• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 3 دی 1397
کد مطلب : 42113
+
-

سامانه‌های ایرانی نامزد اجلاس جهانی سازمان ملل

سیستم‌های جدید صدور دولت الکترونیک ایران در یکی از اجلاس‌های مهم سازمان ملل به‌عنوان نامزد طرح برتر معرفی شده‌اند

سامانه‌های ایرانی نامزد اجلاس جهانی سازمان ملل

 چهار سامانه دولت الکترونیک ایران برای کسب جایزه بین‌المللی «اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی»‌ نامزد شده‌اند. این سامانه‌ها جزو 60سامانه‌ای هستند که شانس برنده شدن در این رقابت معتبر بین‌المللی را خواهند داشت. عمده کار این سامانه‌ها در زمینه‌های صدور مجوز کسب‌وکارها و تسهیل این روند است و پذیرفته‌شدن این سامانه‌ها در اجلاس معتبر سازمان ملل متحد بعد از سنجیدن ویژگی‌های فنی شانس جایزه نهایی را به‌دست آورده‌اند. سامانه‌های مجوزی چطور کار می‌کنند و چرا از نظر جهان مهم هستند؟

سامانه‌هایی برای سرعت صدور مجوز
صدور مجوزها و فرآیندهای مربوط به آنها (پیگیری فرایند، پرسش و پاسخ و...)‌از طریق این سامانه‌ها و به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود. این یعنی، با حذف استعلام‌های کاغذی و زمان‌بر، صدور مجوز سریع‌تر و دقیق‌تر صورت می‌گیرد، مصرف کاغذ تقریبا حذف شده و زمان تعیین تکلیف متقاضی به حداقل می‌رسد. رضا باقری اصل، عضو هیأت‌عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران دراین‌باره به همشهری می‌گوید: «در بسیاری موارد، حتی باطل کردن مجوز یا ندادن مجوز به یک واحد صنفی نیز زمان‌بر است. در عین حال، درخواست‌کننده تقریبا هیچ‌وقت نمی‌تواند بفهمد تقاضایش در چه مرحله‌ای قرار دارد و به چه دلیلی درخواست او پذیرفته نشده است. درباره کسانی که می‌خواهند مجوزشان را لغو یا تبدیل کنند نیز همین مشکل وجود دارد. در بسیاری موارد، مشکل با پاسخ دادن به یک پرسش ساده حل می‌شود. اینها همان موضوعاتی هستند که در این سامانه‌ها به آنها پرداخته شده است.»


سامانه‌های نامزد شده در WSIS
الکترونیکی شدن صدور مجوزها و فرایندهای اداری چالش مهمی است که دنیا در پی تکمیل فرایندهای مربوط به آن است. سامانه‌های ایرانی که در اجلاس WSIS نامزد شده‌اند نیز گام مهمی در این زمینه برداشته‌اند. هدف اصلی تمام این سامانه‌ها حذف کاغذبازی و کاهش اتلاف وقت شهروندان و هزینه سامانه‌هاست. این پروژه‌ها توسط وزارتخانه‌های ارتباطات و اقتصادی و دارایی ارائه شده‌اند.‌
 سامانه دیار
اطلاعات مربوط به وضعیت پوشش سامانه‌های ارتباطی کشور با رفتن به نشانی الکترونیکی http://uso.ict.gov.ir قابل بررسی است.
 سامانه نما
این برنامه در زمینه تصمیم‌گیری درخصوص مجوزدهی در کشور فعالیت می‌کند.
سامانه دادور
ارائه شکایت یا پرسش و پاسخ درباره صدور یا عدم‌صدور مجوزها از این طریق صورت می‌گیرد.
سامانه پیشخوان مجوزهای کشور
اقدام برای گرفتن مجوز صنفی یا حاکمیتی از طریق این سامانه به نشانی http://G4B.ir امکان‌پذیر خواهد شد.

حذف کاغذ؛ یک روال قانونی
روال قانونی حذف کاغذ در مبادلات اطلاعاتی سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی نیز طبق جدیدترین ابلاغیه مرکز ملی فضای مجازی به یک هدف مهم برای ارگان‌های دولتی تبدیل خواهد شد. براساس «آیین‌نامه اجرایی احصای کلیه استعلامات و ایجاد نظام استانداردسازی تبادل اطلاعات بین‌دستگاهی»‌ تمام دستگاه‌ای اجرایی و پایگاه‌های اطلاعاتی پایه کشور یک سال زمان دارند تا به هم متصل شوند. هرگونه استعلام و مبادله اطلاعات بین دستگاهی به شکل الکترونیکی انجام شده و دیگر لزومی برای ارائه کپی مدارک موضوع این مبادلات به ارباب رجوع وجود نخواهد داشت. رضا باقری اصل دراین‌باره می‌گوید: «حذف روال کاغذی، افزایش سرعت و پاسخگویی، هدفی است که در نهایت کشور باید به آن برسد. در مراحل اولیه ممکن است استعلام الکترونیکی مدتی طول بکشد اما قطعا این زمان، بسیار کمتر از روال کاغذی و سنتی خواهد بود. به مرور باگ‌ها و نقاط ضعف سیستم درآمده و سرعت کار بسیار بیشتر از قبل خواهد شد.»

تشخیص برنده نهایی با رأی مردم 
این سامانه‌ها فعلا در جشنواره نامزد شده‌اند. برای نامزد شدن هر سیستمی در اجلاس WSIS دست‌اندرکاران همان شرکت می‌توانند خلاصه‌ای از پروژه و شیوه فعالیت‌شان را برای برگزارکننده‌ها فرستاده و منتظر پاسخ بمانند. رضا باقری اصل، عضو هیأت‌عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران دراین‌باره به همشهری می‌گوید: «هر سامانه دولتی یا غیردولتی از تمام جهان می‌تواند در این برنامه شرکت کند. در این مورد، سازمان‌های مربوطه طرح‌ برنامه و شیوه کارکرد سامانه‌هایشان را برای برگزارکننده‌ها فرستاده‌ و اگر اصول ویژه‌ای -مثل جامع بودن سیستم، توانایی دربرگیری بالا، حفظ حریم شخصی و...- را رعایت کنند، به‌عنوان نامزد انتخاب می‌شوند.»‌ برگزیدن سامانه برتر به انتخاب مردم خواهد بود و هرکسی می‌تواند با رأی دادن به سامانه‌های مورد نظرش شانس برگزیده شدن آنها را بالا ببرد. رأی دادن از طریق سایت https://t.co/TqBOr9BgZM امکان‌پذیر است و هرکسی با داشتن ای‌میل می‌تواند در آن شرکت کند. به گفته باقری اصل، جایزه نهایی برندگان مسابقه نقدی نیست ولی پیروز شدن در این رقابت اعتبار زیادی برای برندگان نهایی خواهد داشت.


 اجلاس مهم زیرنظر سازمان ملل 
اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی سازمان ملل متحد از سال 2003میلادی، به پشتوانه سازمان ملل متحد آغاز به‌کار کرده است. یکی از هدف‌های اصلی این اجلاس گسترش دسترسی به اینترنت و سامانه‌های دیجیتال در تمام جهان است. یکی از بخش‌های این اجلاس به سامانه‌های برتر جهانی در همین حوزه مربوط می‌شود. سال گذشته، سامانه کودک و اینترنت ایران در این اجلاس به‌عنوان طرح برگزیده انتخاب شده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید