• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 28 مهر 1397
کد مطلب : 34725
+
-

صدور کارت مرزنشینی برای 150 هزار هرمزگانی

گفت‌و‌گوی همشهری با رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان

هرمزگان
صدور کارت مرزنشینی برای 150 هزار هرمزگانی

ثبت‌نام کارت مرزنشینی در استان هرمزگان از اول مهر امسال آغاز شده است و تا پایان آذر ادامه دارد. مرزنشینان این استان می‌توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت با دریافت نامه احراز محل سکونت مرزنشین، که باید از سوی فرمانداری یا بخشداری محل سکونت تایید شده باشد، برای ثبت‌نام اقدام کنند. 
با گذشت حدود یک ماه از آغاز اجرای ثبت‌نام‌، خلیل قاسمی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان، درباره مزایای این کارت‌ها برای همشهری توضیح می‌دهد. 



چند نفر به عنوان مرزنشین در هرمزگان ساکن هستند؟
طبق آمار، 559 هزار و 783 نفر در محدوده مرزی هرمزگان ساکنند. 

از زمان ثبت‌نام برای دریافت کارت مرزنشینی چند درخواست در سامانه ثبت شده است؟ محدودیتی برای تعداد ثبت‌نام وجود دارد؟ 
از ابتدای ثبت‌نام تاکنون 168 هزار و 824 نفر برای دریافت کارت مرزنشینی ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد 89 درصد یعنی 150 هزار و 253 نفر کارت دریافت کرده‌اند. بر اساس ماده یک آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی مبادلات مرزی، همه اهالی ساکن در مناطق مرزی کشور به استثنای اهالی ساکن در شهرهای مرکز شهرستان با دریافت کارت مبادلات مرزی مشمول تسهیلات خواهند شد و محدودیتی در این باره وجود ندارد. 

دریافت‌کنندگان کارت مرزنشینی از چه مزایایی بهره‌مند می‌شوند؟
ساکنان مناطق مرزی می‌توانند با دریافت کارت مبادلات مرزی از تسهیلات مرزی بهره‌مند شوند. بر این اساس، این کارت‌ها با اعتبار 3 ساله برای سرپرست خانوار حداکثر 5 نفره مرزنشین صادر می‌شود و دارندگان آن می‌توانند به صورت مستقل به مبادله مرزی اقدام یا کارتشان را به شرکت‌های تعاونی که عضو آن هستند، واگذار کنند و از سود تعاونی بهره‌مند شوند. با داشتن این کارت‌ها تخفیف‌ حقوق ورودی (حقوق ورودی معادل 4درصد ارزش گمرکی کالا به اضافه سود بازرگانی که از سوی هیأت وزیران تعیین می‌شود و به‌موجب قانون، گمرک مسئول وصول آن است) واردات ارزاق عمومی متناسب با درجه محرومیت استان مرزی، 70 درصد و برای سایر کالاها تا 30 درصد محاسبه ‌می‌شود. سهمیه واردات با معافیت یا تخفیف حقوق ورودی و گمرکی برای استان‌های مرزی به نسبت اعضای هر خانوار یا هر تعاونی بین مرزنشینان توزیع خواهد شد.

تعاونی‌های مرزنشینی چه تاثیری بر معیشت مرزنشینان خواهند داشت؟
با توجه به این‌که تعاونی‌های مرزنشینان سهمیه ارزی دارند، در صورت بهره‌گیری واقعی از این ظرفیت، رقم قابل‌توجهی در اختیار تعاونی‌ها قرار می‌گیرد. تعاونی‌ها می‌توانند با استفاده از این امتیاز فعالیت‌های تجاری خود را افزایش دهند و در نتیجه امکانات و خدمات بهتری در اختیار مرزنشینان قرار دهند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید