• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 24 دی 1396
کد مطلب : 4102
+
-

فروش 1500میلیارد تومان اوراق مشارکت برای کاهش آلودگی هوای تهران

پیشنهاد شهرداری تهران مبنی بر فروش 1500میلیارد تومان اوراق مشارکت برای کاهش آلودگی هوا که در کمیسیون عمران مجلس مصوب شده، این روزها در دستور کار کمیسیون تلفیق قرار دارد. محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران در این‌باره ابراز امیدواری کرد که کمیسیون تلفیق نیز به این مورد رأی داده و منبع جدیدی از طریق اوراق مشارکت ایجاد شود. به گفته وی، از طریق فروش اوراق مشارکت و بازپرداخت چندساله مردم تشویق می‌شوند تا اگر دولت بودجه کافی برای رفع این مشکل را ندارد، در کاهش آلودگی هوا سهیم شوند. وی افزود: اگر ما بتوانیم سال آینده هزار و 500میلیارد تومان در کاهش آلودگی هوا هزینه کنیم، 10درصد در کاهش آلودگی هوا سهیم خواهیم بود و 9درصد گازهای سمی کم می‌شود.

پورسید آقایی این خبر را ذیل برنامه‌های کاهش آلودگی هوای شهر تهران طی سال‌های پیش رو به فارس داد و گفت: در شهر تهران 4منبع تولید دود و ذرات معلق داریم که در ابتدا کامیون‌ها هستند که تردد شبانه کامیون‌ها 22درصد آلایندگی تهران را ایجاد می‌کند. 2نوع آلایندگی نسبت به دیگر آلایندگی‌ها بیشتر است که آلایندگی گازهای سمی و ذرات معلق هستند و سهم هر نوع خودرو در ایجاد این آلایندگی‌ها فرق می‌کند. بیش از 40درصد آلاینده‌های گازهای سمی، ناشی از خودروهاست و در بخش ذرات معلق بیشترین آلایندگی‌ها برای کامیون‌هاست که ذرات معلق را تولید می‌کنند. وی با اشاره به اینکه در شهر تهران حل مشکل ذرات معلق باید در اولویت قرار بگیرد، گفت: هم‌اکنون آلایندگی که موجب بحران و ایجاد مشکلاتی در تهران می‌شود، ذرات معلق نام دارد که هنگامی که به اوج می‌رسد، شرایط ناسالم را برای شهر تهران ایجاد می‌کند. به گفته وی، همچنین 18درصد ذرات معلق هوای شهر تهران ناشی از اتوبوس‌هاست و سهم اتوبوس‌های شرکت واحد از این آلایندگی 11درصد است. از سویی کامیون‌ها و موتورسیکلت‌ها نیز در افزایش ذرات معلق در هوا تأثیر‌گذار هستند. بدین‌منظور برای هر منبع ایجاد ذرات معلق باید بودجه و روش خاص خود را اجرایی کرد. پس باید موتورسیکلت‌های کاربراتوری و آلاینده در سطح شهر تردد نکنند و تسهیلاتی برای دریافت خودروهای برقی داده شود. پورسیدآقایی یادآور شد: طرحی باید ارائه شود که موتورسیکلت‌های بنزینی قدیمی جمع‌آوری و با ارائه تسهیلات 2.5میلیون تومانی بلاعوض و نهایتا با 7میلیون تومان بتوان موتورسیکلت برقی خریداری کرد.

با این طرح می‌توانیم در تهران 800هزار موتورسیکلت بنزینی را طی 4سال تبدیل به موتورسیکلت‌های برقی کنیم که قطعا تأثیر بسزایی در کاهش ذرات معلق و آلودگی هوا دارد. وی ادامه داد: حداقل 3هزار اتوبوس بنزینی و گازوئیلی قدیمی در شرکت واحد باید از رده خارج شوند و تعدادی هم فیلتر دوده نصب شود، البته باید اتوبوس‌هایی نیز که جدید خریداری شده و به چرخه حمل‌ونقل اضافه می‌شوند، به فیلتر دوده مجهز باشند. پورسیدآقایی تصریح کرد: باید کامیون‌هایی که به سن فرسودگی رسیده‌اند، از رده خارج شوند و یا منع تردد آنها در شهر تهران جدی گرفته شود و براساس قانون کامیون‌های فرسوده‌ حق تردد در شهر را ندارند و پلیس راهور باید در این خصوص کنترل جدی و سختگیری بیشتری داشته باشد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه برای کاهش آلودگی هوا 7500میلیارد تومان نیاز داریم، خاطرنشان کرد: برای کاهش آلودگی هوا باید دولت نیز به کمک شهرداری تهران بیاید. با توجه به اینکه تهران پایتخت کشور است، بنابراین دولت وظیفه دارد برای کاهش آلودگی هوا کمک کند. از سویی کاهش آلودگی هوا هم برنامه و هم عزم مردم را می‌طلبد تا کمک کنند این آلودگی هوا رفع شود. اگر این برنامه‌ها عملی شود، تهران به مرز تعطیلی و بحران نخواهد رسید و به این ترتیب سطح آلایندگی‌ها خیلی کاهش خواهد داشت و به شرایط شاخص‌های 190 و 200 نخواهیم رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید