• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 30 مهر 1397
کد مطلب : 35019
+
-

سارقان حرفه‌ای‌تر شده‌اند

دکتر رضا اسماعیلی| جامعه‌شناس:



در شرایط ناپایدار اقتصادی که در جامعه ما با رکود همراه شده است و افزایش تورم، شاهد افزایش جرایم به‌ویژه بزه‌های خرد هستیم؛ از جرایم سنگین مالی گرفته تا جرایم خرد مانند سرقت، کیف‌قاپی و حتی شگردهای جدیدی که سارقان برای پیدا کردن طلا و جواهرات در خانه‌ها استفاده می‌کنند.

به نظر می‌رسد برخی سارقان با استفاده از دستگاه طلایاب وارد خانه‌ها می‌شوند و به‌راحتی می‌توانند جواهراتی را که حتی برخی خانم‌ها در میان مواد پروتئینی در یخچال پنهان می‌کنند بیایند. همان‌گونه که می‌دانید، سارقان به استفاده از فناوری‌ها و ابزارهای نوین برای سرقت رو آورده‌اند و در این روش‌ها یک گام از مردم و پلیس جلوتر هستند. به همین دلیل، فرصت را برای جرایم خرد به‌خصوص سرقت غنیمت می‌شمرند. برخی رفتارهای نادرست شهروندان هم باعث تشویق سارقان به دستبرد می‌شود، از جمله نگهداری پول، طلا و سرمایه‌های دیگر در منازل و یا رها کردن خودروی روشن در کوچه و خیابان و ترک اشیای گران‌بها در خودرو پارک‌شده. همه اینها سارقان را به دستبرد بیشتر تشویق می‌کند.

تنها با چند راهکار ساده مثل سپردن پول و طلا به صندوق امانات بانک‌ها یا توجه به نکات ایمنی در هنگام ترک خودرو می‌توان آمار این جرایم را در جامعه کنترل کرد.
متاسفانه بانک‌ها هیچ اقدامی برای تشویق مردم به سپرده‌گذاری طلا و سرمایه‌های دیگر مردم نمی‌کنند و از سوی دیگر، سارقان هم روز‌به‌روز حرفه‌ای‌تر می‌شوند و سعی می‌کنند از رفتار نادرست مردم در ذخیره‌سازی طلا و ارز در شرایط  نامطلوب اقتصادی، بیشترین بهره را ببرند. نگهداری طلا، پول و اوراق قیمتی در منزل یکی از رفتارهای ریشه‌دار و قدیمی در جامعه ماست که باید برای تغییر آن و افزایش امنیت عمومی چاره‌اندیشی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید