه مسئولان استان را موظف را کردیم که صورت تسهیلات در سایت دستگاه‌ها وجود داشته است. بانک‌ها هم موظف به ارائه وام‌های بزرگ هستند. البته این موضوع در مورد تسهیلات خرد که بسیاری از افراد برای رفع مشکلات خود می‌گیرند، صدق نمی‌کند. 


جذب سرمایه‌گذار 

استاندار ادامه می‌دهد: هرگونه سرمایه‌گذاری، رانت نیست. ما تلاش می‌کنیم از خارج از استان سرمایه‌گذار به‌ویژه در زمینه کشت و صنعت و پرورش آبزیان جذب کنیم. رسانه، ابزار ما برای مبارزه با فساد، رانت و شفافیت سیستم است. 
هاشمی در مورد سرمایه‌گذاری انجام شده طی یک سال گذشته در گلستان می‌گوید: در حوزه سرمایه‌گذاری مشکلات زیادی در کشور وجود دارد. برنامه‌هایی که برای برخی از سرمایه‌گذاری‌ها داریم به دلیل فشارهای مستقیم و غیرمستقیم برخی از کشورها محقق نمی‌شوند و کار برای ما دشوار شده است.


طرحی که باید زودتر شروع می‌شد

استاندار با بیان این‌که برقی کردن راه‌آهن اینچه‌برون-گرگان-گرمسار-تهران باید زودتر شروع می‌شد، اظهار می‌کند: تنها مشکل شروع این طرح پرداخت سهم فاینانس بوده که پرداخت شده است. 15 درصد سهم دولت پرداخت نشده بود که آن هم از محل صندوق ذخیره ارزی، پرداخت شد. اما اگر بخش خصوصی روسیه این طرح را انجام ندهد، بی‌شک تحت فشارهای کشور خود است. برخی شرکت‌ها با این مساله مواجهند که اگر در کشور ما طرحی اجرا کنند، چندین طرح دیگر آنها در کشورهای دیگر معلق می‌شود. این‌ موارد جزو فشارهای سیاسی است که بر امور عمرانی و اقتصادی ما تاثیر می‌گذارد. 


طرح‌های ریلی، اصلی‌ترین طرح‌ها در گلستان

هاشمی می‌گوید: طرح‌های ریلی از اصلی‌ترین طرح‌ها در گلستان هستند که می‌توانند استان را از بن‌بست اقتصادی خارج و تعامل ما با کشورهای CIS را بیشتر کنند، تجارت ما را رونق دهند، کارگاه‌های ما را فعال کنند و اشتغال‌زایی برای جوانان داشته باشند. دولت برای هر کدام از این طرح‌ها بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است. در سال گذشته تمام توانمان را برای فعال شدن دوباره این طرح‌ها گذاشتیم. 


طرح‌های محوری استان 

استاندار در مورد طرح‌های محوری گلستان اظهار می‌کند: برخی از طرح‌ها در گلستان سال‌ها روی کاغذ بود. موضوعاتی مانند آشوراده، پتروشیمی، طرح‌های بزرگ گردشگری مانند تله‌کابین از مواردی بودند که تبدیل به یک کتابچه تاریخی در گلستان شده بودند. 
هاشمی ادامه می‌دهد: خوشبختانه طرح آشوراده با نظارت دقیق سازمان محیط‌زیست کشور شروع شد. طرح پتروشیمی در گلستان که طرح بخش خصوصی است هم سال‌هاست که تعطیل شده است. بعد از پیگیری‌های وزیر کشور و دستور رئیس‌جمهوری، مقرر شد تا در صورت امکان سازمان سرمایه‌گذاری شرکت نفت در این طرح مشارکت کند.
وی اضافه می‌کند: به هیچ عنوان در حال حاضر این طرح از نگاه وزیر نفت طرحی نیست که برای مردم گلستان اقتصادی باشد. مشکلاتی مانند شفاف نبودن حسابرسی‌ها هم در این طرح وجود داشته است. همه این موارد از جمله فاکتورهایی بود که باید رسیدگی می‌شد و همین‌طور هم شد. 

هاشمی بیان می‌کند: در پیگیری ما از طرح پتروشیمی موضوع منفعت بیش از 90 هزار سهامدار مطرح است نه تامین منفعت عده‌ای خاص. اگر سازمان سرمایه‌گذاری وزارت نفت قبول مشارکت کند و البته باز هم بر کلمه اگر تاکید می‌کنم، این قول را از وزیر جهاد کشاورزی گرفته‌ایم که این وزارتخانه هم برای سازمان تعاونی روستایی کشور مشارکت کند. باز هم می‌گویم منوط به مشارکت وزارت نفت است. چراکه در این صورت از محصول این شرکت با عنوان کود آمونیاک می‌توان برای 4 میلیون کشاورز ایرانی استفاده کرد. شرکت پتروشیمی با مجموع سهامداران، کمتر از یک‌دهم سرمایه مورد نیاز را تاکنون تامین کرده است. اما امید ما در حال حاضر به ورود بخش دولتی است، در غیر این صورت این طرح باز هم به بن بست می‌خورد. 


اجرای طرح فاز دوم پرورش میگو

استاندار از مزرعه پرورش میگو و بندر چوب به عنوان دو طرح دیگر بزرگ استان نام می‌برد و می‌گوید: فاز نخست پرورش میگو راه‌اندازی شده و فاز دوم آن در انتظار اجراست. مساحت فاز یک و دو حدود 10 هزار هکتار است. 
هاشمی ادامه می‌دهد: در سال آینده نسبت به امسال به رشد 50 تا صددرصدی در زمینه پرورش میگو امیدواریم. 


راه‌اندازی بندر چوب گمیشان 

استاندار به موضوع راه‌اندازی بندر چوب گمیشان هم اشاره می‌کند و می‌گوید: در مورد بندر چوب مخالفت‌هایی از سوی وزارت راه و سازمان بنادر داشتیم. اما بنابر آخرین مکاتبات ما، از وزرات راه موافقت راه‌اندازی بندر چوب در بندر خشک اینچه‌برون را گرفته ایم. در واقع گمیشان تنها نقطه‌ای در کشور است که می‌توانیم بارانداز چوب داشته باشیم، زیرا این منطقه قابلیت انتقال آفات را ندارد.  هاشمی در مورد مشکلاتی که در بندر خشک وجود دارد، توضیح می‌دهد: دو هفته پیاپی با وزیر راه جلسه داشتیم. بنابر پیگیری‌ها، وزیر راه به تیمی از کارشناسان راه‌آهن وزارتخانه ماموریت داد تا با استقرار در استان مشکلات مربوط به بندر خشک را بررسی و رفع کنند. 


تحولات حوزه گردشگری 

«سید مناف هاشمی» استاندار گلستان در خصوص طرح‌های محوری گردشگری استان می‌گوید: طرح‌هایی همچون تله‌کابین و شهرک‌های گردشگری در مسیر درست کاری خود پیش می‌روند. همچنین شهرک‌های گردشگری برای بررسی در شورای عالی شهرسازی قرار دارند. تله‌کابین گرگان باید مصوبه‌اش را از این دستگاه دریافت کند.

با مدیران مربوطه در شورای عالی شهرسازی در خصوص این طرح صحبت کردم. وزیر هم دستورهای لازم را داده است، اما باید به تصویب برسد. پیش از تصویب نمی‌توانیم هیچ اقدامی انجام دهیم، اما پس از آن بی‌شک بخش خصوصی را در 8 شهرک گردشگری فعال می‌کنیم تا شاهد ویلاسازی در روستاهای ارزشمندی همچون زیارت و توشن و مانند آن نباشیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید