• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 5 مهر 1397
کد مطلب : 31989
+
-

صحن شورای امنیت صحنه حمایت از برجام شد

ترامپ جلسه شورای امنیت را به پا کرد تا موجی ضد‌ایرانی به راه بیندازد، اما مثل جلسه قبل شورای امنیت که برای بررسی ناآرامی‌ها در ایران برگزار شد و اعضا به دفاع از برجام پرداختند، این‌بار هم صحن شورای امنیت به صحنه حمایت تمام‌عیار شورای امنیت از برجام بدل شد. انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و سایر اعضای شورای امنیت حمایت خود را از توافق هسته‌ای اعلام کردند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در شورای امنیت با تکرار اتهامات همیشگی‌اش به ایران، تأکید کرد: تحریم‌های ایران از اوایل نوامبر برقرار خواهد شد. هرگونه نقض تحریم‌های آمریکا با عواقب سختی مواجه خواهد شد.

پس از ترامپ نوبت به امانوئل مکرون رسید. رئیس‌جمهور فرانسه با بیان اینکه برجام یک توافق کامل نیست اما یک توافق بسیار قاطع در جهت منع اشاعه است، گفت: درباره ایران، هدف ما واحد است اما با ترامپ درباره وسیله اختلاف‌نظر داریم.

او با بیان اینکه نمی‌شود فقط با تحریم و برخورد با ایران روبه‌رو شد، اظهار کرد: بحران بی‌اعتمادی به‌دلیل تحریم‌های جدید آمریکا به‌وجود آمده، اما ایران همچنان به برجام پایبند است، بنابراین باید همه طرف‌ها به برجام پایبند باشند نه فقط کشورهای اروپایی و ایران.
ترزا می،‌ نخست‌وزیر انگلیس هم در شورای امنیت سازمان ملل تصریح کرد: ایران به تمام تعهداتش در برجام عمل کرده، تا زمانی که ایران به تعهداتش عمل کند، ما هم از برجام حمایت می‌کنیم.

هنگامی که ترزا می، ‌نخست‌وزیر انگلیس در حال صحبت پیرامون برجام بود، تلویزیون شورای امنیت تصویر یکی از دیپلمات‌های ایرانی را نشان داد که در بین حاضران سالن نشسته و مشغول نت‌برداری بود.

اما شدید‌اللحن‌ترین سخنرانی را اوو مورالس، رئیس جمهور بولیوی داشت. او که به فاصله 2صندلی در کنار ترامپ نشسته بود، بارها او را مخاطب قرار داد و به سیاست‌هایش تاخت.
مورالس خاطرنشان کرد: در سال۱۹۵۳ آمریکا علیه دولت منتخب مردمی ایران که می‌خواست صنعت نفت ایران را از دست انگلیس و آمریکا خارج کند، کودتا کرد. حالا که ایران کنترل منابع خود را به‌دست آورده، دوباره آمریکا به ایران فشار می‌آورد. آمریکا به هیچ عنوان نگران عدالت در دیگر کشورها نیست، اگر بود هیچگاه معاهده‌های بین‌المللی را زیر پا نمی‌گذاشت.
وی همچنین گفت: دولت آمریکا دوباره تلاش کرده است قوانین بین‌المللی را زیرپا بگذارد، با زیرپاگذاشتن قوانینی که سازمان ملل تصویب کرده است، نمی‌خواهند دولت‌هایی را که ملت‌هایشان انتخاب می‌کنند، سرپا بماند.

رئیس‌جمهور بولیوی همچنین با اشاره به لغو معاهدات بین‌المللی توسط دولت آمریکا، گفت: آلمان، چین و روسیه از برجام حمایت کنند و در آن بمانند.
وانگ‌یی، وزیر خارجه چین  هم تأکید کرد: توافق هسته‌ای مورد توافق همه و شورای امنیت سازمان ملل بود همه کشورها باید حق داشته باشند بتوانند با ایران همکاری اقتصادی و تجاری داشته باشند. باید فکر کنیم چطور می‌توانیم توافق هسته‌ای را به توافقی کارآمد تبدیل کنیم.
وزیر خارجه کویت، نخست‌وزیر هلند، رئیس‌جمهور پرو و نماینده ساحل عاج، گینه و... هم در سخنان خود پایبندی ایران به برجام را مورد اشاره قرار دادند و بر لزوم حفظ این توافق تأکید کردند.

آخرین سخنران هم سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه بود که او نیز به دفاع قاطع از برجام پرداخت و گفت: ایران به برجام متعهد است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این را تأیید کرده، روسیه و اروپا تلاش خواهند کرد این توافق را حفظ کنند چون اگر برجام را حفظ نکنیم، تنش در خاورمیانه ایجاد می‌شود. برچیده‌شدن برجام بسیار اتفاق بدی خواهد بود.

 ظریف : آمریکا درس بگیرد

وزیر امور خارجه ایران در واکنش به برگزاری نشست شورای امنیت به ریاست ترامپ گفت: شگفت‌انگیز است فردی که خود نقض‌کننده قطعنامه این شورا است درباره احترام به این نهاد فریاد سرمی‌دهد. ظریف همچنین در توییتی نوشت: یک‌بار دیگر آمریکا از جلسه شورای امنیت سوءاستفاده کرد تا ببیند که با نقض برجام و قطعنامه2231 منزوی‌تر شده است؛ چه وقتی درسش را یاد می‌گیرد؟

این خبر را به اشتراک بگذارید