• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 26 آبان 1397
کد مطلب : 37730
+
-

زادروز

زادروز
زادروز


مارتین اسکورسیزی، کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده، هنرپیشه و تاریخدان ایتالیایی-آمریکایی فیلم و سینماست. این کارگردان شهیر سینمای آمریکا، عنوان‌دار تمامی جوایز معتبر سینمایی دنیا از جمله جایزه اسکار، جایزه گلدن گلوب، جایزه بفتا، جایزه انجمن اتحادیه کارگردانان آمریکا و البته جشنواره کن، جشنواره فیلم ونیز و انجمن‌های مهم مختلف منتقدان آمریکا و جهان و همچنین معروف‌ترین جایزه تلویزیونی آمریکا(جایزه امی) است. در برخی از رده‌بندی‌های سینمایی اسکورسیزی را به عنوان 3کارگردان بزرگ زنده و معاصر دنیا پس از جنگ جهانی دوم و یکی از 3کارگردان برتر تاریخ سینما می‌دانند. کارگردانی که پس از گذشت نزدیک به ۵ دهه، همچنان نامی مطرح در عرصه کارگردانی سینماست که اکران هر فیلم جدیدش را اتفاق مهم سینمایی دانسته و به وفور مورد ستایش منتقدان واقع می‌شود.

او را با فیلم‌های ماندگارش، دار و دسته‌های نیویورکی‌، خیابان‌های پایین شهر، راننده تاکسی، گاو خشمگین، رفقای خوب و البته دوستی و همکاری متناوبش با بازیگر بزرگ سینما، رابرت دنیرو می‌شناسند. اسکورسیزی اسکار کارگردانی‌اش را برای فیلم موفق «رفتگان» به دست آورد. نکته جالب توجه درباره رکورد منحصربه ‌فرد او اینکه، از ۶ فیلم اسکورسیزی که در قرن بیست و یکم کارگردانی کرده‌است، ۵ فیلم، کاندیدای بهترین فیلم و کارگردانی سال در مراسم جایزه بفتا، جایزه گلدن گلوب و جایزه اسکار شدند و در این بین جایزه اسکار بهترین کارگردانی را برای رفتگان و جایزه گلدن گلوب بهترین کارگردانی را برای 3فیلم دار و دسته‌های نیویورکی و رفتگان و هوگو دریافت کرده‌است.
 

مارتین اسکورسیزی (Martin Scorsese)کارگردان فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده، هنرپیشه و تاریخدان ایتالیایی-آمریکایی زاده 17 نوامبر سال 1942 است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :