• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 25 آذر 1397
کد مطلب : 41074
+
-

جشن صادرات در قطب چهارم صنعت کشور

رئیس سازمان صمت: مجوز پایانه‌های صادراتی در ساوه و محلات، ابلاغ ۱۳ هزار میلیارد ریال جوایز صادراتی و اختصاص مشوق‌ها به صادرکنندگان، مهم‌ترین مطالبات تولیدکنندگان مرکزی است

اقتصاد
جشن صادرات در قطب چهارم صنعت کشور

 مریم جباری|  اراک- خبرنگار:


استان مرکزی قطب چهارم صنعت و جزو 5 استان برتر صادرات کالا در کشور به حساب می‌آید. این استان با وجود حدود 2 هزار و 800 صنایع کوچک و بزرگ و برخورداری از ظرفیت‌های دیگر مانند خطوط هوایی و ریلی و قرار گرفتن در شاهراه شمال به جنوب، ظرفیت مناسبی برای توسعه صادرات کالا به دیگر استان‌ها را دارد. همه ساله اواسط آذرماه، اراک میزبان صادرکنندگان برتر استان است و طی مراسمی از صادرکنندگان برتر با هدف ایجاد انگیزه در آنها تجلیل می‌شود. 

امسال نیز این مراسم مانند سال‌های گذشته با تقدیر از تعداد 20 صادرکننده استانی و با حضور رئیس اتاق بازرگانی ایران و معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی‏، مسئولان استانی در مجموعه کوه نور اراک برگزار شد. 


رشد 13 درصدی صادرات کشور 

در این مراسم معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اهمیت تولید و صادرات در شرایط فعلی کشور گفت: تولید در شرایط تحریم‌ها‌ با مشکلات و چالش‌هایی فراوانی مواجه است و به نوعی یک جهاد محسوب می‌شود. این‌که تولیدکنندگان استان مرکزی با همه مشکلات توانسته‌اند به نقطه مطلوب صادرات برسند‏، امری بسیار مهم و قابل تقدیر است.

«سید مهدی میراشرفی» بیان کرد: در شرایط موجود حمایت از تولید داخلی مورد تأکید مقام معظم رهبری است و باید این مهم مورد توجه قرار گیرد، زیرا این حرکت می‌تواند ما را از بحران اقتصادی نجات دهد. از ابتدای سال تاکنون ۳۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار واردات در کشور انجام شده که در این زمینه کاهش ۱۳درصدی وجود داشته است، همچنین در زمینه صادرات نیز در این مدت 8/33میلیارد دلار صادرات انجام شده که رشد 13درصدی داشته و می‌توان از این فرصت به منظور افزایش صادرات به‌درستی استفاده کرد. 


روند صعودی صادرات در کشور در کنار تراز تجاری مثبت 

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی و تجارت سازمان توسعه تجارت ایران نیز گفت: با توجه به مشکلات و مسائل موجود در کشور صادرات روند صعودی داشته و تراز تجاری کشور نیز مثبت نشان می‌دهد. «فرهاد نوری» با بیان این‌که مرکزی توانسته در زمینه صادرات به‌خوبی گام بردارد، اظهار کرد: تمامی مبالغی که به صادرات اختصاص پیدا می‌کند باید از محل تفاوت دریافتی‌های وارداتی تأمین شود که این مهم تا پایان دی‌ماه امسال به حساب بنگاه‌‌های اقتصادی واریز خواهد شد.

وی با بیان این‌که از 13 هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده در قانون تنها 200 میلیارد ریال جذب شده، افزود: این رقم بسیار کم و ناچیز است به همین دلیل قابلیت توزیع بین بنگاه‌‌های اقتصادی را ندارد.


صادرات ناچیز 700 میلیون دلاری از استان

نماینده مردم ساوه وزرندیه نیز در ادامه گفت: تولید و صادرات 2 اصل مهمی هستند که در توسعه یک کشور اهمیت بسیاری دارند، البته در این زمینه قطعاً همکاری و تعامل بین دولت و بخش خصوصی دارای تأثیر بسزایی دارد.
«محمدرضا منصوری» اظهار کرد: یکی از این مواردی که در شرایط سخت تحریم می‌تواند کشور را از بحران خارج کند توجه به تولید و صادرات است.

وی در ادامه با اشاره به این‌که صادرات 700 میلیون دلاری برای مرکزی با ظرفیت‌های صادراتی که دارد مناسب نیست، افزود: باید در زمینه رفع مشکلات و موانع صادراتی با صادرکنندگان همکاری شود تا بتوانیم صادرات بیشتری داشته
باشیم.


رفع مشکل تولید و صادرات

استاندار مرکزی نیز با اشاره به این‌که در صورت واگذاری ثبت سفارش به استان‌ها، این امر می‌تواند برای صادرکنندگان کشور و استان موثر باشد، گفت: امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم صادرات 5/1میلیارد دلاری را محقق کنیم.

«سیدعلی آقازاده» بیان کرد: افزایش صادرات در استان با حمایت دولت، اتاق بازرگانی و سایر دستگاه‌ها شدنی است، اما متأسفانه مشکلات ناشی از تحریم‌ها و نوسانات قیمت ارز باعث نگرانی تولیدکنندگان استان شده که قطعاً صادرات را تحت تأثیر قرار خواهد داد. خوشبختانه استان مرکزی با وجود مشکلات و سختی‌های موجود توانسته صادرات خود را افزایش و در این زمینه موفقیت‌های چشمگیری را کسب کند، قطعاً واگذاری اختیارات خاص به استان‌ها می‌تواند مشکلات صادرکنندگان و تولیدکنندگان استان مرکزی را برطرف و موجب افزایش صادرات شود.


ضرورت تولید کالاهای با ارزش افزوده بیشتر 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در ادامه مراسم گفت: با توجه به مشکلات موجود اگر تا پایان سال 2/1میلیارد دلار صادرات محقق شود استان توانسته در این زمینه موفق عمل کند.
«محمدرضا حاجی‌پور» با اشاره به این‌که۷۰ قلم از کالاهای استان ۵۰ میلیون دلار ارزش دارد، اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود باید رویکرد صادرات تغییر کند و کالاهایی با ارزش افزوده بالاتر تولید و صادر شود.

وی با اشاره به اصلی‌ترین مطالبات صادرکنندگان استان افزود: صدور مجوز پایانه‌های صادراتی در ساوه و محلات، ابلاغ ۱۳ هزار میلیارد ریال جوایز صادراتی از بودجه سال گذشته و اختصاص مشوق‌های بیشتر برای صادرکنندگان جزو مهم‌ترین مطالبات تولیدکنندگان استان از دولت است. 43 صادرکننده این استان برای انتخاب صادرکننده برتر در سامانه نمونش ثبت‌نام کردند که بر اساس ارزیابی‌های کمیته ارزیابی 20 نفر انتخاب شدند.


ارز حاصل از صادرات باید به چرخه تولید بازگردد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک نیز در این مراسم گفت: حمایت از صادرکنندگان به منظور عدم وابستگی به صادرات نفتی باید با همکاری، تعامل و تقویت بیشتر با بخش خصوصی مورد توجه قرار گیرد.

منوچهر توسطی اظهار کرد: با تصمیمات شتابزده برخی از مسئولان کشوری در ماه‌های گذشته شاهد فضای اقتصادی ملتهب برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان بودیم که یکی از مهم‌ترین این مسائل نوسانات موجود در قیمت ارز بود. به عنوان نماینده بخش خصوصی خواستار این هستم که ارز حاصل از صادرات به چرخه تولید داخل بازگردانده شود و در قوانین و مقررات صادراتی نیز بازنگری صورت گیرد‏، در این صورت قطعاً شاهد تسهیل در صادرات خواهیم بود.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که سهم صادراتی ما یک درصد از تمام دنیاست باید بتوانیم این سهم را از بازار جهانی افزایش دهیم، متأسفانه ‌اکنون در سطح ملی، بخشنامه و دستورالعمل‌هایی که به استان ابلاغ می‌شود مشکلاتی وجود دارد که مانع فعالیت‌های اقتصادی و افزایش سهم صادراتی استان شده است.رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک گفت: دولت هیچ‌گاه از نظرات بخش خصوصی برای بهبود فضای کسب‌وکار استفاده نکرده، این در حالی است که رفع مشکلات تولید و صادرات موجب بهبود فضای کسب‌وکار خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید