• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 25 آذر 1397
کد مطلب : 41052
+
-

برترین انیمیشن‌های تاریخ کدامند؟

فاتحان دنیای کودکی

معرفی 10 کارتون برتر جهان به انتخاب منتقدان

سمیرا مصطفی‌نژاد

شرکت دیزنی برای چندین‌دهه یکی از محورهای اصلی و قدرتمند صنعت انیمیشن‌سازی جهان بوده‌است و اگرچه انیمیشن‌های دیزنی معمولا از نظر بینندگان و به‌ویژه از دیدگاه منتقدان رتبه‌های بالایی به‌دست می‌آورند اما باوجود شرکت‌های قدرتمندی مانند پیکسار (که در سال2006 به قیمت 4/7میلیارد دلار به دیزنی واگذار شد)، وارنر بروز و استودیو گیبلی در ژاپن، رقبای سرسختی در صنعت انیمیشن‌سازی پیدا کرده‌است. برای شناسایی تحسین‌شده‌ترین انیمیشن‌های تاریخ، وب‌سایت‌های رتبه‌بندی متعددی وجود دارند که راتن تومیتوز(Rotten Tomatoes) یکی از معتبرترین آنهاست و در زمینه گرد‌آوری نقد و بررسی منتقدان معتبر جهان و همچنین نظرسنجی از مخاطبان فعالیت دارد. این وب‌سایت فیلم‌ها را براساس امتیاز منتقدان و تعداد بازبینی‌های انجام‌شده از هر فیلم رتبه‌بندی می‌کند.

درون و بیرون (Inside Out)



انیمیشن سه‌بعدی، کمدی و درام «درون و بیرون» محصول سال2015 شرکت پیکسار که پخش آن را شرکت والت‌دیزنی به‌عهده داشته‌است، به انتخاب وب‌سایت راتن تومیتوز برترین انیمیشن تمام دوران‌هاست. موضوع اصلی این فیلم، به کارگردانی پیت‌داکتر و رونی دل کارمن، از تغییرات شخصیتی دختر نوجوان داکتر الهام گرفته شده‌است. تهیه‌کنندگان این فیلم برنده اسکار، برای ساخت آن با روانشناسان بسیار، ازجمله داشر کلتنر، استاد روانشناسی دانشگاه کالیفرنیای برکلی مشورت گرفته‌اند؛ فردی که به بازنویسی داستان و تأکید بر تأثیر احساسات انسانی بر ارتباطات میان فردی کمک فراوان کرده.

سفید برفی و هفت‌کوتوله



اولین فیلم بلند انیمیشن شرکت والت‌دیزنی، محصول سال1937 (81سال پیش) به‌عنوان دومین انیمیشن برتر جهان معرفی شده‌است. داستان این فیلم برگرفته از افسانه آلمانی برادران گریم است و نخستین فیلم سینمایی انیمیشن کامل است که با تکنیک پویانمایی روی طلق خلق شده‌است. «سفید‌برفی و هفت‌کوتوله» توجه منتقدان را به‌خود جلب کرد و با موفقیت تجاری بالایی مواجه شد و اکران اولیه آن فروشی برابر8 میلیون دلار داشت. جایزه اسکار افتخاری برای والت‌دیزنی و نامزدی بهترین موسیقی اسکار از دیگر موفقیت‌های این انیمیشن محبوب بوده‌است.

داستان اسباب‌بازی 2



محصول سال1999 شرکت پیکسار که به سفارش والت دیزنی ساخته شده‌است. این فیلم قسمت دوم از مجموعه انیمیشن «داستان ‌اسباب‌بازی» است که تولید آن در ابتدا توسط دیزنی و بدون مشارکت پیکسار آغاز شد زیرا در آن دوران شرکت پیکسار درگیر تولید انیمیشن «زندگی یک حشره» بود اما بعد‌ها و پس از تغییر تصمیم دیزنی برای اکران عمومی و گسترده این فیلم، پیکسار نیز وارد فرایند ساخت شد و اگرچه مدت زمان تولید محصولات پیکسار معمولا چند ساله است، از آنجا که زمان اکران این فیلم تعیین شده بود، پیکسار مجبور بود طی 9‌ماه مراحل تولید را به پایان برساند. «داستان اسباب‌بازی 2 » از نظر منتقدان یکی از معدود انیمیشن‌های چند‌قسمتی بود که بهتر از قسمت اول ساخته شده بود.

زوتوپیا



پنجاه‌وپنجمین فیلم بلند شرکت انیمیشن والت‌دیزنی، محصول سال2016 این شرکت است که به‌خاطر فیلمنامه، پویانمایی و صداگذاری تحسین منتقدان را برانگیخت. اکران جهانی «زوتوپیا» با موفقیت تجاری بزرگی همراه شد و این فیلم به چهارمین فیلم پرفروش سال2016، سی و‌چهارمین فیلم پرفروش تمامی دوران‌ها و چهارمین فیلم انیمیشنی که فروش جهانی آن از مرز یک‌میلیارد دلار گذشت تبدیل شد. زوتوپیا همچنین پرفروش‌ترین فیلم تولید شرکت انیمیشن والت‌دیزنی، پس از فیلم «منجمد»، محصول سال2013 همین شرکت به‌شمار می‌رود که موفق شد جوایز اسکار، گلدن‌گلوب و بفتا را از آن خود کند. برای ساخت این فیلم گروه تهیه‌کنندگان به‌مدت 8‌ماه به مطالعه و بررسی شیوه راه‌رفتن حیوانات و رنگ خز و پوست آنها پرداختند. همچنین برای ساخت این فیلم 800‌هزار نوع حیوان خلق شد و برای طبیعی‌تر‌شدن موی بدن حیوانات، مدلسازان پروژه به موزه تاریخ طبیعی رفتند تا با میکروسکوپ بافت موهای مختلف را در نورهای متفاوت از نزدیک مشاهده کنند.

بالا



فیلمی دیگر از پیکسار به کارگردانی پیت داکتر که پخش آن توسط شرکت والت‌دیزنی انجام گرفته‌است. این فیلم درام، کمدی و ماجراجویانه درباره مرد مسنی است که برای سفر به آمریکای جنوبی و عملی‌کردن وعده‌ای که به همسرش داده، هزاران بادکنک را به خانه‌اش وصل و سفرش را آغاز می‌کند. داکتر از سال2004 درحال کار روی پرونده «بالا» بود؛‌ فیلمی که در سال2009 اکران شد و به‌عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره فیلم کن نیز به نمایش درآمد. این اولین‌باری بود که یک انیمیشن، جشنواره کن را افتتاح می‌کرد. این فیلم علاوه بر تحسین منتقدان، 5‌نامزدی اسکار، ازجمله نامزدی بهترین فیلم اسکار را به دست آورد تا پس از «دیو و دلبر» به دومین فیلم انیمیشن جهان با چنین سابقه‌ای در نامزدی اسکار تبدیل شود.

داستان اسباب‌بازی 3



این انیمیشن سه‌بعدی که در فهرست برترین انیمیشن‌های تاریخ راتن تومیتوز رتبه6 را به‌دست آورده‌است، سومین قسمت از مجموعه انیمیشن‌های داستان اسباب‌بازی است که به محض اکران، با تحسین منتقدان مواجه شد؛ به‌ویژه در بخش اجرای صوتی، فیلمنامه، عمق احساسی، پویانمایی و موسیقی. «داستان اسباب‌بازی 3» دومین فیلم پیکسار پس از انیمیشن «بالا» و سومین فیلم انیمیشن پس از دیو و دلبر است که نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم شده‌است. این فیلم همچنین نامزد اسکار بهترین فیلمنامه، بهترین تدوین صدا، بهترین فیلم انیمیشن و بهترین موسیقی شد و توانست در2 بخش آخر، اسکار را به‌دست آورد. فروش جهانی این فیلم به بیش از یک میلیارد دلار رسید.

درجست‌وجوی نمو



اندرو استنتون-کارگردان این فیلم- با الهام از خاطرات کودکی‌اش، زمانی که به‌خاطر تماشای آکواریوم مطب دندانپزشک خانواده به مطب او می‌رفت و مدام تصور می‌کرد که ماهی درون آکواریوم دوست دارد به خانه اصلی‌اش، اقیانوس بازگردد و همچنین براساس تجربه‌ای شخصی- خراب‌شدن یک روز وقت‌گذرانی با پسرش به‌خاطر تلاش بیش‌از حد استنتون برای محافظت از او- «در جست‌وجوی نمو» را خلق کرد. ایده استفاده از دلقک ماهی‌ها برای شخصیت‌های اصلی مارلین و نمو نیز برگرفته از عکسی است که استنتون به‌صورت اتفاقی از 2 دلقک ماهی دیده است که درحال سرک کشیدن از میان مرجان‌ها بوده‌اند. مدلسازان و هنرمندانی که در این پروژه با پیکسار همکاری کردند، پیش از آغاز پروژه دوره‌های غواصی گذراندند تا بتوانند صخره‌های مرجانی را از نزدیک مطالعه و بررسی کنند. درجست‌وجوی نمو در سال2003 توانست اسکار بهترین فیلم انیمیشن را از آن خود سازد و در همان سال به پرفروش‌ترین فیلم انیمیشن جهان تبدیل شد.

پینوکیو



این انیمیشن موزیکال محصول سال1940 شرکت والت‌دیزنی است که براساس رمان ماجراهای پینوکیو، نوشته کارلو کولودی ساخته شده‌است. «پینوکیو»، دهمین انیمیشن برتر وب‌سایت راتن تومیتوز، دومین فیلم بلند انیمیشن شرکت دیزنی است که پس از موفقیت چشمگیر« سفید برفی و هفت‌کوتوله» ساخته‌شد. اگرچه این فیلم توانست در بخش موسیقی 2 اسکار به‌دست آورد، در روزهای اولیه اکران موفقیت چندانی به‌دست نیاورد اما به مرور به یکی از موفق‌ترین انیمیشن‌هایی تبدیل شد که تا آن زمان در جهان ساخته شده‌بود.

درجست‌وجوی دوری



اثری دیگر از شرکت‌های پیکسار و دیزنی به کارگردانی اندرو استنتون است که به‌عنوان قسمت دوم یا اسپین‌آف درجست‌وجوی نمو ساخته شده‌است. این فیلم در سال2016 اکران شد و به دومین فیلم استودیو پیکسار تبدیل شد که توانست بیش از یک میلیارد دلار فروش داشته باشد. نکته جالب درباره این انیمیشن قسمت پایانی آن است. گروه کارگردانی پس از تماشای مستندی به نام «بلک‌فیش» درباره خطرات نگهداری از نهنگ‌های قاتل در آکواریوم یا فضاهای محافظت شده، پایان داستان را تغییر دادند و به شخصیت‌های داستان اجازه دادند تا آکواریوم را ترک کنند.

داستان اسباب‌بازی




محصول سال1995 شرکت انیمیشن پیکسار، نخستین فیلم بلند انیمیشن است که به‌طور کامل با کمک رایانه‌ ساخته شده‌است. «داستان اسباب‌بازی» همچنین نخستین فیلم انیمیشن بلند محصول شرکت پیکسار به شمار می‌رود. از مشهورترین عوامل حاضر در پروژه این انیمیشن جز صداپیشگان مشهوری مانند تام هنکس و تیم الن، استیو جابز است که نامش به‌عنوان تهیه‌کننده در پایان‌بندی فیلم به چشم می‌خورد. نوآوری‌های فنی‌ای که برای ساخت این انیمیشن به‌کار گرفته شده بود، با تحسین منتقدان مواجه‌شد و درحال حاضر نیز به‌عنوان یکی از بهترین انیمیشن‌هایی که تاکنون در جهان ساخته شده، شناخته می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید