• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 18 آذر 1397
کد مطلب : 40164
+
-

صنعت برق مرکزی بر محور تولید بومی

استاندار مرکزی فناوری «رله‌های جریان برق» و مرکز مانیتورینگ برق باختر را افتتاح کرد

آوا صادق|   اراک- خبرنگار:

چندی پیش آیین رونمایی از فناوری «رله‌های جریان برق» با حضور استاندار و مسئولان برق باختر اراک در این شرکت برگزار شد. این طرح در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی به بهره‌برداری رسیده است و تمام مراحل ساخت این فناوری متکی به تولید داخل با رویکرد بومی‌سازی دانش ساخت تجهیزات برق‏، در شرکت برق باختر انجام شده است. 

در ابتدای این مراسم مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر در مورد اهمیت این تکنولوژی برای اراک گفت: رله‌های جریان برق جایگاه و اهمیت ویژه‌ای در شبکه برق‌رسانی و پایداری، اطمینان از روند جریان برق و حفاظت از تجهیزات با ارزش برق دارد. «فرهاد شبیهی» اظهار کرد:‌ در راستای تکیه بر بومی‌سازی و تولیدات داخل،‌ تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و مبارزه با تحریم‌ها، بهره‌گیری از دانش فنی و توان علمی و پژوهشی مهندسان داخلی در دستور کار شرکت برق منطقه‌ای باختر قرار گرفته است. 

این طرح به عنوان پروژه ملی در بازدید ویژه مدیرعامل شرکت توانیر از این شرکت ابلاغ و بر تولید ساخت داخل با حفظ کیفیت و کاهش هزینه‌ها بر آن تأکید شده است. مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر بیان کرد: هزینه‌های ارزی بالا،‌ واردات رله و وابستگی شدید آن به شرکت‌های خارجی و تحقق اقتصاد مقاومتی از جمله دلایل اصلی توجه صنعت برق کشور به این فناوری بوده است. رله‌های مالتی فانکشن مورد نیاز طی چند ماه آینده با حضور مسئولان وزارت نیرو و توانیر رونمایی خواهد شد و انتظار می‌رود استان به عنوان قطب حفاظت از تاسیسات برق کشور مطرح شود.


بهره‌برداری از مرکز مانیتورینگ 

همچنین در ادامه این مراسم مرکز مانیتورینگ شرکت برق منطقه‌ای باختر نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر در این آیین نیز ضمن تأکید و ضرورت ارتقای سطح امنیت، حفظ و حراست تأسیسات موجود که نقش مهمی در پایداری شبکه برقی دارند، گفت: مانیتورینگ ابزاری کارآمد برای حفاظت از تأسیسات حساس و مجموعه دارایی‌های موجود شرکت است و نقشی ارزشمند در کاهش هزینه‌ها و افزایش ضریب دقت و کاهش درصد خطاها دارد. سیاست‌ کاری این شرکت بر مبنای استفاده مناسب از تکنولوژی نوین به منظور ارتقای سطح خدمات بوده و سیستم‌های حفاظت الکترونیک و هوشمند به حوزه گسترده برق باختر کمک می‌کند. 

وی ادامه داد: حفظ تأسیسات و تجهیزات یکی از وظایف بسیار مهم و حیاتی صنعت برق کشور است که بر این مبنا توسعه سیستم‌های مذکور باعث جمع‌آوری داده‌های صحیح اتفاقات مربوطه می‌شود و امکان تحلیل کاربردی را برای مدیران و کارشناسان سیستم برق را فراهم می‌کند.


نهادینه کردن فرهنگ صرفه‌جویی 

استاندار مرکزی نیز ضمن تقدیر از زحمات مدیران و پرسنل شرکت برق منطقه‌ای باختر گفت: هزینه بالای تولید برق و دریافت کمتر از نیم‌بهای تمام شده تولید از مشترکان‏، جوابگوی نیازهای برق منطقه‌ای باختر نیست و باید برای رفع این مشکل چاره‌اندیشی شود. 

«سید علی آقازاده» اظهار کرد: نهادینه کردن فرهنگ صرفه‌جویی و درست مصرف کردن در شرایط فعلی بهترین راهکار برای حل مشکلات برق استان است. در این راستا یک کارگروه استانی با حضور مسئولان شرکت برق منطقه‌ای باختر، شرکت توزیع برق، کارکنان دستگاه‌های اجرایی، استاندار و معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مرکزی تشکیل شده است.

وی افزود: علاوه بر برنامه‌ریزی کاهش مصرف برق در استان، مطالبات شرکت برق منطقه‌ای باختر و شرکت توزیع برق استان از دستگاه‌های اجرایی، صنایع و مشترکان خانگی نیز با جدیت پیگیری شود. مرکزی در تابستان امسال به لحاظ مدیریت بهینه مصرف برق از رئیس‌جمهوری تقدیرنامه دریافت کرد، اما باید این فرهنگ در طول سال در لایه‌های مختلف جامعه به‌خصوص صنایع نهادینه شود.

آقازاده با تأکید بر این‌که صنعت برق در بخش‌های تولید، نگهداری و توزیع پرهزینه است و باید از این انرژی به بهترین شکل ممکن در مسیر توسعه و پیشرفت استفاده کرد، گفت: برق منطقه‌ای باختر کانون تولید برق در هسته مرکزی کشور است و دستگاه‌های اجرایی باید برای پشتیبانی و همکاری با این مرکز تلاش کنند. مانیتورینگ هوشمند شرکت برق باختر بیش از ۹۰۰ دوربین را در سراسر استان‌های تحت پوشش به صورت هوشمند رصد می‌کند و کوچک‌ترین حرکت و اتفاقی را در شبکه به‌سرعت اطلاع‌رسانی می‌کند و در مرکز کنترل به آن رسیدگی می‌شود.  استاندار مرکزی ادامه داد: بهره‌برداری از این مرکز اهمیت زیادی دارد، چراکه استفاده از این تکنولوژی در ارائه مطلوب خدمات برق بسیار تأثیرگذار است. پست برق انجیرک به عنوان پست محوری محسوب می‌شود و در انتقال و تأمین برق کشور نقش بسیار مهمی دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید