• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 4 دی 1397
کد مطلب : 42234
+
-

خیر معادن به محلی‌ها نمی رسد

یک کارشناس: جیوه و سرب 2 فلز سنگین و تجدیدناپذیرند که در حاشیه بسیاری از معادن استان رها‌سازی می‌شوند

معدن
خیر معادن به محلی‌ها نمی رسد

روح‌الله زرین|   قروه- خبرنگار:

کردستان دارای ظرفیت‌های غنی در حوزه صنایع معدنی است، طوری که نیمی از طلای کشور در این استان تولید می‌شود. همچنین چندین نوع سنگ آهن، تزیینی، ساختمانی و نمونه‎های دیگر از معادن آن استحصال می‌شود. با وجود این، سهم این استان پهناور از سرمایه‌گذاری در حوزه معادن بسیار اندک است‌ و سود حاصل از این منابع معدنی در کردستان هزینه نمی‌شود. 


ظرفیت‌های معادن استان

سرپرست امور معادن و صنایعی معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان می‌گوید: کردستان دارای معادن غنی سنگ طلا، آهن، منگنز، گرانیت، تراورتن و ده‌ها نمونه دیگر است. 
«مهدی مرادی» ادامه می‎دهد: ۴۰۲ پروانه بهره‌برداری از مواد معدنی در استان وجود دارد. بر همین اساس تاکنون ۱۸ ماده معدنی در استان شناسایی و استخراج شده است‌.  وی می‎افزاید: معادن طلا در سقز و قروه، منگنز در کامیاران، سنگ آهن بیجار در بیجار و قروه، پوکه در قروه و سریش‎آباد وجود دارد. 

مرادی در این زمینه بیان می‌کند: سالانه بیش از ۳ تن طلا از معادن قروه استخراج می‎شود. این در حالی است که میانگین تولید طلای کشور ۶ تن در سال است. همچنین یک شرکت قزاقستانی ۷۰ درصد سهم بهره‌برداری از این معدن را در اختیار دارد.  

این مسئول تصریح می‎کند: شمش طلا در استان تولید می‌شود. همچنین در ۲ سال گذشته دانه‌بندی سنگ آهن به صورت خام‌فروشی در سایر مناطق کشور انجام می‌شد. در یک سال اخیر یک و سه دهم میلیون تن کنسانتره آهن در کردستان تولید شده است. وی می‎افزاید: در زمینه تولید کنسانتره آهن 2 کارخانه در بیجار فعال است. مرادی ادامه می‌دهد: تا پایان سال جاری واحدهای تولید زنجیره فولاد و تولید گندله، آهن اسفنجی و ورق گرم سنگ آهن در قروه، سقز و بیجار ایجاد خواهد شد.  سرپرست امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان می‌گوید: طبق قانون ۱۵ درصد از سود معادن به خزانه دولت واریز می‎شود که در امور آموزشی، راهسازی، بهداشت و... هزینه می‎شود. 
مرادی ادامه می‌دهد: در چند ماه اخیر از ۱۴ هزار و ۱۰۰ کیلومتر به صورت خطی از مناطق سقز نقشه‎برداری هوایی شده و ۸ محدوده به صورت عمقی در زمینه کشف مواد معدنی سنگ طلا و آهن 
شناسایی شده است.  

وی می‎افزاید: در قروه نیز طرح‎های اکتشافی متعددی اجرا شده است که شرکت ایمیدرو در چند ماه آینده نتیجه آن را اعلام می‌کند.   مرادی تصریح می‎کند: در حوزه معادن برای ۴۲۰۰ نفر به صورت اسمی و برای ۲۱۰۰ نفر اشتغال واقعی ایجاد شده است‌.  وی می‎افزاید: سرمایه‌گذار عراقی کارخانه آهن اسفنجی سقز را راه‌اندازی کرده است و مجموعه کارخانجات صبا نور با سرمایه‌گذاری بازنشستگان کشوری شرکت فولاد فعال است‌.  استحصال از معادن سنگ‌های تزیینی و ساختمانی قروه و سریش‎آباد نیز بر عهده شرکت توسعه معادن کوثر وابسته به بنیاد شهید است.  مرادی ادامه می‌دهد: به دلیل مزایده‎ای بودن واگذاری معادن کردستان، شرکت‌های بین‎المللی و داخلی می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند.
وی در زمینه پوکه معدنی استان می‌گوید: در این زمینه ۲۱ واحد معدنی وجود دارد. به دلیل کاهش صادرات نیمی از آن تعطیل است. 


سودی که به جیب مردم نمی‌رود

رئیس شورای اسلامی بخش چهاردولی قروه نیز می‌گوید: در این بخش ۴۲ روستا وجود دارد که چندین معدن پوکه، مرمر، آهن و ماسه‌شویی در آن فعال است. 

«محمد میهمی» می‎افزاید: طبق قانون چند درصد از سود معادن باید صرف عمران و آبادانی مناطق حاشیه آن شود. با وجود این، چنین قانونی در بخش چهاردولی اجرا نشده است.  وی ادامه می‌دهد: چندین روستای این بخش مانند ضله‎جوب، میمنت‎آباد، زرینه و ده‎ها روستای دیگر راه روستایی، خانه بهداشت، مدرسه و... ندارد. این در حالی است که بسیاری از این مناطق در حاشیه بزرگ‌ترین معادن سنگ‌های ساختمانی، تزیینی و ماسه‌شویی قرار دارد. 

میهمی تصریح می‎کند: بسیاری از معادن این منطقه مانند ماسه‌شویی در بالادست شهر «دزج» علاوه بر تخریب محیط زیست، آلودگی آب‌های سطحی، کاهش منابع غنی آبی و از بین رفتن چندین جاده منطقه را فراهم ساخته است و هیچ سودی برای مردم بومی منطقه نیز ندارد. 


کاهش صادرات 

یک کارشناس حوزه صنایع معدنی هم می‌گوید: بیش از ۲ سال است که شاهد کاهش صادرات مصنوعات سنگی و پوکه معدنی کردستان به کشورهای حوزه خلیج فارس، عراق و چین هستیم. این مساله موجب تعطیلی بسیاری از کارخانجات استان شده است.  «بهمن بخشنده» ادامه می‌دهد: کاهش صادرات صنایع سنگ استان زمینه خام‎فروشی و کاهش سودآوری را در شهرک‌های سنگ استان به همراه داشته است. 
وی می‎افزاید: به دلیل نبود تجهیزات فرآوری سنگ‌های تزیینی و ساختمانی شاهد افزایش دورریز آن هستیم، بر همین اساس از هر تن سنگ حدود 5/3متر نخاله به دست می‌آید. ‌


تخریب محیط‌زیست به دست برخی صاحبان معادن
 
یک کارشناس محیط‌زیست می‌گوید: برخی صاحبان معادن کردستان بدون در نظر گرفتن حفاظت از محیط‌زیست موجب تخریب آن شدند. «فریبا سعادتی» ادامه می‌دهد: جیوه و سرب 2 فلز سنگین و تجدیدناپذیر است که در حاشیه بسیاری از معادن استان رها‌سازی می‌شود. نتیجه این کار از بین رفتن سطح عالی خاک و مهاجرت پرندگان و از بین رفتن گونه‎های حیوانی کمیاب مناطق کوهستانی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید