• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 8 مهر 1397
کد مطلب : 32233
+
-

مأموریت بن‌سلمان در کویت

جهان‌نما
مأموریت بن‌سلمان در کویت


ولیعهد عربستان سعودی صبح روز گذشته برای سفری 2روزه وارد کویت شد. محمد بن‌سلمان آخرین بار در سال2015 و در زمانی که جانشین ولیعهد وقت عربستان (محمد بن‌نایف) بود، در کویت حضور داشت و این نخستین سفر او به کویت در قامت ولیعهد سعودی به‌حساب می‌آید. اگرچه برخی رسانه‌های غیررسمی از حدود یک هفته پیش درباره این سفر خبر داده بودند، اما رسانه‌های رسمی سعودی صبح روز جمعه خبر این سفر ناگهانی را تأیید کردند.  اما هدف از این سفر چیست و قرار است چه دستاوردی برای عربستان سعودی داشته باشد؟ این سؤالی است که برخی رسانه‌های عربی طی ساعات گذشته تلاش کرده‌اند به آن پاسخ دهند.


پایان نزاع نفتی
به گفته پایگاه خبری العربی الجدید، یکی از محورهای مذاکرات بن‌‎سلمان با رهبران کویت، بحران نفتی میان 2 کشور است. چاه‌های نفتی مشترک میان عربستان و کویت در 2 منطقه مرزی الخفجی و الوافره از سال‌های پیش به زمینه‌ای برای تنش سیاسی میان ریاض و کویت تبدیل شده است. این تنش‌ها تا جایی پیش رفت که عربستان سعودی در سال2014 به‌طور یکجانبه استخراج نفت از چاه‌های این مناطق را به بهانه خطرات محیط‌زیستی متوقف کرد؛ تصمیمی که ضرری جدی به اقتصاد کویت وارد کرد. در آن زمان دولت کویت اعلام کرد مسئله را در دادگاه‌های بین‌المللی پیگیری خواهد کرد اما به‌نظر می‌رسد بحران‌های پی‌درپی منطقه‌ای، مجال خلق تنشی تازه را به دولت کویت نداد. با این حال و در شرایطی که کویتی‌ها تلاش می‌کنند از هرگونه تنش منطقه‌ای اجتناب کنند، عربستان طی سال‌های گذشته تلاش کرده با جذب رسانه‌ها و خبرنگاران کویتی، نسبت به مواضع این کشور در پرونده چاه‌های مشترک نفتی موج‌سازی کند؛ سیاستی که تا امروز منجر به زندانی‌شدن یا فرار چندین خبرنگار مشهور کویتی ازجمله فواد هاشم شده؛ خبرنگاری که طی سال‌های گذشته به امارات پناهنده شده است.


میانجیگری با ایران
پایگاه خبری الوطن‌نیوز اما به مسئله‌ای جنجالی‌تر اشاره کرده و نوشته است: به‌نظر می‌رسد ولیعهد عربستان برای آغاز دور تازه‌ای از رایزنی‌ها با ایران به‌دنبال میانجیگری کویت است. این پایگاه خبری مدعی شده است گام اول در این مسیر در جریان مراسم حج و استقبال گرم سعودی‌ها از هیأت ایرانی صورت گرفته است. این در حالی است که در جریان نطق عادل الجبیر به نمایندگی از عربستان در مجمع عمومی سازمان ملل، برخلاف گذشته، حملات کمتری علیه تهران شنیده شد. با این حال، هنوز هیچ منبع رسمی چنین برداشتی را از سفر بن‌سلمان به کویت تأیید نکرده است.


میانجیگری با قطر
شبکه الجزیره بحران قطر را مهم‌ترین محور رایزنی ولیعهد عربستان با رهبران کویت به شمار آورده و با ارجاع به نشانه‌های متعدد از بی‌نتیجه‌بودن این بحران یکساله مدعی است که محمد بن‌سلمان در این سفر از کویت می‌خواهد تا دور تازه‌ای از میانجیگری‌ها را برای پایان دادن به بحران قطر آغاز کند. این در حالی است که طی ماه‌های اخیر فشار آمریکا بر کشورهای عرب خلیج‌فارس به‌منظور پایان‌دادن به بحران قطر تشدید شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید