• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 11 مهر 1397
کد مطلب : 32662
+
-

سلطنت کوتاه آقای گوجه فرنگی

صادرات بی‌رویه گوجه‌فرنگی از علل افزایش قیمت این محصول بوده است

کشاورزی
سلطنت کوتاه آقای گوجه فرنگی

 سمانه پورعبدالله| اسدآباد- خبرنگار:


شهرستان اسدآباد از دیرباز یکی از مراکز مهم کشت گوجه‌فرنگی در استان همدان و شاید در غرب کشور محسوب می‌شده است، به طوری که آوازه و نام گوجه فرنگی اسدآباد در بسیاری از استان‌ها شنیده می‌شود.
در اسدآباد به دلیل نبود دشت‌ها و زمین‌های حاصلخیز از گذشته‌های دور بهترین و مرغوب‌ترین صیفی‌ استان کشت می‌شده است. اما در سال‌های اخیر به دلیل تغییر کشت و کم شدن آب‌های زیرزمینی، تمایل کشاورزان به کشت‌های کم‌آب‌بر مانند کلزا بیشتر و صیفی‌ پرآب‌بر مانند هندوانه و گوجه‌فرنگی کمتر شده است. با این حال، کشاورزان کهنه‌کار و قدیمی برای تامین محصول کارخانه رب اسدآباد و همچنین بنابر عادت گذشته خود، همچنان به کشت گوجه‌فرنگی ادامه می‌دهند.در تابستان سال جاری، برخلاف سال‌های گذشته با افزایش یکباره قیمت گوجه‌فرنگی در استان و حتی کشور مواجه شدیم که در این گزارش به دنبال پیگیری این مساله در شهرستان اصلی تولیدکننده این محصول در استان هستیم.


دلایل گرانی گوجه‌فرنگی

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد در گفت‌و‌گو با همشهری درباره افزایش یکباره قیمت گوجه‌فرنگی در تابستان سال جاری می‌گوید: چند عامل در کمبود و گرانی گوجه‌فرنگی در تابستان دخیل است.
«سقراط بیرنگ» می‌افزاید: به دلیل بارندگی‌های مستمر بهاره که تا خرداد ادامه داشت، بسیاری از کشاورزان دیرتر از موعد اقدام به کشت گوجه‌فرنگی کردند و به طور طبیعی محصول آن‌ها دیرتر از سایر کشاورزان روانه بازار شد.وی بیان می‌کند: صادرات بی‌رویه گوجه‌فرنگی از دیگر علل این افزایش قیمت است که تقاضای مصرف‌کنندگان در برابر عرضه کم تولیدکنندگان قرار گرفته است، به طوری که کشاورزان، این محصول را سر زمین به قیمت 2000 تا 2500 نیز به فروش رساندند.بیرنگ تأکید می‌کند: سطح زیر کشت این محصول مانند سال گذشته بوده و کاهشی در میزان تولید این محصول نداشته‌ایم.


سطح زیر کشت

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد بیان می‌کند: سطح زیر کشت گوجه‌فرنگی در سال جاری 650 هکتار است که پیش‌بینی می‌شود در صورت مساعد بودن شرایط جوی، بیش از 30 هزار تن برداشت شود.
وی با بیان این‌که 95 درصد از اراضی کشت گوجه‌فرنگی اسدآباد به سیستم آبیاری قطره‌ای مجهز هستند، می‌افزاید: در حال حاضر در این منطقه بیش از 300 بهره‌بردار گوجه‌فرنگی فعالیت دارند.
بیرنگ عنوان می‌کند: در سال زراعی جاری 1800 هکتار سیب زمینی در اسدآباد تولید شده که قیمت این محصول نیز به علت صادرات، افزایش داشته است.


هرکیلو رب خانگی 18 هزار تومان

افزایش قیمت محصول گوجه فرنگی باعث افزایش قیمت رب در بازار شده است و تولیدکنندگان و حتی فروشندگان خانگی نیز این محصول را به قیمت زیاد به فروش می‌رسانند.
یک بانوی همدانی در گفت‌و گو با همشهری می‌گوید: قوطی رب گوجه در بازار پیدا نمی‌شود و اگر هم باشد به قیمت زیادی از 15 تا 18 هزار تومان عرضه می‌شود.

«زهرا بسطامی» می‌افزاید: زیاد بودن قیمت محصول گوجه‌فرنگی و افزایش هزینه تهیه رب در بازار، اجازه پخت رب خانگی را نمی‌دهد، به طوری که گوجه‌فرنگی ربی در بازار به قیمت هرکیلو 3000 تومان به فروش می‌رسد که این میزان در سال گذشته 500 تومان بوده است.
وی بیان می‌کند: از آن‌جا که رب به عنوان یکی از چاشنی‌های مهم غذاهای ایرانی محسوب می‌شود، نبود آن تغییر زیادی در طعم و مزه غذاها ایجاد خواهد کرد.
بسطامی ادامه می‌دهد: امیدواریم مسئولان استانی و کشوری فکری به حال مصرف کنندگان کنند و با بستن مرزها، اجازه خروج کالاهای استراتژیکی مانند گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی را ندهند.


قیمت گوجه‌فرنگی کاهش می‌یابد

رئیس جهاد کشاورزی استان همدان می‌گوید: جلوی صادرات گوجه‌فرنگی گرفته شده است و به زودی باید منتظر کاهش قیمت این محصول باشیم.
«منصور رضوانی‌جلال» می‌افزاید: از آن‌جا که کاهش قیمت یک محصول همواره به سختی صورت می‌گیرد، از این رو کاهش قیمت این محصول نیز با تاخیر صورت خواهد پذیرفت.
وی بیان می‌کند: به‌رغم محصولات مزارع در استان بیش از 3500 تن گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای در همدان کشت می‌شود که با رسیدن زمان برداشت این محصول، قیمت آن نیز کاهش خواهد یافت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید