• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 12 آبان 1397
کد مطلب : 36291
+
-

بازتعریف استاندارد 25 کالا در مرکزی

مدیر کل اداره استاندارد مرکزی: با استانداردسازی محصولات لوازم خانگی، قطعات خودرو و ... مسیر صادرات این محصولات هموار می‌شود

استاندارد
بازتعریف استاندارد 25 کالا در مرکزی

مریم جباری| اراک- خبرنگار:

سال 97 با نام و شعار سال حمایت از کالای ایرانی آغاز شد و طبق گفته کارشناسان در 6 ماهه نخست امسال در جهت تولید کالای ایرانی اتفاقات مثبت و امیدوارکننده‌ای رخ داده است.
در استان مرکزی که یکی از تولیدکنندگان مهم کشور به حساب می‌آید، قطعا حمایت از این امر با ظرفیت 2800 واحد صنعتی و تولیدی می‌تواند بخشی از نیازهای مهم کشور را برطرف کند. در این بین نقش اداره استاندارد در افزایش کیفیت محصولات تولیدی می‌تواند بسیار مهم باشد و نظارت این سازمان گامی مهم در افزایش محصولات و رقابت تولیدکنندگان با برندهای معتبر خارجی است


ترغیب شهروندان به استفاده از تولیدات داخلی 

مدیر کل اداره استاندارد استان مرکزی در این رابطه می‌گوید: یکی از اقداماتی که در زمینه برخورد و مقابله با کالاهای غیراستاندارد در استان مرکزی انجام شده جمع‌آوری کالاهای غیراستاندارد از تمامی مراکز تولید و عرضه در استان بوده، زیرا ورود این کالاها در بازار باعث بی‌اعتمادی شهروندان به تولیدات داخل و عدم حمایت از کالای ایرانی می‌شود. 

 «ساحل سها» به همشهری می‌گوید: این طرح با عنوان طرح طاها در چند ماه گذشته در استان اجرا شده که از طرح‌های بسیار مهم در این بخش بوده و هدف اصلی آن افزایش سلامت و ایمنی در جامعه و همچنین جلب اعتماد و رضایت شهروندان نسبت به تولیدات داخلی بوده است. 
وی با بیان این‌که هم‌اکنون حدود 600 مدیر کنترل کیفیت که دارای تایید صلاحیت هستند در این اداره کل فعالیت می‌کنند، ادامه می‌دهد: همه ساله آموزش‌های به‌روز برای این افراد انجام می‌شود تا بتوانیم در زمینه ارتقای استاندارد محصولات تولیدی در استان به نحو مطلوب عمل کنیم و مردم را به خرید و حمایت از کالاهای ایرانی ترغیب و تشویق کنیم. 

مدیر کل استاندارد استان مرکزی می‌افزاید: از دیگر برنامه‌های مهم که امسال در دستور کار قرار دارد، این است که برای 25 محصول استان از جمله لوازم خانگی، قطعات خودرو و ... استاندارد ملی تعریف می‌شود. همچنین 200 محصول مورد بازنگری واقع خواهد شد. 
سها اظهار می‌کند: در این زمینه تمامی واحدهای تولیدی نیز باید همکاری و تعامل بیشتری را با اداره کل استاندارد داشته باشند تا بتوانیم به هدف اصلی و نهایی خود که تولید محصولات باکیفیت و حتی باارزش صادراتی هستند، دست پیدا کنیم. 


رعایت حقوق مصرف‌کننده با تولید کالای باکیفیت 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک نیز می‌گوید: در سال‌های اخیر با اقدامات انجام‌شده در زمینه استاندارد‌سازی و افزایش کیفیت تولیدات داخلی توانسته‌ایم از نظر کیفیت در سطح مطلوبی قرار بگیریم و کالاهای قابل رقابت با تولیدات خارجی تولید کنیم. 
 «منوچهر توسطی» بیان می‌کند: باید تلاش کنیم با استفاده از سیاست‌های تشویقی و فرهنگ‌سازی این ذهنیت را که کالای خارجی بهتر از کالای ایرانی است، تغییر دهیم که این مهم علاوه بر این سیاست، بستگی به تولید کالای باکیفیت و با رعایت استانداردهای لازم دارد. 

وی ادامه می‌دهد: در این بخش نظارت‌های لازم از سوی اداره کل استاندارد و نهادهای نظارتی دیگر نسبت به تجهیزات مورد استفاده در واحدهای تولیدی بسیار دارای اهمیت است؛ قطعاً اگر تمامی واحدهای تولیدی همکاری و تعامل لازم را با اداره کل استاندارد داشته باشند بسیاری از مشکلات موجود در حوزه تولید، اشتغال و اقتصاد مرتفع خواهد شد. 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک می‌افزاید: علاوه بر تمامی موارد ذکرشده تولید کالاهای استاندارد و باکیفیت که در آن شأن و جایگاه مصرف‌کننده نیز هست باید مورد توجه قرار گیرد و دارای اهمیت است، در این صورت مردم خرید کالاهای باکیفیت و دارای استاندارد داخلی را نسبت به کالاهای غیر ایرانی ترجیح و مورد توجه بیشتری قرار خواهند داد. 


الزام و ضرورت رعایت استاندارد در تولیدات داخلی

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در خانه ملت نیز با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی به منظور ضرورت کیفیت‌بخشی و استاندارد‌سازی در تولید کالاهای داخلی، می‌گوید: اگر بتوانیم در تولیدات داخلی این مسأله مهم را مورد توجه قرار دهیم قطعاً خواهیم توانست مردم را ترغیب به خرید کالاهای تولید داخل کنیم.  «علی‌اکبر کریمی» بیان می‌کند: نباید ما واحد تولیدی را مجبور به استانداردسازی در تولید کالاها کنیم و این یک باور غلط است. این مهم باید به عنوان یک ضرورت و اصل مورد توجه و حمایت واحدهای تولیدی باشد و استاندارد را به عنوان یک ضرورت برای جذب و رضایتمندی مشتری در تولید محصولات مد نظر قرار دهند. 

وی با اشاره به اهمیت قیمت‌گذاری بر کالاهای ایرانی و ضرورت حمایت دولت در این امر، ادامه می‌دهد: تولید با کیفیت و با رعایت استانداردهای لازم می‌تواند اعتماد مصرف‌کننده را به دست آورد، علاوه بر آن زمانی که مصرف‌کننده به این مسأله که حقوقش مورد توجه واقع شده واقف شود، خرید کالای داخلی را در اولویت قرار خواهد داد. 
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس می‌افزاید: بسیاری از تولیدات داخل قابل رقابت با تولیدات خارجی هستند که این جایگاه تنها به دلیل رعایت استانداردها برای این تولیدات ایجاد شده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید