• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 29 مهر 1397
کد مطلب : 34849
+
-

حکم لاهه علیه آمریکا در شورای امنیت ثبت شد

دستور لاهه درخصوص توقف بخشی از تحریم‌های آمریکا که از آن به پیروزی حقوقی ایران در مقابل آمریکا تعبیر می‌شود، در شورای امنیت ثبت شده است. به گزارش ایسنا، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد یک روز پس از صدور دستور قرار موقت دیوان بین‌المللی دادگستری درباره دعوای ایران از آمریکا براساس عهدنامه مودت که روز چهارشنبه 11مهر‌ماه از سوی دیوان ارائه شد، دستور صادره را به شورای امنیت سازمان ملل ارسال و به‌عنوان سند شورای امنیت ثبت کرد. دیوان بین‌المللی دادگستری که به آن دیوان لاهه می‌گویند، بازوی قضایی سازمان‌ملل متحد است که ضمانت اجرای آن بر عهده شورای امنیت است.

مستند‌سازی‌ نقض دستور موقت آمریکا درخصوص تحریم‌های آمریکا موضوعی بود که نخستین بار لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور از آن سخن گفت. او 15مهر‌ماه با اشاره به اینکه رأی اولیه دادگاه الزام‌آور است، تصریح کرد: در شرایط حاضر تکلیف بزرگی بر عهده سازمان حقوقی دستگاه‌های دولتی و نیز همه بخش‌های خصوصی به‌ویژه در عرصه بهداشت و درمان قرار دارد. همه کسانی که در این عرصه فعال هستند و حتی تک‌تک بیماران و کسانی که درگیر مشکلات تامین دارو و تجهیزات پزشکی هستند، باید نسبت به مستندسازی و ثبت و ضبط هر آنچه نقض دستور اولیه دادگاه بین‌المللی لاهه است، اقدام کنند.

با این حال بعد از این دستور موقت، آمریکایی‌ها تحریم‌های جدیدی را حتی فراتر از دستوری که ترامپ 18اردیبهشت‌ماه هنگام خروج از برجام صادر کرد، اعمال کرده‌اند.
 24مهر‌ماه وزارت خزانه‌داری آمریکا بانک‌های ملت، مهر اقتصاد، سینا، پارسیان، گروه صنعتی بهمن، تراکتورسازی ایران و شرکت فولاد مبارکه اصفهان را تحریم کرد. دفتر نظارت بر دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌‌داری آمریکا (OFAC) اعلام کرد: ۲۰ نهاد و شرکت مرتبط با بنیاد تعاون بسیج که از فعالیت‌های بسیج حمایت می‌کردند از سوی این وزارتخانه مورد تحریم قرار گرفته است. تحریم‌های مذکور به بهانه «مبارزه علیه تروریسم» هستند.

وزیر امور خارجه 2روز بعد در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: تحریم‌های اخیر آمریکا ناقض دستورات دیوان بین‌المللی دادگستری است. محمد جواد ظریف روز پنجشنبه در این توییت افزود: «تحریم‌های اخیر ایالات متحده ناقض 2 دستور دیوان بین‌المللی دادگستری است؛ ممانعت نکردن در تجارت کالاهای مربوط به امور انسانی و پرهیز از تشدید اختلافات، این یعنی اوج بی‌اعتنایی به حاکمیت قانون و حقوق بشر تمامی مردم. دشمنی رژیم قانون شکن آمریکا علیه ایرانی‌ها با اعتیاد به تحریم‌ها تشدید‌شده است.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید