• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 25 آذر 1397
کد مطلب : 41026
+
-

استودیو والت‌دیزنی چه ویژگی‌هایی دارد؟

رؤیاسازی با صنعت دیزنی

از ساخت دوربین با کمک قطعات شورولت تا شبیه‌سازی چشم

رؤیاسازی با صنعت دیزنی

سمیرا رحیمی

استودیوی والت‌دیزنی تاریخچه‌ای درخشان در زمینه نوآوری فنی و تکنولوژی دارد؛ از خلق تکنیک‌های پیشگام اما ابتدایی گرفته تا نرم‌افزار‌های برنده اسکار؛ و همچنان به توسعه زوایای مختلف تولید انیمیشن مدرن ادامه می‌دهد. از زمان ساخت نخستین کارتون والت‌دیزنی، «کشتی بخار ویلی» گرفته تا آخرین فیلم‌های انیمیشن بلند این شرکت، «کتاب جنگل»، «کوکو» و «شیرشاه»، استودیو والت دیزنی نزدیک به 100سال است که از فناوری‌های پیشرفته برای خلق شخصیت‌ها و جهان‌هایی خیره‌کننده و شگفت‌انگیز استفاده کرده‌است.

شرکت والت ‌دیزنی نوعی از نخستین دوربین‌های سه‌بعدی جهان را در سال 1933رونمایی کرد. این دوربین توسط انیماتور و کارگردان دیزنی، «اوب ایورکز» ابداع و با استفاده از قطعات یک شورولت قدیمی ساخته شده‌بود. این دستگاه می‌توانست قطعاتی از اثر هنری را در برابر دوربین در سرعت‌های مختلف به حرکت درآورد و جلوه‌ای سه‌بعدی به صحنه‌ها ببخشد. از این دوربین در ساخت «سفید برفی» ، «هفت‌کوتوله»، «پینوکیو» و «پیتر‌پن» استفاده شده‌است. «پری دریایی» آخرین انیمیشن دیزنی است که این دوربین در ساخت آن به‌کار گرفته شده‌.

علاوه بر این، شرکت دیزنی در کنار شرکت پیکسار نخستین انیمیشن‌ بلند رایانه‌ای جهان را تولید کردند؛ «داستان اسباب‌بازی». فناوری استفاده از رایانه در ساخت انیمیشن، پس از موفقیت این انیمیشن و فیلم‌های دیگری مانند «شرک»، به استانداردی در صنعت انیمیشن‌سازی تبدیل شد و همین موضوع زمینه ایجاد تقاضا برای ابزارها و نرم‌افزارهای جدید را ایجاد کرد. برای مثال شرکت دیزنی برای ساخت انیمیشن «قهرمان بزرگ 6» نرم افزارهایی جدید خلق کرد؛ نرم‌افزار «دنیزن» برای ایجاد جمعیت در نماهای شهری وسیع یا نرم‌افزاری به نام «بونزای» برای خلق درختان برای صحنه‌های فضای باز اما بزرگ‌ترین دستاورد نرم‌افزاری در این فیلم «هایپریون» است؛ سیستم رندر جدیدی که ویژه صحنه‌هایی با نورپردازی‌های پیچیده ساخته شد و با استفاده از آن‌ بافت نیمه‌شفاف پوست روبات، شخصیت اصلی فیلم  یا نورپردازی کل شهر ایجاد شد.

در انیمیشن «موآنا» نیز سازندگان فیلم با مشکلی به نام جلوه‌های ویژه آب مواجه بودند، زیرا کل داستان میان دریا و یا در کنار ساحل اتفاق می‌افتد و علاوه بر این، خود آب اقیانوس در این داستان شخصیتی مجزا و حتی شوخ‌طبع دارد. تهیه‌کنندگان این فیلم به‌دلیل پیچیدگی شبیه‌سازی رفتار طبیعی آب و موادی مانند شن یا موی انسان که با آن برخورد دارد و یا شبیه‌سازی‌ شکل عادی امواج، یا باید دستگاهی بزرگ می‌ساختند و یا باید از تعداد زیادی رایانه در قالب یک ابررایانه استفاده می‌کردند تا بتوانند از محاسبات موجود درباره فیزیک آب برای ساخت صحنه‌ها استفاده کنند و در نهایت نیز ایده استفاده از ابررایانه به کمک تولید موآنا آمد؛ انیمیشنی که مرحله تحقیق و پیش‌تولید آن بیش از یک سال ادامه داشت.

از دیگر فناوری‌های بزرگ استودیوی دیزنی، ایجاد سیستمی برای اسکن و ثبت دقیق حرکات چشم است، به‌شکلی که در تصاویر نهایی به‌دست آمده از فناوری موشن‌کپچر، چشم با تمامی جزئیاتش کاملا واقعی و زنده به‌نظر بیاید. این سیستم به‌صورت مجزا تنها از چشم‌های بازیگر یا مدل تصویربرداری می‌کند تا با ایجاد مدلی طبیعی از چشم، باورپذیری نسبت به شخصیت‌های انیمیشنی افزایش پیدا کند.

گفته می‌شود در آخرین محصول شرکت دیزنی، شیرشاه، از ابزارهای واقعیت مجازی، موشن‌کپچر و تولید مجازی استفاده شده است. راب لگاتو، مدیر تولید شیرشاه می‌گوید: در این پروژه از ابزارهای واقعیت مجازی استفاده زیادی شده‌است تا این حس ایجاد شود که بیننده در میان صحنه واقعی داستان درحال حرکت است. بازیگرانی که حرکات آنها با کمک موشن‌کپچر ثبت می‌شود، با استفاده از دوربین‌های واقعیت مجازی می‌توانند در میان صحنه‌ای خالی حرکت کنند اما دیگر بازیگران، درختان و صحنه‌های مختلف فیلم را در جهانی سه‌بعدی و مجازی مشاهده کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :