• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 14 مهر 1397
کد مطلب : 32961
+
-

تلخکامی زیتون گیلان

مجموعه کشت و فرآوری این محصول در استان هنوز انجمن ندارد

گزارش
تلخکامی زیتون گیلان

مهسا طالبی | رشت - خبرنگار:

گیلان دومین تولیدکننده زیتون کشور است. شهرهای رودبار و منجیل محل کشت این محصول و عمل‌آوری هستند، اما هنوز آنطور که باید ساماندهی وجود ندارد. 
زیتون هم در بخش تولید و هم در بخش تجارت با چالش‌هایی روبروست که هر ساله حین تولید و پس از آن بروز پیدا می‌کند.
 با این حال فعالان این بخش می‌گویند تشکیل هر چه سریع‌تر انجمن استانی زیتون گیلان، موجب می‌شود تا منافع فعالان زیتون در کشور تامین شود و در عین حال برای رونق این محصول فعالیت‌های بیشتری شود.


تشکیل نشدن انجمن زیتون گیلان

در این رابطه رئیس هیات مدیره شورای ملی زیتون ایران به تشکیل انجمن استانی زیتون در گیلان تاکید کرد.
«محمد عباسی» با بیان این‌که گیلان استانی پیشرو در کشت زیتون بوده و بزرگ‌ترین بازار زیتون کشور را در خود دارد، اظهار کرد: زیتون را سراسر کشور به نام گیلان می‌شناسند، اما شاهدیم انجمن‌های استانی زیتون در زنجان، گلستان، سمنان، قزوین و فارس تشکیل شده است، اما هنوز از تشکیل انجمن استانی زیتون در گیلان خبری نیست.

وی گفت: کم‌کم بازار زیتون گیلان از دست می‌رود و رتبه استان در این بخش نسبت به سایر استان‌ها نزول می‌یابد، زیرا با وجود تاکیدات بسیار هنوز گیلان نماینده‌ای در پارلمان زیتون ندارد و انجمن استانی خود را تشکیل نداده است.
عباسی با تشریح فعالیت‌های شورای ملی زیتون و هدف‌گذاری برای ساماندهی وضعیت این میوه در سطح کشور بیان کرد: شورای ملی زیتون در سه بخش ساماندهی تولید، تجارت و مصرف زیتون در حال فعالیت است و بر ساماندهی این محصول از مزرعه تا سفره مردم تاکید دارد.
رئیس هیات مدیره شورای ملی زیتون ایران با بیان این‌که زیتون باید مجزا و تخصصی‌تر از سایر دانه‌های روغنی مورد توجه قرار بگیرد، افزود: برای جلب چنین توجهی کمیته‌های تخصصی اعم از آموزش، صنایع، بازرگانی، حقوق و امور بین‌الملل در شورای ملی زیتون تشکیل شده و به صورت هدفمند برای تحقق اهداف و برنامه‌های شورای ملی زیتون فعالیت می‌کنند.

وی به بیان چالش‌های موجود در کشت زیتون در سطح کشور پرداخت و بیان کرد: از نظر شرایط آب و هوایی و خاک شاهد تفاوت‌هایی در زمینه کشت زیتون هستیم و هنوز نتوانسته‌ایم مکانیزم مطلوبی بین تحقیقات و اجرا در کشور اجرایی کنیم. هنوز در چشم‌اندازهای 20ساله کشور به نتایج مورد نظر در زمینه کشت زیتون دست نیافته‌ایم.
این مسئول افزود: برای تولید بهتر در کشورهای توسعه‌یافته، شرکت‌های مشاوره‌ای و مشارکتی تشکیل شده که بدون اتکا به دولت، برای رفع مشکلات کشت زیتون و افزایش تولید در هر هکتار، خدمات ارائه می‌دهند.
رئیس هیات مدیره شورای ملی زیتون ایران به بازار نیز اشاره و بیان کرد: نمی‌توانیم برای هر باغی یک کارخانه تاسیس کنیم. چنین تعریفی از توسعه صنایع تبدیلی درست نیست، بلکه باید با برندسازی و سپس اجرای استانداردها نسبت به توسعه و رونق این محصول در بازار اقدام کنیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر در حال تلاش برای تشکیل صندوق زیتون کشور هستیم و انتظار داریم که همه مدیران استان‌ها در بخش دولتی و خصوصی به زیتون توجه ویژه نشان دهند.


تشکیل خوشه سرمایه‌گذاری زیتون

در ادامه مدیر کل امور اقتصادی و دارایی گیلان هم با اشاره به قدمت گیلان در تولید و فروش زیتون و فعالیت بازار رودبار گفت: نمی‌توان برند بازار زیتون گیلان و رودبار را به راحتی نابود شده فرض کرد. قدمت این بازار به خوبی نشان می‌دهد که زیتون در کشور با گیلان و رودبار شناخته می‌شود.
«منصور مولائی‌پور» با تاکید بر تشکیل خوشه سرمایه‌گذاری زیتون افزود: این سوال پیش می‌آید که برای تشکیل یک خوشه سرمایه‌گذاری زیتون آیا شورای ملی زیتون ایران می‌تواند رهبری این خوشه را بپذیرد؟
وی با بیان این‌که تشکیل انجمن و تشکل بارها تکرار شده، بیان کرد: انتظاری که از شورای ملی زیتون وجود دارد این است که برنامه‌‌ریزی دقیق و مدونی داشته باشد و در بخش نظارت و ضمانت فعالیت‌ها، قوی‌تری ظاهر شود.


حمایت از صادرات زیتون 

یکی از باغداران نمونه زیتون رودبار با تاکید بر تشکیل انجمن تخصصی زیتون گیلان گفت: این کار باید هر چه سریع‌تر انجام شود. امیدواریم راهکاری برای قیمت پایین فروش زیتون باغداران از سوی شورای ملی زیتون هم ارائه شود.
«خانلر چگینی» با انتقاد از فعالیت نکردن واحدهای صنایع تبدیلی بزرگ در حوزه زیتون اظهار کرد: در غیبت صنایع تبدیلی بزرگ، باغداران می‌توانند با ایجاد صنایع تبدیلی کوچک بازار خود را داشته باشند. انتظار ما این است که امکان صادرات به کشورهای دیگر فراهم شود تا باغداران بتوانند در این زمینه اقدام کنند.
وی بیان کرد: با توجه به پیش‌بینی شورای ملی زیتون درباره کاهش میزان کشت در سال جاری، این امید وجود دارد که امسال بازار زیتون کنسروی و روغن زیتون رونق بیشتری داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید