• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 21 آذر 1397
کد مطلب : 40611
+
-

فرمانده هوافضای سپاه: کار اخیر موشکی، تست مهمی بود

تأیید آزمایش موشکی

ظریف: ممنوعیتی برای آزمایش موشکی نداریم

نظامی
تأیید آزمایش موشکی


 10 روز پس از ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر انجام آزمایش موشکی جدید توسط ایران و درحالی‌که پیش از این مقامات ایرانی صراحتا انجام این آزمایش را تأیید نکرده بودند، سر انجام مسئول موشکی سپاه در مصاحبه با خبرگزاری نزدیک به سپاه بدون افشای نام موشک، انجام آزمایش را تأیید کرد. همزمان مسئول دستگاه سیاست خارجی ایران هم در مصاحبه با یک رسانه دیگر نزدیک به سپاه اعلام کرد که تهران تعهدی به مطالبات غربی‌ها درباره موشک ندارد.

سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با فارس با تأیید خبر تست موشک بالستیک اخیر اظهار داشت: ما تست‌های موشکی‌مان را انجام می‌دهیم و این کار اخیر هم تست مهمی بود.

به گفته حاجی‌زاده، ایران بیش از 40تا 50تست در سال انجام می‌دهد اما آخرین تست خبرساز موشکی ایران به اواخر سال 95و آزمایش موشک خرمشهر بر‌می‌گشت. شورای امنیت به درخواست فرانسه، انگلیس و آمریکا جلسه فوق‌العاده تشکیل داد اما در این جلسه اجماعی درباره اینکه ایران قطعنامه 2231 را نقض کرده صورت نگرفت! حاجی‌زاده با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها نسبت به برخی از آزمایش‌های موشکی ایران واکنش نشان می‌دهند و این نشان‌دهنده فشار به آنهاست، بیان کرد: این واکنش‌ها نشان می‌دهد که این موضوع برای آنها بسیار مهم بود که فریادشان درآمد. جزئیاتی از نام و برد موشک اخیر سپاه اعلام نشده اما فرمانده نیروی هوافضای سپاه 2 روز قبل درخصوص برد موشک‌های بالستیک ایران اظهار کرده بود: عدد ٢٠٠٠ کیلومتر وحی مُنزل نیست، ما توانمندی ساخت موشک با برد‌های بلندتر را داریم. اما آنچه تا به امروز درخصوص آن تصمیم‌گیری شده، براساس نیاز ماست. ما محدودیتی از نظر فنی و یا قراردادی درخصوص برد موشک‌ها نداریم. دهم آذرماه، وزیر امور خارجه آمریکا در صفحه توییتر خود نوشت: «ایران به‌تازگی یک موشک میان‌برد بالستیک آزمایش کرده که قادر است کلاهک‌های متعدد حمل کند.»

پس از پمپئو، دیگر مقامات غربی ازجمله وزیر خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس هم از آزمایش موشکی ایران اظهار نگرانی کردند و شورای امنیت در این رابطه نیز جلسه‌ای تشکیل داد اما این جلسه هم به گفته معاون دبیر کل سازمان ملل به‌دلیل اختلاف اعضای شورای امنیت بر سر مغایرت آزمایش موشکی ایران با قطعنامه 2231بی‌نتیجه پایان یافت.

سخنگوی وزارت خارجه ایران اظهارات پمپئو را به سخره گرفت و خطاب به او گفت: مضحک آنجاست که به قطعنامه‌ای استناد می‌کنید که با خروج یکجانبه و غیرقانونی‌تان از برجام نه‌تنها خود آن‌را نقض کرده‌اید بلکه دیگران را هم به نقض آن تشویق یا حتی اگر آن را اجرا کنند تهدید به تنبیه‌شدن و تحریم می‌کنید.

دیروز هم محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در گفت‌و‌گو با تسنیم، درباره تست اخیر موشکی تأکید کرد: من به‌عنوان وزیر امور خارجه می‌توانم اعلام کنم که موضوع موشک هیچ‌گاه مورد مذاکره نبوده و در قطعنامه 2231هم درباره ممنوعیت آن برای جمهوری اسلامی ایران چیزی مورد تأیید و تصویب قرار نگرفته است. وی افزود: اساسا دکترین دفاعی ما مبتنی بر بازدارندگی و تدافعی است نه تهاجمی و این مسئله را جمهوری اسلامی ایران در طول تاریخ خود ثابت کرده است.

براساس قطعنامه 2231، شورای امنیت از ایران خواسته است موشک‌هایی را که با هدف حمل کلاهک هسته‌ای شلیک می‌شوند، طراحی و آزمایش نکند اما تهران اعلام کرده هیچ‌یک از موشک‌هایش برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی و ساخته نشده‌اند.

ظریف پس از انجام این آزمایش موشکی هم گفته بود: آمریکایی‌ها در دولت گذشته و فعلی اعتراف کردند که نه برجام و نه قطعنامه ۲۲۳۱، فعالیت ایران را در زمینه موشکی ممنوع نمی‌کند. هم خانم وندی شرمن در جلسه سنای آمریکا در مذاکرات این حرف را زد هم آقای برایان هوک 2 ‌ماه پیش این مطلب را گفت. موشک‌های جمهوری اسلامی با توجه به اینکه نقطه‌زن هستند فقط برای سلاح های متعارف طراحی شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید