• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 5 آذر 1397
کد مطلب : 38714
+
-

28-1

اروپا
28-1


«جای شادی و جشن ندارد. لحظه غم‌انگیز و ناراحت‌کننده‌ای است.» این توصیف جان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا از رأی ظهر دیروز این اتحادیه در تصویب توافقنامه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بود. با رأی اتحادیه اروپا، گامی دیگر در خروج عملیاتی انگلیس از این اتحادیه برداشته ‌شد و حالا تنها گام باقیمانده در این روند، تصویب این توافقنامه در پارلمان انگلیس است.

‌ماه آینده پارلمان انگلیس در این‌باره رای‌گیری دارد و درصورت تصویب، عضوی مهم از اتحادیه 28کشوری اروپا جدا شده و این اتحادیه فعلا با 27عضو به کارش ادامه می‌دهد. استفاده از لفظ فعلا برای ادامه وضعیت اتحادیه اروپا به این دلیل است که از حالا زمزمه‌هایی درباره نارضایتی برخی دیگر از اعضای این اتحادیه بلند شده‌است.

نشست دیروز مقامات اتحادیه اروپا در بروکسل با حضور ترزا می، ‌نخست‌وزیر انگلیس برگزار شد. خانم می‌ که بعد از اعلام پیش‌نویس توافقنامه خروج کشورش از اتحادیه اروپا، در داخل با مخالفت‌های سختی روبه‌رو شده، حالا امیدوار است با تصویب این توافقنامه در اتحادیه اروپا، کمی از مخالفت‌های داخلی کاسته شود. مخالفت‌ها با متن توافقنامه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، درون دولت و میان هم‌حزبی‌های خانم می‌ چنان بالا گرفته که چند وزیر استعفا داده‌اند و صحبت از رأی عدم‌اعتماد به نخست‌وزیر و برکناری او مطرح شده است. مخالفان این توافقنامه در حزب محافظه‌کار حاکم انگلیس می‌گویند که این متن آنطور که باید روابط این کشور را به‌عنوان کشوری مستقل از اتحادیه اروپا تعریف نمی‌کند و به اندازه کافی به استقلال رأی و قوانین انگلیس نمی‌پردازد. اما ترزا می‌ تأکید کرده که این بهترین توافقنامه‌ای است که می‌توانست با کمترین آسیب به منافع ملی انگلیس، تهیه شود.

می ساعاتی قبل از رأی ظهر دیروز اتحادیه اروپا درباره توافقنامه خروج انگلیس، در نامه‌ای خطاب به مردم کشورش نوشت: «من به نتیجه همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا احترام می‌گذارم. ما کنترل مرزهایمان را پس می‌گیریم، کنترل پول ملی‌مان را پس می‌گیریم و قادر خواهیم بود پول مالیات‌دهندگان انگلیسی را خرج اولویت‌های خودمان مانند برنامه بهداشت و درمان کنیم. ما از برنامه‌های اتحادیه اروپا که به نفعمان نیست خارج می‌شویم؛ از برنامه‌هایی مانند سیاست مشترک کشاورزی که باعث شکست کشاورزانمان شد یا سیاست مشترک ماهیگیری که به ما آسیب زد. ما فصل جدیدی را در زندگی ملی‌مان آغاز می‌کنیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :