• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 8 مهر 1397
کد مطلب : 32275
+
-

صدور مجوز مداخله ارزی بانک مرکزی

شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی با‌حضور سران قوا، پیشنهادهای بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز را بررسی و تصمیمات جدیدی اتخاذ کرد. در پی چراغ سبز این شورا به بانک مرکزی برای مداخله در بازار ارز، دیروز مدیران بانک‌ها و مؤسسات بانکی به میرداماد، محل استقرار بانک مرکزی فراخوانده شدند تا در جریان جزئیات برنامه جدید ارزی قرار گیرند.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، در جلسه صبح دیروز این شورا که با حضور روسای قوای مقننه و قضاییه و به ریاست حسن روحانی رئیس‌جمهور تشکیل شد، رئیس‌کل بانک مرکزی گزارشی از آخرین وضعیت بازار ارز ارائه کرد و سیاست‌های بانک مرکزی جهت مدیریت بازار ارز تصویب شد.

براساس تصمیم جدید، تمام صادرکنندگان غیرنفتی موظفند ظرف 3‌ماه بعد از صادرات، ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما عرضه یا به‌ترتیبی که بانک مرکزی معین می‌کند، ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی بازگردانند و صادرکنندگانی که در چارچوب دستورالعمل مربوط عمل کنند، با تصویب دولت مشمول تشویق و تسهیلات صادراتی خواهند شد. شورای یادشده همچنین موافقت کرد تا هر شخص حقیقی و حقوقی با رعایت مقررات بانک مرکزی می‌تواند به هر میزان اسکناس ارز وارد کشور کند.

سید‌کمال سید‌علی، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: دخالت بانک مرکزی در بازار ارز باید به‌گونه‌ای باشد که مورد سوءاستفاده قرار نگیرد، به همین دلیل اگر این بانک می‌خواهد بازار ارز را متعادل سازد، بهتر است عرضه ارز با نرخ بالاتری صورت پذیرد تا رانت ارزی شکل نگیرد. او خرید و فروش ارز بر مبنای دلار 19هزار تومان را پرریسک می‌خواند و می‌افزاید: کسانی که در این کانال قیمتی اقدام به معامله می‌کنند یا برای حفظ ارزش پول‌شان وارد چنین بازار پرریسکی می‌شوند یا اینکه پیش‌بینی برخی این است که با این نرخ کالا وارد کشور کنند و بفروشند که سخت خواهد بود کالای وارد‌شده با دلار 19هزار تومان با تقاضای مؤثری مواجه شود.

این مقام پیشین بانک مرکزی یکی از دلایل افزایش تقاضا برای خرید ارز در بازار آزاد را کاهش سطح اعتماد عمومی به سیاستگذاران و مسئولان به‌دلیل تکرار وعده کاهش نرخ ارز دانست و افزود: بهترین راه پیش‌روی افراد عادی برای حفظ ارزش پس‌اندازهای آنها، پرهیز از خرید و فروش ارز است و آنها می‌توانند از بازارهای جایگزین نظیر بورس و سایر بازارها استفاده کنند تا ریسک ناشی از نوسانات ارزی باعث از دست رفتن بخشی از ارزش پول‌شان نشود. او با اشاره به بازده سرمایه‌گذاری در بازارهایی چون سهام و مسکن به مردم عادی توصیه کرد: هرگز اقدام به فروش اموال، املاک و دارایی‌هایشان در این شرایط برای خرید و فروش ارز نکنند.

سیدکمال سید‌علی با اشاره به ولع ارزی ناشی از نوسانات شدید نرخ ارز در ماه‌های اخیر، یادآور شد: قطعا واردات کالاها با دلار 19هزار تومان توجیه اقتصادی ندارد. وی با اشاره به تقاضای ارزی در بازار آزاد می‌افزاید: تمامی معاملات ارزی که توسط شبکه بانکی و صرافی‌ها صورت می‌پذیرد، مستند است و کسانی که اقدام به خرید و فروش ارز در بازار آزاد می‌کنند، دارای 3‌انگیزه متفاوت هستند به‌گونه‌ای که قاچاق کالا، خروج سرمایه از کشور و حفظ ارزش پس‌اندازها ریشه اصلی شکل‌گیری تقاضای فیزیکی ارز به‌شمار می‌رود. معاون اسبق ارزی بانک مرکزی اظهار کرد: بانک مرکزی از زمان ریاست محسن نوربخش تاکنون همواره در بازار ارز مداخله داشته و در این شرایط باید دید سازوکار جدید بانک مرکزی برای مداخله ارزی چیست و به چه کسانی و به چه نیازهایی و با چه نرخی ارز تخصیص می‌یابد اما راه مهار بحران ارزی، بازگشت ارز ناشی از صادرات به چرخه اقتصادی است و برای این منظور باید ابتدا صادرکنندگان بزرگ نظیر پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها متعهد شوند ارز صادرات خود را به‌موقع و منظم عرضه کنند.

   اختیار ویژه به رئیس‌کل

شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در نشست دیروز خود با اعطای اختیارات لازم به رئیس‌کل بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز موافقت کرد. بر این مبنا، بانک مرکزی می‌تواند از طریق بانک‌ها و صرافی‌های مجاز در بازار ارز مداخله کند و اقدامات لازم را برای کنترل نرخ ارز انجام دهد. در این مصوبه تأکید شده بانک مرکزی باید قیمت مبادله‌ای در بازار ارز را نیز به نحو مقتضی اطلاع‌رسانی کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید