• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 11 آذر 1397
کد مطلب : 39443
+
-

مشاغل مزاحم درارومیه جا خوش کرده‌اند

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر ارومیه: شهرداری نتوانسته‌ اقدامات قابل توجهی در ساماندهی مشاغل مزاحم انجام دهد

گزارش
مشاغل مزاحم درارومیه جا خوش کرده‌اند

هادی پناهی |  ارومیه – خبرنگار:

انتقال صنوف مزاحم از مناطق مرکزی شهر یکی از مطالبات جدی شهروندان ارومیه‌ای است، اما مسئولان تاکنون در اجرای این طرح موفقیت قابل توجهی نداشته‌اند. مشاغل مزاحم از مواردی هستند که با تولید آلودگی صوتی، سد معبر و دیگر مزاحمت‌ها باعث رنجش شهروندان می‌شوند و جابه‌جایی این مشاغل و ایجاد محیطی آرام برای شهروندان از وظایف مدیران شهری است. در ارومیه نیز مشاغل مزاحم به معضلی تبدیل شده و مسئولان ذی‌‌ربط استانی، شهری و محلی برای رفع این مشکل و انتقال این مشاغل از جمله آهن‌فروشان و محل‌های جمع‌آوری ضایعات و پسماندها به سایت جدید خارج از شهر تاکنون توفیق چندانی به دست نیاورده‌اند.


سوغات صنوف آلاینده

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل مزاحم شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری ارومیه اظهار می‌کند: نیاز به تامین مایحتاج زندگی روزمره و بازار عرضه و تقاضا از دیرباز موجب شکل‌گیری و گسترش گونه‌های مختلف مشاغل و صنایع در تار و پود شهر‌ها شده است. بر این اساس رشد قارچ‌گونه برخی صنوف و تراکم آنها در یک منطقه از گذشته موجب بروز و افزایش معضلات شهرنشینی اعم از آلودگی‌های هوا، صوتی، زیست‌محیطی و ترافیکی شده است.

«ولی مناف‌زاده» با اشاره به فعالیت واحد‌های آلاینده شهری در ارومیه، می‌گوید: این واحد‌ها شامل تعمیرگاه‌های مکانیکی، صافکاری، نقاشی اتومبیل، پنچرگیری، فلزکاران، درود‌گران و صنایع چوبی، ضایعات‌فروشان، تراشکاران و مرغ طیور است. واحد‌های آلاینده در شهر منجر به آلودگی صوتی، بصری و بهداشتی برای شهروندان می‌شود که این صنوف بیشتر در مناطق حاشیه‌ای شهر چون خیابان شیخ شلتوت، ابوذر، کوهنورد، بابا ساعی، حاجی پیرلو و بلوار رجایی متمرکز شده‌اند.

این مسئول با اشاره به سازوکارهای لازم برای ساماندهی مشاغل مزاحم شهری، عنوان می‌کند: بر اساس قانون برای ساماندهی مشاغل مزاحم شهری، کارگروهی در فرمانداری ارومیه با عضویت ارگان‌های ذی‌ربط از جمله شهرداری تشکیل شده است که در این کارگروه با اتخاذ تدابیر لازم و مشارکت فعال اعضا اقدام به ساماندهی و حصول نتیجه نهایی می‌شود. حصول نتیجه نهایی انتقال و ساخت مجتمع‌ها و پیگیری‌های لازم بر عهده شهرداری ارومیه است، اما رسالت اصلی را اتحادیه صنف مربوط بر عهده دارد.

مناف‌زاده با اشاره به احداث مجتمع درودگران جنب پل سوم خرداد، احداث مجتمع 1، 2 و 3 نمایشگاه خودرو در جاده شهید کلانتری، احداث فاز یک و 2 مجتمع فلزکاران در کمربندی خاتم‌الانبیا، اظهار می‌کند: انتقال صنوف آلاینده آهن‌فروشان بلوار رجایی به ابتدای جاده بسیج در مجاورت مجتمع درودگران، انتقال صنف کهنه‌فروشان به اول جاده اشنویه، انتقال صنف خدمات سنتی خودرو به جاده شهید کلانتری، انتقال صنوف آلاینده چون مرغ و طیور و همچنین طرح ساماندهی صنف فروشگاه‌ها و تعمیرگاه‌های لوازم یدکی خودرو، موتور‌سیکلت و دوچرخه از دیگر اقدامات برای ساماندهی مشاغل مزاحم شهری است.


ناکامی شهرداری در ساماندهی مشاغل مزاحم 

رئیس کمیسیون خدمات شهری و‌ محیط‌زیست شورای شهر ارومیه می‌گوید: ساماندهی مشاغل مزاحم شهری از موضوعات مهمی است که از دور چهارم شورا پیگیری کرده‌ایم. بخشی از این مشاغل به سد معبر برمی‌گردد که رفع آن از مهم‌ترین وظایف شهرداری ارومیه است و بیشترین آزار آن به مردم می‌رسد اما در این زمینه چندان موفق عمل نکرده‌ایم.
«حسین پناهی» می‌افزاید: با آن‌که معاونت خدمات شهری و اداره پیشگیری و ساماندهی مشاغل مزاحم در شهرداری ارومیه وجود دارد، به دلایل متعدد نتوانسته‌اند اقدامات در خوری انجام دهند. 

پناهی با اشاره به دلایل ناکامی شهرداری در ساماندهی مشاغل مزاحم اظهار می‌کند: بخشی از این روند به سیاست‌گذاری‌ها ارتباط دارد که در این زمینه شورای اسلامی موارد متعددی را بررسی، مصوب و برای اجرا به شهرداری ابلاغ کرده است تا بتوانیم مجتمع خودرو، پایانه مسافربری، بازار کهنه‌فروشان و... را به خارج از شهر منتقل کنیم، اما در اجرا هنوز اقدام خاصی نشده است. وی ادامه می‌دهد: در برخی موارد مثل بازار آهن‌فروشان، با وجود آن‌که زمین تعیین و تفاهمنامه‌های لازم نیز امضا شده است، اما اتحادیه مربوطه همکاری لازم را ندارد. در بحث ضایعات‌فروشان نیز ۱۳ هکتار زمین مشخص شده است، اما محل تعیین‌شده مورد اعتراض مردم آن منطقه است و کار پیش نرفته است. 

این مسئول درباره ساماندهی دستفروشان که به نوعی در بیشتر خیابان‌های ارومیه خودنمایی می‌کنند، اظهار می‌کند: بسیاری از دستفروشان ارومیه‌ای فصلی هستند و در فصل پاییز و زمستان برای گذران زندگی دستفروشی می‌کنند. این دستفروشان منافع خود را در حضور در مراکز پرتجمع شهر می‌بینند و با وجود این‌که شهرداری بازارچه ساوالان را در اختیار آنها قرار می‌دهد، از حضور در آنجا خودداری می‌کنند.
رئیس کمیسیون خدمات شهری و‌ محیط‌زیست شورای شهر ارومیه می‌گوید: ساماندهی مشاغل مزاحم در عمل شکست خورده است، چراکه از سویی اصناف و دستفروشان از آن استقبال نکرده‌اند و از سوی دیگر عوامل شهرداری اراده‌ای برای ساماندهی دستفروشان ندارند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید