• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 29 آذر 1397
کد مطلب : 41686
+
-

ذخیره طلایی وارد می‌شود

ذخیره طلایی وارد می‌شود

درحالی‌که همگان منتظر معارفه زیدان یا پوچتینو به‌جای مورینیو در اولدترافورد بودند، «ذخیره طلایی» فرگوسن فعلا به‌طور موقت جای سرمربی اخراجی منچستریونایتد را تا پایان فصل گرفته است. اولگونار سولشر، در دوران فرگوسن ذخیره طلایی او بود و هم‌او بود که در فینال لیگ قهرمانان آن بازگشت تاریخی منچستر را رقم زد و باخت یک بر صفر را در ثانیه‌های پایانی به برد 1-2 تبدیل کرد. حالا او که عادت به جانشین بودن دارد، جای آقای خاص را خواهد گرفت. او در سال2013 گفته بود سرمربیگری در منچستر رؤیایش است. از لورن بلان، کونته و سیمئونه هم به‌عنوان یکی از گزینه‌های پایان فصل یاد می‌شود. سیمئونه اخیرا گفته بود یک روز سرمربی اینتر می‌شود اما مورینیو فعلا به اینتر نزدیک‌تر است چون آزاد است. پرس هم بدش نمی‌آید بار دیگر مورینیو را به رئال‌مادرید ببرد. پوچتینو از حمایت فرگوسن کبیر بهره‌مند است. فرگی در سال2016 با ستایش از آرامش سرمربی تاتنهام گفته بود که او فوق‌العاده است. اونا امری، سرمربی آرسنال هم که رابطه خوبی با مربی آرژانتینی دارد به پوچ توصیه کرده شغل منچستریونایتد را قبول کند.
  سایت منچستر در این مورد گاف داد و خبری را منتشر کرد که بلافاصله مجبور شد آن را بردارد اما همان دقایق برای دیده شدن کافی بود تا همه بفهمند جانشین مورینیو از نروژ می‌آید. پریشب ارنا سولبرگ، نخست‌وزیر نروژ هم در توییتی به‌قول معروف انتصاب  هموطنش را به‌عنوان سرمربی من‌یونایتد تبریک گفت اما وقتی او هم فهمید خبر رسمی هنوز اعلام نشده است، توییت خود را پاک کرد.
  ویدئویی از سولشر در حال تمرین دادن بازیکنان تیم مولد نروژ منتشر شده که او را بسیار سختگیر نشان می‌دهد. او به بازیکنانش می‌گوید: «کسی هست که بخواد شوت بزنه؟! شما ۱۸یارد با دروازه فاصله دارین ولی فقط دارین پاسکاری می‌کنین. شوت بزنین؛ اگه شوت نزین هیچ‌وقت نمی‌تونین گلی هم بزنین.» باشگاه مولد نروژ اعلام کرد که مه2019 سولشر به این باشگاه باز خواهد گشت. این یعنی هر نتیجه‌ای که به دست‌آید سولشر سرمربی موقت است.
  سولشر در کاردیف هم سرمربیگری کرده و در 30بازی موفق شده 9بار این تیم ولزی را به پیروزی برساند، در برابر 5تساوی و 16باخت. جالب اینکه او نخستین سرمربیگری‌اش در یونایتد را مقابل همین تیم سابق تجربه خواهد کرد. آمار او به‌عنوان سرمربی در لیگ برتر 18بازی، 3برد، 3تساوی، 12باخت و 7/16درصد برد. مایک فیلان، مایکل کریک و کیران مک کنا، دستیاران وی روی نیمکت یونایتد خواهند بود.
  این سومین بار  است که مورینیو به‌خاطر باخت به یورگن کلوپ شغل خود را از دست می‌دهد. اولین‌بار زمانی که در رئال مادرید با نتیجه 1-4 به دورتموند باخت؛ بار دوم 3‌سال قبل در همین روزها وقتی با چلسی 3-1 از لیورپول شکست خورد و حالا به فاصله 2روز پس از باخت سه‌باره به کلوپ این‌بار روی نیمکت من‌یونایتد. برخی هواداران به‌شوخی در شبکه‌های اجتماعی جنگ روانی او با فرگوسن در سال2004را نبش قبر کرده‌اند که آقای خاص آن‌موقع می‌گفت می‌خواهد منچستریونایتد را نابود کند. حالا ماموریت او به بهترین شکل انجام شده است.
  موضع مربیان تیم‌های رقیب حمایتی بود. گواردیولا گفت: «در این مورد من طرف ژوزه هستم. به‌عنوان مربیان، ما افرادی تنها هستیم. مورینیو مرد بزرگی است و تجربه زیادی دارد و او به‌زودی به فوتبال بازخواهد گشت و ما مجددا روبه‌روی یکدیگر قرار خواهیم گرفت». استیون جرارد، کاپیتان لیورپول و رقیب همیشگی مورینیو که این روزها در اسکاتلند سرمربی شده است، گفت:«چگونه می‌توانم اینجا بنشینم و در مورد او بد بگویم، او یک برنده سریالی است. او از یونایتد اخراج شد اما تعدادی جام برای آنها برد. فکر نمی‌کنم بتوانید زیاد از او انتقاد کنید». کلوپ که باعث اخراج او شده هم گفت:«می‌توانم تصور کنم که ماه‌های اخیر برای او لذتبخش نبوده. ولی کسی نمی‌تواند چیزهایی که او برنده شده است را از او بگیرد. او می‌تواند طی 2 روز شغل جدیدی پیدا کند». پوچتینو هم از او به‌عنوان یک دوست خوب یاد و از خبر اخراجش ابراز 
ناراحتی کرد.
  مورینیو طبق معمول دچار سندروم فصل سوم شد. او در هر تیمی در فصل سوم اخراج می‌شود. در سال اولش در رئال 6/74درصد برد، در سال دوم 3/79و در فصل سوم 3/62درصد برد داشت؛ در فصل اول یک جام حذفی و در فصل دوم یک لالیگا به‌دست آورد. در چلسی در فصل اول 4/61، در فصل دوم 7/66و در فصل سوم تنها 36درصد پیروزی داشت؛ در فصل اول و آخر هیچ جامی نگرفت اما در فصل دوم لیگ برتر و جام اتحادیه را فتح کرد. در من‌یونایتد هم در فصل اول 8/57، فصل دوم 1/66و در فصل سوم 7/41درصد برد را ثبت کرد و فقط در فصل اول بود که موفق شد یک جام اتحادیه و یک لیگ اروپا برای 
منچستر بیاورد.
  در لیگ برتر و تاریخ باشگاه منچستریونایتد، فقط سرالکس فرگوسن با 2/65درصد پیروزی، از مورینیو با 8/53درصد پیروزی میانگین بهتری داشته است. مورینیو در کل در فوتبال انگلیس (لیگ و جام‌های دیگر) 58درصد پیروزی داشته، مقابل یورگن کلوپ، گربه سیاه او که در دوران حضورش در لیورپول در انگلیس 51درصد بازی‌ها را برده است. مور در 95بازی 50برد، 26تساوی و 17باخت داشت و دخه‌آ در 2 فصل اول کمک کرد که تیم او بیشتر از 86گل در این بازی‌ها نخورد در مقابل 151گل زده.
  مورینیو پس از 895روز اقامت در هتل لوری که هزینه‌ای 779هزار پوندی برای باشگاه یونایتد به‌دنبال داشت، پس از اخراج، این هتل را ترک کرد. او از 6ژوئیه2016در این هتل اقامت داشت و همسر و فرزندانش طی این مدت در لندن باقی ماندند.
  روزنامه سان می‌گوید اد وودوارد ،مدیر اجرایی منچستریونایتد بعد از اخراج ژوزه مورینیو (سرمربی این تیم) قصد دارد داگلاس کاستا، هافبک یوونتوس را در نخستین فرصت به یونایتد منتقل کند. رفتن ژوزه راه را برای برخی بازیکنان ناراضی مثل پوگبا، الکسیس، فرد، مارسیال و دیگران باز خواهد کرد. برخی بازیکنان با شنیدن خبر اخراج او مقابل دوربین خبرنگاران لبخند زدند که لوک شا یکی از آنها بود. بعضی‌ها مثل پوگبا هم در اینستاگرام به عادت همه‌روزه به خزبازی ادامه دادند؛ بی‌تفاوت به این موضوع. پوگبا عکسی از خود منتشر کرده و از دنبال‌کننده‌ها خواست که برای آن شرح بنویسند. این پست باعث انتقادات زیادی شد اما اهالی فوتبال در انگلیس از او دفاع و ادعا کردند که پست‌های این‌چنینی کار اسپانسرهاست و آدیداس به‌طور اتوماتیک بدون درنظر گرفتن اخراج مورینیو این عکس را پست کرده است.
  اوضاع ممکن است برای سوگلی‌های مورینیو مثل فلاینی، ماتیچ، لیندلوف یا اشلی یانگ بد شود. دخه‌آ هنوز مشخص نیست تمدید خواهد کرد یا خیر. شاید اگر زیدان می‌آمد بازیکنان با خیال راحت‌تری تصمیم می‌گرفتند. لینه‌کر هم گفته به‌نظرش اخراج مورینیو سیاست باشگاه برای جلوگیری از خروج بسیاری از بازیکنان در ژانویه بود. مورینیو به تأیید دی‌لورنتیس- رئیس ناپولی- کولیبالی را با 95میلیون پوند می‌خواست اما باشگاه ایتالیایی این پیشنهاد را رد کرد.
  عملکرد گلیزرهای آمریکایی در منچستریونایتد: تحمیل ۵۲۵میلیون پوند بدهی، منصوب کردن اد وودوارد به‌عنوان بانکدار خود برای اداره باشگاه، شکست در ادامه روند موفقیت فرگوسن با آوردن مربیانی مثل دیوید مویز، فان‌خال و مورینیو و در عین حال به‌دست آوردن میلیون‌ها پوند سود سهام. آنها ممکن است دیر یا زود باشگاه را به ملک‌سلمان و دارودسته‌اش بفروشند.
  مورینیو در این دو فصل و نیم بازیکنان گران‌قیمتی را به اولدترافورد آورد که در هر پستی دست‌کم یک خرید جدید ثبت شد و این خریدها خرج زیادی روی دست باشگاه گذاشت؛ البته نه به اندازه خرج‌های گواردیولا در من‌سیتی. حتی بازیکنانی مثل الکسیس و زلاتان که مجانی آمدند حقوق‌های عجیب نجومی داشتند و حقوق الکسیس سانچس با نیم‌میلیون پوند در هفته رکورد زد. خریدهای مهم او پست‌به‌پست:
مهاجم: لوکاکو (75میلیون پوند)، زلاتان (آزاد)، الکسیس سانچس (معاوضه با میخیتاریان)
هافبک: میخیتاریان (30میلیون پوند)، ماتیچ (40میلیون پوند)، فرد (47میلیون پوند)، پوگبا (89میلیون پوند)
مدافع: لیندلوف(30میلیون پوند)، بایی (30میلیون پوند)، دالوت (19میلیون پوند)
دروازه‌بان: گرنت (105میلیون پوند).

این خبر را به اشتراک بگذارید