• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 14 آبان 1397
کد مطلب : 36624
+
-

تحصیل دانش‌آموزان بمی در کانکس

نماینده مردم شرق کرمان: با این‌که بیش از یک دهه از زلزله بم می‌گذرد، هنوز برخی دانش‌آموزان در کانکس درس می‌خوانند

آموزش
تحصیل دانش‌آموزان بمی در کانکس

راضیه زنگی‌آبادی|  خبرنگار: 

خسارت‌های زلزله بم با وجود 16 سالی که از آن می‌گذرد، هنوز گریبان‌گیر مردمان این منطقه است و این بار دامن دانش‌آموزانی را گرفته که مجبورند در کانکس تحصیل کنند. مسئولان ذی‌ربط کمبود اعتبار را دلیل این موضوع می‌دانند و بر این‌که تعداد مدرسه و کلاس درس در بم کافی نیست، اتفاق نظر دارند. 

نماینده مردم شرق کرمان می‌گوید: 19مدرسه شهر بزرگ بم از فضای ساختمانی ندارند و دانش‌آموزان مجبورند در زمستان و تابستان در فضای کانکسی درس بخوانند. با وجود این‌که بیش از یک دهه از زلزله بم می‌گذرد، دولت هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده است. 

 «حبیب‌الله نیکزادی» می‌افزاید: توجه به مقوله آموزش و تربیت نیروی انسانی جزو وظایف نهاد آموزش و پرورش هر منطقه است؛ همچنین ساختمان مدارس ما عمدتا مخروبه هستند یا اصلاً ساختمان ندارند. مثلا در شهر ریگان در 2 سال گذشته چند مدرسه توسط خیران ساخته شده است، ولی هنوز مدارسی هستند که در حالت کانکسی باقی مانده‌اند. دولت که می‌گوید پول ندارد و خیران هم بیشترین کمک را در مناطق محروم‌تر 
کرده‌اند.

 از طرفی خیلی از مدارس از نظر سرویس بهداشتی، آسفالت حیاط و حصار دور حیاط کمبود دارند. هنوز هم هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشده است. البته وزیر آموزش و پرورش قول ساخت مدرسه در 4 شهرستان را داده بود که هنوز وضعیت مشخصی ندارد. 

نماینده مردم شرق کرمان می‌افزاید: ماحصل کم‌لطفی‌ها و کمبودهای آموزشی در این منطقه موجب شده است بار علمی دانش‌آموزان شرق استان کرمان به شدت کاهش پیدا کند و دانش‌آموزان نتوانند همانند دانش‌آموزان سایر شهرستان‌ها در کنکور رقابت داشته باشند. در این زمینه از مسئولان استان و شهرستانی نیز بسیار گله‌‌مند هستیم که نتوانسته‌اند امکانات را فراهم کنند. 


افزایش جمعیت

رئیس آموزش و پرورش بم ضمن تشکر از پیگیری‌های نماینده این شهرستان می‌گوید: جمعیت دانش‌آموزی در شهر بم نسبت به سال 82 یعنی زمان وقوع زلزله، رشد چشمگیری داشته است، به این صورت که جمعیت 21هزار و 500 نفری دانش‌آموزان به 36هزار دانش‌آموز رسیده است. عمده دلیل آن به رشد عمومی جمعیت در کل کشور و ازدواج‌های سال 84 یعنی بعد از حادثه زلزله برمی‌گردد. علاوه بر آن عده‌ای فرزندان خود را از دست داده بودند که باعث شد از سال 84 با افزایش زاد و ولد روبه‌رو شویم که افزایش دانش‌آموزان به‌ویژه در پایه هشتم در دور اول متوسطه مشهود است؛ لذا یک رشد جالب توجهی در جمعیت دانش آموزی شهرستان شاهد هستیم که باعث شده میزان ساخت و‌سازی که در این مدت انجام شده جوابگوی نیاز این رشد نباشد. 

«سیدمحمد حبیب‌اللهی» می‌افزاید: در حال حاضر 41 کلاس درس کانکسی در 14مدرسه بم وجود دارد که در کنار این‌ها 46 کلاس غیرمقاوم در 15واحد آموزشی و یک مدرسه استیجاری با 12کلاس هم موجود است. همه این‌ها نشان‌دهنده نیاز شهرستان به فضای آموزشی است که با گذشت 16سال از زلزله هنوز ساخت‌و‌ساز آن انجام نشده و دلیل اصلی آن هم کمبود اعتبارات بوده است. اگرچه باید گفت در دولت تدبیر و امید 12 پروژه ساختمانی تحصیلی در 5 سال گذشته در شهرستان بم اجرا شده که بخشی از آن کاملاً با کمک خیران بوده است. بخش دیگری از آن هم با اعتبارات دولتی تکمیل شده است، اما در اصل این ساخت و سازها جوابگوی نیاز ما نیست و می‌طلبد هم اعتبارات دولتی افزایش پیدا کند و هم در جذب خیران تلاش بیشتری شود. 

حبیب‌اللهی می‌گوید: علاوه بر فضای کانکسی، ما از بیشتر فضاهای باکیفیت مدارس استفاده کردیم؛ یعنی اگر اتاقی برای مربی پرورشی یا بهداشت در نظر گرفته شده بود آن را هم به عنوان کلاس درس به کار گرفتیم. باید گفت تقریباً نزدیک 100 کلاس هم در این خصوص کم داریم که در مجموع می‌توان گفت بم به 50 مدرسه و 200 کلاس درس نیاز دارد. 


حمایت اداره کل نوسازی مدارس استان

حبیب‌اللهی ادامه می‌دهد: در این خصوص اداره کل نوسازی مدارس استان، به پروژه‌های نیمه‌تمامی که در شهرستان وجود داشته کمک‌هایی کرده و در اصل اقدامات انجام‌شده از طریق این نهاد و خیران باعث شده 5 واحد آموزشی به مرحله اجرایی ساخت یا مرحله افتتاح برسد، اما مساله اصلی این است که نیازمان بیشتر از این حرف‌هاست. 
در واقع ما در این چند سال اخیر پروژه احداثی نداشتیم و حتی یک مدرسه هم داریم که به اعتباری افزون بر 2 میلیارد نیاز دارد تا کامل شود، اما به دلیل نبود اعتبار به صورت نیمه‌تمام باقی مانده است. 


سطح علمی دانش‌آموزان در کنکور 

حبیب‌اللهی می‌گوید: پایین آمدن سطح علمی بچه‌ها را تأیید نمی‌کنم، اما مدارس کانکسی می‌تواند بر کیفیت آموزش تاثیر بگذارد. در واقع کنکور بسته به نوع فارغ‌التحصیلی، نوع پذیرش و میزان سهمیه در دانشگاه‌ها سنجیده می‌شود و چون پذیرش کم بوده نمی‌توانیم بگوییم سطح علمی دانش‌آموزان پایین آمده است، اما فضای آموزشی کانکسی می‌تواند بر کیفیت تحصیلی دانش‌آموزان تاثیر منفی بگذارد. 


وضعیت مدارس تیزهوشان بم 

 «سیدمحمد حبیب‌اللهی»، رئیس آموزش و پرورش بم، در خصوص شایعاتی که درباره صندلی‌های پر نشده تیزهوشان وجود دارد، می‌گوید: مدارس تیزهوشان زیر نظر مرکز ملی استعداد‌های درخشان کشور مدیریت می‌شوند و آن جا بر اساس یک‌سری شاخص‌ها سهمیه ورودی را تعیین می‌کنند. ما هم بر اساس سهمیه پذیرش در شهرستان نظرهایی داریم، اما نظرهای شهرستان در این موضوع لحاظ نشده است؛ در مدرسه پسرانه علامه یک کلاس برای آن اختصاص دادیم و ظرفیت آن تکمیل است. در مدرسه دخترانه هم 2 کلاس درس با 37 دانش‌آموز داشتیم که در حال فعالیت است. در خصوص متوسطه دوم هم در گروه تجربی کل ظرفیت کلاس‌ها کامل است، ولی در گروه ریاضی به دلیل عدم استقبالی که از طرف خانواده‌ها و دانش‌آموزان وجود دارد و در اصل در همه کشور این مساله دیده می‌شود، کل ظرفیت دوره کامل نیست. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید