• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 11 آذر 1397
کد مطلب : 39448
+
-

کمبود پزشک متخصص؛ مشکل بخش درمان لرستان

کمبود متخصص زنان و رادیولوژیست از مهم‌ترین مشکلات بخش درمان استان است

بهداشت و درمان
کمبود پزشک متخصص؛ مشکل بخش درمان لرستان

فاطمه حافظی|  خرم آباد - خبرنگار:


توسعه زیرساخت‌های درمانی از مهم‌ترین ارکان پیشرفت و توسعه یک منطقه محسوب می‌شود. هرچند وجود مراکز درمانی و بیمارستان‌ها از نیازهای اصلی بخش درمان است، اما این زیرساخت‌ها با حضور کادر درمانی قابل استفاده و بهره‌برداری است. کمبود پزشک متخصص در لرستان در حال حاضر عمده‌ترین مشکل در حوزه درمان است. برخی از شهروندان هم به جوان و تازه‌کار بودن پزشکان متخصص انتقاد دارند و همین موضوع باعث می‌شود بیمار به چندین پزشک متخصص دیگر مراجعه کند. 


گلایه‌های شهروندان

یکی از شهروندان ضمن گلایه از کمبود پزشک متخصص می‌گوید: اغلب مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی متقاضی ویزیت توسط متخصصین زنان و زایمان هستند که در این خصوص کمبود به شدت حس می‌شود. 

 «مرضیه گودرزی» می‌افزاید: به دلیل کمبود پزشک متخصص زنان متاسفانه ازدحام بیماران به حدی است که گاه سالن‌های انتظار مراکز درمانی مملو از زنانی می‌شود که باید  ساعت‌ها انتظار بکشند و معطل بمانند. 
وی بیان می‌کند: در بخش رادیولوژی هم کمبودهایی حس می‌شود. با توجه به کمبود رادیولوژیست در مراکز دولتی به ناچار باید هزینه‌های سرسام‌آوری را در مطب‌ها و مراکز خصوصی پرداخت کنیم. 


پزشکان جوان و بی‌تجربه

یکی دیگر از شهروندان به موضوع جوان بودن پزشکان اشاره می‌کند و می‌گوید: دانشگاه علوم پزشکی در استان و به ‌ویژه شهر خرم‌آباد برای برخی از مراکز درمانی پزشکان جوان را جذب کرده است و برخی بیماران به آنها اطمینان ندارند و مراجعه نمی‌کنند.  «حمید علایی» می‌افزاید: برخی از این پزشکان آنقدر جوان هستند که گویی بعد از اتمام درسشان بلافاصله در این مراکز جذب شده‌اند. بهتر است این پزشکان جوان بعد از تحصیل چند سالی در کنار سایر پزشکان متخصص و باتجربه فعالیت کنند. وی ادامه می‌دهد: با این کار، علاوه بر بالا رفتن تجربه کاری‌شان، مردم و بیماران نیز بیشتر به آنان و تجویزهایشان اعتماد می‌کنند. 


اجرای طرح تحول نظام سلامت

یکی از کارشناسان حوزه سلامت درباره نظرات و مشکلات مردم بیان می‌کند: با اجرای طرح تحول نظام سلامت، تعداد مراجعان به بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها در مقایسه با گذشته افزایش یافته است.  
«مریم طاهری» ادامه می‌دهد: همین مساله باعث شده است نیاز به پزشک متخصص بیشتر شود و بی‌نظمی‌هایی را به وجود آورده است. 

این کارشناس اظهار می‌کند: مراجعه بیماران به دلیل کاهش چشمگیر هزینه‌های درمان و استقرار پزشکان متخصص در مراکز دولتی، نسبت به گذشته‏، افزایش داشته است. دانشگاه علوم پزشکی نیز باید برای اجرای طرح تحول نظام سلامت این نیازها را در سراسر استان رفع کند. 
طاهری می‌گوید: کمبود پزشک متخصص در تمام شهرهای استان باعث افزایش هزینه سفر و هدر رفتن وقت بیماران و همراهان آنها و مراجعه‌شان به شهرها و استان‌های همجوار می‌شود. 


جذب پزشکان متخصص با 4 سال تعهد کاری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان می‌گوید: تعداد پزشکان جذب شده در استان 60نفر است که در حال گذراندن «طرح» خود هستند و 4 سال تعهد خدمت دارند. بعد از پایان این مدت نیز بر اساس نیاز استان و اختیاراتی که به پزشک داده می‌شود‏، از بین آنها جذب‌ صورت می‌گیرد. 
«کوروش ساکی» ادامه می‌دهد: پذیرش و توزیع این پزشکان در استان بر اساس توانایی آنها و اولویت‌بندی شهرستان‌ها طبق نیازشان انجام می‌شود. 


تفکیک رشته‌های تخصصی پزشکان

ساکی در بخش دیگر به تفکیک پزشکان متخصص اشاره می‌کند و می‌گوید: از این تعداد عده‌ای پزشک عمومی و باقی متخصص هستند؛ 3پزشک متخصص ارتوپد، 3 پزشک متخصص مغز و اعصاب، 8 پزشک متخصص داخلی، یک پزشک متخصص عفونی، 4 پزشک متخصص قلب، 3پزشک متخصص بیهوشی، یک پزشک متخصص پوست، یک پزشک متخصص توانبخشی و 5پزشک متخصص جراحی عمومی در این مدت در استان مشغول به کار شده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: همچنین 2 پزشک متخصص کلیه و مجاری ادرار، 2 پزشک متخصص جراحی مغز و اعصاب، یک پزشک متخصص چشم، یک پزشک متخصص رادیوتراپی، 4 پزشک متخصص رادیولوژی، 4 پزشک متخصص روانپزشکی، 5متخصص زنان و زایمان، 4 پزشک متخصص طب اورژانس، 2 پزشک متخصص گوش و حلق و بینی، یک پزشک متخصص آسیب‌شناسی و 5 پزشک متخصص اطفال مشغول به کار شده‌اند.


پاسخ به انتقاد شهروندان

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز با اشاره به توزیع 60 تا 70 پزشک متخصص در این استان می‌گوید: برای رفع مشکل کمبود پزشک متخصص 60 تا 70 نیروی متخصص در استان توزیع شدند. 
 «عباس پزشک‌پور» می‌افزاید: این تعداد نیروی متخصص در تمام رشته‌ها در استان توزیع می‌شوند. تعداد زیادی از این پزشکان در 4 رشته اصلی داخلی، جراحی، اطفال و زنان تخصص دارند. 

این مسئول در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به انتقاد برخی شهروندان مبنی بر جذب پزشکان جوان و تازه‌کار در واحدهای درمانی زیرمجموعه علوم پزشکی استان اظهار می‌کند: تمام پزشکان جوان و متخصصی که در استان مشغول فعالیت هستند تاییدیه تحصیلی دارند و از طرف وزارتخانه به استان‌ها معرفی شده‌اند. 

وی بیان می‌کند: هر فردی در هر کاری تبحری دارد و جوان بودن پزشکان به معنای مهارت نداشتن آنها نیست. پزشکان جوان پرانرژی و فعال هستند و بیشترشان در آستانه عضویت در هیات‌علمی دانشگاه‌های کشور قرار دارند.


شکایت قانونی از پزشکان 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان می‌گوید: هر شهروندی که به تجویز یا ویزیت پزشکان اعتراض یا از آنها شکایتی دارد، می‌تواند به واحد حراست و اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی استان مراجعه کند. 
«کوروش ساکی» می‌افزاید: این واحد بر اساس مستندات و مدارک شاکیان، پرونده تشکیل می‌دهد و موارد را بررسی و پیگیری می‌کند. 
وی عنوان می‌کند: اگر شکایت شهروندان به دلیل قصور پزشکی در جراحی باشد‏، پرونده آنها به نظام پزشکی و کارگروه‌های تخصصی مربوط می‌شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید