• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 7 آذر 1397
کد مطلب : 39109
+
-

آتوسا، نویسنده‌ای ایرانی‌الاصل در بوستون

نویسنده ایرانی با رمان «سال استراحت و امنیت من » به عنوان یکی از موفق‌ترین نویسندگان از سوی مجله تایم در 2018 معرفی شده است

گزارش
آتوسا، نویسنده‌ای ایرانی‌الاصل در بوستون

آرش نهاوندی/روزنامه‌نگار

کتاب «سال استراحت و امنیت من» نوشته ‌آتوسا مشفق، نویسنده با‌ اصلیت ایرانی در رده چهارم فهرست بهترین رمان‌های مجله تایم در سال 2018 قرار گرفت. آتوسا مشفق از مادری کروات و پدری ایرانی در شهر بوستون متولد شد.  رمان مشفق در سال 2014 با عنوان «مک گلو» در فهرست نهایی جایزه بوکر قرار داشت. او همچنین برای نگارش رمان «ایلین» در سال 2016 مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و در همین سال موفق به دریافت جایزه «بنیاد همینگوی» شد. «دلتنگ جهانی» از جمله کتاب‌های معروف دیگر ‌مشفق‌ است که در سال‌2017 انتشار یافت. مجله تایم امسال نیز به روال سال‌های قبل 10رمان برتر داستانی را معرفی کرده است: 

اتاق مارس

‌راشل کوشنر‌ در کتاب «اتاق مارس» داستان زنی زندانی  به نام رامی هال را روایت می‌کند که دارای یک فرزند پسر است. هال با فرزندش در زندان با شرایط سختی زندگی می‌کند و پسرش را بزرگ می‌کند. راشل کوشنر که تاکنون 2بار فینالیست جایزه ملی کتاب آمریکا شده، در این رمان به آرامی اسرار زندگی گذشته «رامی» را بر‌ملا می‌کند. کوشنر داستان خود را در فضایی اسرار‌آمیز و طنز‌آلود به پیش می‌برد. در این رمان چهره  خشن زندان‌های آمریکا به خوبی ترسیم شده است.

نامتقارن


این اولین رمان ‌لیزا هالیدی‌ است. رمان نامتقارن سه فصل دارد. داستان این رمان درباره رابطه عاشقانه سردبیری جوان و یک نویسنده مشهور است. هالیدی شخصیت نویسنده را از فیلیپ راس گرفته که زمانی با او نامزد بود. او با مهارت داستانی را به داستانی دیگر ربط می‌دهد. داستان دیگر این رمان درباره یک عراقی – آمریکایی است که در سال 2008 در فرودگاه هیترو لندن بازداشت شده بود. این رمان، لیزا هالیدی را به عنوان صدایی جدید در عرصه داستان‌نویسی مطرح کرده است، نیویورک تایمز این رمان را فوق‌العاده توصیف کرده است.

ازدواج آمریکایی


این داستان نوشته ‌تایاری جونز‌ است. «ازدواج آمریکایی» درباره یک زوج (روی و سلستیال) اهل آتلانتا‌ست که ‌حدود یک سال از ازدواجشان می‌گذرد. «روی» که در عرصه تجارت فعالیت می‌کند، به اشتباه متهم به انجام جرمی خشونت‌بار می‌شود. در فصل‌های این رمان داستان بین شوهری در زندان و زنی بیرون از زندان در نوسان است. جونز در این رمان وضعیت نابسامان خانواده‌هایی را که به دلیل اشتباه سیستم قضایی آمریکا دچار مشکل شده‌اند، روایت می‌کند. 

سال استراحت و امنیت من


یک زن ناراحت و غمگین که از افسردگی رنج می‌برد، شخصیت اصلی رمان «سال استراحت و امنیت من» نوشته آتوسا مشفق است. این زن که در سال‌های ابتدایی قرن بیست‌ویکم زندگی و در پایان دوره ریاست‌جمهوری بیل کلینتون زندگی می‌کند، نگران اوضاع سیاسی و اجتماعی است. او نتیجه می‌گیرد بهتر است در چنین وضعیتی بیشتر اوقات درخواب باشد. او از یک روانشناس درخواست می‌کند تا به او کمک کند تا یک‌سالی را به خواب برود. او امیدوار است که پس از بیداری از خواب حالت یک فرد تازه متولدشده را پیدا کند. 


سرس 


‌مادلین میلر‌ در اثر جدید خود داستان«سرس»، الهه یونانی جادو را دوباره اما با تغییراتی در رمان خود بازگو می‌کند. در کتاب اودیسه هومر «الهه جادو» اسطوره ملوانان را به خوک تبدیل می‌کند‌.  مادلین میلر در این داستان که در زمره کتاب‌های پر‌فروش سال نیز قرار گرفته، «سرس» را زنی توصیف می‌کند که توسط خدایان و موجودات میرا تهدید می‌شود. 


واشنگتن سیاه


رمان «واشنگتن سیاه» نوشته ‌اسی ادوگیان‌، درباره «واش» برده سیاهپوستی است که در کارخانه ‌باربادوس پلانتشین‌ کار می‌کند. او با ارباب جدیدش که یک دانشمند و همزمان فردی طرفدار جنبش ضد‌برده‌داری است، دوست می‌شود. زمانی که یکی از همکاران «واش» می‌میرد، او خود را در خطر می‌بیند و با ارباب خود رهسپار سفری به اروپا می‌شود. این 2 نفر در طول سفر تعهد خویش به یکدیگر را می‌آزمایند. در مجموع می‌توان گفت این رمان ‌ادوگیان داستانی الهام‌بخش درباره آزادی و «کشف دوباره خود» است.

آنجا آنجا


«آنجا آنجا» اولین رمان ‌تامی اورنج‌ در ژانر رمان‌های ترسناک است که در سال 2018 نیز در فهرست آثار پر‌فروش روزنامه نیویورک تایمز قرار داشت.  تامی اورنج در این رمان حضور آمریکایی‌ها و بومیان آمریکایی در اوکلند را بررسی می‌کند. هر گروه از این بومیان دارای اهداف متفاوتی هستند و برای هر یک اتفاقاتی روی می‌دهد که تامی اورنج این اتفاقات را با هم ترکیب کند. او وحشت و ترس را در خواننده‌اش ایجاد می‌کند. «آنجا آنجا» در واقع با هدف محکوم‌کردن دوره‌ای شرم‌آور از تاریخ با روایتی شعر‌گونه و پر از تعلیق نگاشته شده است.


عشق تفنگ


داستان این رمان جنیفر کلمنت درباره مارگوت و دختر نوجوانش پرل است که در نزدیک پارکی مخصوص ماشین‌های کمپینگ در فلوریدا زندگی می‌کنند. آنها زندگی فقیرانه‌ای دارند ولی در عین حال خوش هستند. مرد خطرناکی وارد زندگی آنها می‌شود، اینجاست که پرل خود را در محاصره دنیایی از تفنگ می‌بیند. ‌کلمنت‌ در داستان خود روایتگر برهه‌ای از تاریخ آمریکا‌ست که  در آن عدالت با خشونت اجرا می‌شود. 


فلوریدا


‌لورن گراف‌ در رمان «فلوریدا» که متشکل از داستان‌های کوتاه است، اوضاع در ایالت فلوریدا را بررسی می‌کند. معلمی بی‌خانمان، شوهری که همسرش به وی خیانت کرده و نویسنده‌ای که لارن گراف را تداعی می‌کند، از جمله قهرمانان این رمان هستند که زندگی ‌آنها با چالش‌های زیادی مواجه است. گراف که پیش‌تر رمان «سرنوشت‌ها و خشم‌ها» را نگاشته بود، یک دهه پیش به ایالت فلوریدا نقل مکان کرد. 


طبقه بالا


طبیعت و نیاز مراقبت از آن‌، موضوعی است که زندگی شخصیت‌های دوازدهمین رمان ‌ریچارد پاورز‌ را به هم گره زده است؛ هنرمندی جوان که اسلافش در کار کشت‌و‌کار درخت بلوط بودند، یک بیولوژیست زمین‌شناس، یک کهنه‌سرباز جنگ ویتنام و 6شخصیت دیگر قهرمانان این داستان هستند. این کتاب در صدر فهرست پر‌فروش‌ترین کتاب‌های سال نیویورک تایمز قرار گرفته است. رمان «طبقه  بالا» در سال2018 نامز دریافت جایزه من‌بوکر بود و در فهرست 10 اثر برتر سال از سوی روزنامه واشنگتن‌پست معرفی شده است. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید