• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 11 آذر 1397
کد مطلب : 39472
+
-

استعدادهای ناشناس در فوتبال قزوین

رئیس هیات فوتبال استان: قصد داریم هر 3 ماه یک بار جلسه‌های استعدادیابی را در آموزشگاه‌های فوتبال برگزار کنیم

ورزشی
استعدادهای ناشناس در فوتبال قزوین

آرش صالحی|  قزوین - خبرنگار :

وقتی پای صحبت قدیمی‌های این رشته می‌نشینیم، از گذشته درخشان فوتبال قزوین و البته بی‌مهری‌ها صحبت‌های فراوانی را مطرح می‌کنند که درخشش پیشکسوتان در مسابقات چند سال اخیر در لیگ باشگاه‌های کشور، مهر تأییدی بر حرف‌های استخوان‌خردکرده‌های فوتبال این دیار است. با این اوصاف در حال حاضر هم چرخ فوتبال استان در حال چرخیدن است. با این‌که خطه مینونشان در دهه‌های گذشته نقش زیادی در پرورش استعدادهای ناب فوتبالی ایران مانند سعید دقیقی و علیرضا جهانبخش داشته، این روزها به جز شاهین و حمیدرضا طاهرخانی که در 2 قطب سنتی فوتبال پایتخت یعنی استقلال توپ می‌زنند، کمتر خبری از ظهور پدیده‌های فوتبالی در فضای ورزش استان شنیده می‌شود که با توجه به پیشینه روشن آن، جای نگرانی بسیاری دارد. 


استعدادیابی خیلی جواب نمی‌دهد

نزدیک به دو ماه است که بحث تشکیل تیم‌های زیر 14 سال در استان داغ شده و طی استعدادیابی‌های صورت‌گرفته، بعضی منتخبان فوتبال آموزشگاهی این دیار به مسابقات المپیاد نخبگان ایران اعزام شده‌اند. المپیادی که با هدف شناسایی نخبه‌های ورزش کشور و کمک به پرورش استعدادهای آن‌ها در همه رشته‌ها، با چشم‌انداز حضور مقتدرانه تیم‌های ایران از جمله فوتبال و فوتسال در المپیک 2022 سنگال در رده جوانان طراحی و برگزار می‌شود. 

برخی کارشناسان و پیشکسوتان فوتبال استان به این شکل از استعدادیابی نقد دارند. یکی از این افراد «همایون گرواند» از فوتبالیست‌های نام‌آشنا و قدیمی قزوین است. این کارشناس فوتبال ضمن تأکید بر مشکلات جدی استعدادیابی در فوتبال کشور، می‌گوید: واقعیت این است که نمی‌توانیم در یک زمان کوتاه و به طور اضطراری پدیده ابی درست و دقیقی در فوتبال استان داشته باشیم و این شکل از استعدادیابی که به صورت دستوری از رأس هرم فدراسیون به هیأت فوتبال استان‌ها تحمیل می‌شود، هیچ تناسبی با اقتضائات، نیازها و شرایط بومی و محلی پدیده‌های خردسال و نوجوان ما ندارد. 

گراوند با بیان این‌که در این شکل از کار، بخش مهمی از توان و استعداد فوتبال و فوتسال دیار مینودری مغفول می‌ماند، می‌افزاید: واقعیت این است که هیچ نیروی متخصص و استعدادشناسی در فوتبال حتی «آرسن ونگر» نمی‌تواند در مسابقه‌هایی که در یک روز، آن هم در 4 ساعت بر پا می‌شود، پدیده‌های واقعی فوتبال را شناسایی کند. 

وی ادامه می‌دهد: برای نمونه، کریستین ویری که یکی از بهترین مهاجمان تاریخ فوتبال ایتالیا و جهان است، در مدرسه فوتبال از طرف مربی خود با این جمله که تو هرگز «مهاجم خوبی نخواهی شد» طرد شد، اما همین فوتبالیست با تمرین و ممارست فراوان به بهترین مهاجم اروپا در یک بازه زمانی 10 ساله تبدیل شد. بنابراین لازم است هیات فوتبال استان ضمن توجه به زیرساخت‌های ضعیف فوتبال قزوین، صبر و حوصله بیشتری برای شناسایی استعدادها به خرج دهد. گراوند راه‌ حل مشکل استعدادیابی در فوتبال قزوین را تشکیل گروه‌های زبده کارشناسی می‌داند و می‌گوید: ضروری است که هیات فوتبال استان با تشکیل تیم‌های 2 یا 3 نفره از مربیان استعدادیاب، به صورت مداوم و در طول سال، آموزشگاه‌ها و مدارس فوتبال این کهن‌دیار را رصد کند تا عصاره‌ای از بهترین پدیده‌های ما به المپیاد نخبگان کشور اعزام شوند. 


کمبود مربیان استعدادیاب

رئیس هیات فوتبال استان قزوین هم در پاسخ به صحبت‌های گراوند در مورد اجرای طرح استعدادیابی مستمر در مدارس فوتبال بیان می‌کند: این‌که گروه‌هایی از کارشناسان و پیشکسوتان را به مدارس فوتبال قزوین اعزام کنیم تا پدیده‌های فوتبالی را شناسایی کنند، انجام‌شدنی نیست؛ چراکه در این حیطه مربیان کارآزموده کم داریم و اگر هم چنین افرادی باشند وقت حضور و سرزدن به آموزشگاه‌ها را ندارند یا خود در این آموزشگاه‌ها مشغول به فعالیت هستند. 

حسین باجیوند می‌افزاید: با این حال در سال اخیر برای گروه‌های سنی زیر 11 و 13 سال، جلسات استعدادیابی در مدارس فوتبال استان برگزار کردیم تا این آموزشگاه‌ها فقط به ترم تابستانی خود برای شناسایی و معرفی استعدادهای نوجوان و نونهال اکتفا نکنند. قصد داریم هر 3 ماه یک بار جلسه‌های استعدادیابی را در سطح آموزشگاه‌های فوتبال برگزار کنیم. 


معرفی 26 پدیده به المپیاد نخبگان

مسئول ارشد فوتبال استان با یادآوری این‌که فرایند استعدادیابی ویژه المپیاد نخبگان در رشته فوتسال انجام شده، با اشاره به کاستی‌های نحوه استعدادشناسی وزارت ورزش، عنوان می‌کند: در برنامه‌ای که حدود دو ماه پیش از طرف وزارت ورزش به ما ابلاغ شد، زمان دقیق برگزاری مسابقه‌های استعدادیابی رشته فوتبال مشخص نبود، ضمن این‌که زمان محدودی برای استعدادیابی تعیین شده بود که با توجه به لیگی بودن رقابت‌های فوتبال باید ابتدا مسابقات شهرستانی را برگزار و بعد منتخبان را در رقابت‌های استانی آزموده و در نهایت به مسابقه‌های نهایی المپیاد نخبگان اعزام کردیم. 

باجیوند اضافه می‌کند: همان گونه که از نام مسابقات مزبور پیداست، هدف از برگزاری آن شناختن افراد نخبه است، نه تیم‌های برتر. مطابق آیین‌نامه فدراسیون، 14 استعداد و پدیده فوتبالی را باید معرفی می‌کردیم که از متولدان 11 دی‌ماه 1383 تا 11 دی‌ماه 1384، 9 نفر و از متولدان 11 دی‌ماه 84 تا 11 دی‌ماه 85، 5 نخبه به فدراسیون فوتبال معرفی شد. 
وی ادامه می‌دهد: همچنین در هر کدام از رشته‌های فوتسال آقایان و بانوان نیز باید 12 نخبه را معرفی می‌کردیم که 8 نفر باید در گروه سنی زاده‌های 83 تا 84 و 4 نفر از متولدان 84 تا 85 باید انتخاب می‌شدند که این کار هم انجام شد. 

باجیوند با اشاره به مراحل استعدادیابی که برای شناسایی پدیده‌های نوجوان استان در رشته فوتبال برپا شده است، می‌گوید: طی برگزاری چندین جلسه استعدادیابی، افراد برگزیده مشخص شدند و با تمرین‌هایی که انجام دادیم، تا حدود زیادی به هماهنگی تیمی و گروهی دست یافتیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید