• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 18 مهر 1397
کد مطلب : 33555
+
-

معمای استعفای نیکی هیلی

خبر
معمای استعفای نیکی هیلی

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل و یکی از معتمدان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، عصر دیروز با استعفای غیرمنتظره خود، فضای سیاسی آمریکا را شوکه کرد.

خانم هیلی، دیروز عصر به وقت تهران به کاخ سفید رفت و استعفایش را مستقیما به دونالد ترامپ داد. رئیس‌جمهور آمریکا هم که به گفته خودش از حدود 6‌ماه پیش از درخواست جدایی هیلی مطلع بود، با استعفای او موافقت کرد. براساس اعلام ترامپ، هیلی، تا انتهای سال‌جاری میلادی (زمستان پیش رو) به‌کار خود در سازمان ملل ادامه خواهد داد و بعد، از پست خود کناره‌گیری خواهد کرد.

به گزارش سی‌ان‌ان‌، هیلی بعد از جلسه با ترامپ، همراه با او در جمع خبرنگاران حاضر شد و در میان آنها تأکید کرد که هیچ دلیل خاصی در پس این استعفا نیست و او صرفا به این خاطر که فکر می‌کرده بعد از 8 سال کار شدید (در دولت و به‌عنوان فرماندار) باید کمی از سیاستمداری فاصله بگیرد استعفا داده است.

او مشخصا به این مسئله اشاره کرده که با وجود گمانه‌زنی‌ها، قصد ندارد در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020نامزد شود و در این انتخابات، از ترامپ حمایت خواهد کرد.

با وجود این برخورد خونسردانه هیلی و ترامپ، نه‌تنها رسانه‌ها که حتی برخی از بلندپایه‌ترین مقامات دولت آمریکا هم از شنیدن خبر استعفای او شوکه شده‌اند؛ هم مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا و هم جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا. البته چیزی که در پی این شوک اولیه سراغ رسانه‌ها آمد، گمانه‌زنی برای دلیل استعفای هیلی بود. درحالی‌که برخی رسانه‌ها اختلاف‌نظر او با دیگر مقامات تیم ترامپ را مطرح می‌کردند.

 به گزارش بی‌بی‌سی، هیلی در اعلام دور جدیدی از تحریم‌ها علیه روس یه در ‌ماه آوریل، شتاب‌زده رفتار کرده و با اعلام زودتر این خبر، تیم اقتصادی ترامپ را به‌شدت عصبانی کرده بود. هیلی البته به انتقادهای مشاوران اقتصادی واکنش نشان داد و از خودش دفاع کرد.  برخی دیگر این فرضیه را مطرح کرده‌اند که هیلی با کناره‌گیری از سمت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل، ‌راه را برای ایوانکا ترامپ، دختر ترامپ باز کرده است. هیلی در صحبت‌هایش در جمع خبرنگاران، زبان به تمجید از دختر ترامپ و همسرش جرد کوشنر باز کرد و از تلاش‌های آنها تمجید کرد. کناره‌گیری برای شرکت در انتخابات میان‌دوره آمریکا گزینه مطرح شده دیگر است و البته برخی هم این فرضیه را مطرح کرده‌اند که هیلی از سازمان ملل بیرون آمده است تا به واشنگتن نقل مکان کند و پستی مهم در کاخ سفید بگیرد. خود ترامپ دیروز عصر گفت که از حضور هیلی در کاخ سفید استقبال می‌کند و او می‌تواند هرپستی که می‌خواهد انتخاب کند.

   نیکی هیلی کیست؟

نیکی هیلی 46ساله، بیست‌ونهمین نماینده آمریکا در سازمان ملل است. او در یک خانواده مهاجر هندی در ایالت کارولینای جنوبی به دنیا آمد. پدر و مادر او پیرو دین سیک بودند، اما نیکی هیلی بعدا به مسیحیت گرایش پیدا کرد و تغییر دین داد. او در سال 2010فرماندار کارولینای جنوبی شد تا در 38سالگی، جوان‌ترین فرماندار در آمریکا شود. نیکی هیلی در رقابت‌های حزبی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا طرفدار مارکو روبیو، رقیب دونالد ترامپ بود اما در نهایت با حذف روبیو ترجیح داد از ترامپ حمایت کند. ترامپ پس از پیروزی در انتخابات، هیلی را به‌عنوان نماینده آمریکا در سازمان ملل معرفی کرد. هیلی صاحب 2فرزند است و همسرش افسر ارتش آمریکاست.

این خبر را به اشتراک بگذارید