• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 4 مهر 1397
کد مطلب : 31917
+
-

سامانه نیما اصلاح می‌شود حذف نمی‌شود


یک روز پس از انتقادهای فعالان بخش خصوصی و انتظار آنها برای حذف سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی موسوم به نیما، بانک مرکزی از امکان دسترسی فعالان بخش خصوصی به سامانه نیما خبر داد و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با نظر بخش خصوصی مخالفت و اعلام کرد: این سامانه ایراداتی دارد، اما نباید آن را کنار گذاشت.

به گزارش همشهری، هدف بانک مرکزی از ایجاد دسترسی فعالان بخش خصوصی به نحوه معاملات ارزی در سامانه نیما، ایجاد شفافیت در فرایند فروش ارز حاصل از صادرات و تأمین ارز برای واردات عنوان شده و این نهاد از اتاق‌های بازرگانی، انجمن‌ها و اتحادیه‌های مرتبط خواسته تا اعضای این تشکل‌ها در نامه‌ای اطلاعات افراد مورد نظر خود را به معاونت ارزی بانک مرکزی ارسال کنند. بانک مرکزی می‌گوید: تأیید نام افراد برای دسترسی به اطلاعات سامانه نیما بر عهده تشکل‌های مربوطه بوده و یک هفته قبل از ایجاد دسترسی به این افراد، فهرست ارسال‌شده به بانک مرکزی روی سایت این بانک قرار می‌گیرد. در اطلاعیه بانک مرکزی تأکید شده که تنها اطلاعاتی نظیر معادل یورو و ارزهای فروخته‌شده و خریداری‌شده در سامانه نیما و پرتال ارزی در اختیار فعالان بخش خصوصی قرار می‌گیرد و دیگر اطلاعات از قبیل نوع ارز، کشور مقصد، مشخصات فروشنده خارجی، کارگزار و بانک عامل به‌صورت محرمانه ارائه می‌شود.


واکنش مجلس به اختلافات ارزی
یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و ناظر خانه ملت در شورای پول و اعتبار دیروز گفت: ارز مورد نیاز شرکت‌های فولادی و پتروشیمی باید از طریق سامانه نیما تهیه شود. به گزارش خانه ملت، محمدرضا تابش درباره حدود ۱۸میلیارد دلاری که به سامانه نیما ارائه نشده است، گفت: در هر صورت نظام ارزی کشور تابع مقررات و ضوابط خاصی نیست و در صورتی که روند بازار ارز عادی بود صادرکنندگان اختیار داشتند ارز را برای واردات کالا اختصاص دهند یا آن را به فروش برسانند؛ البته باید نظارت بانک مرکزی اعمال شود. وی ادعا کرده اینکه در برخی اخبار آمده سرنوشت حدود ۱۸میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات شفاف نیست، به‌نوعی فرافکنی محسوب می‌شود. به گفته تابش، هم‌اکنون شرایط اقتصادی عادی نبوده که عرضه و تقاضا قیمت‌ها را تعیین کند، بنابراین باید تبادل ارز ناشی از صادرات و واردات تحت نظر حاکمیت انجام شود. غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس هم در اظهارنظری از سیاست‌های ارزی بانک مرکزی دفاع و اعلام کرد: سامانه نیما بازاری است که توانسته کارکرد خود را در مدت‌زمان کوتاهی نشان دهد. وی با بیان اینکه موضوع مهم دوم بازگشت ارز ناشی از صادرات است، ادامه داد: باید به‌دنبال این باشیم که این منابع چه در قالب ارز و چه در روش‌های دیگر به اقتصاد بازگردد که نگرانی‌هایی در این خصوص وجود دارد.

وی اظهار داشت: سامانه نیما ایراداتی دارد اما نباید آن را کنار گذاشت؛ چراکه بازاری است که توانسته کارکرد خود را در مدت‌زمان کوتاهی نشان دهد، بنابراین تمام تولیدکنندگان و صادرکنندگان به‌خصوص افرادی که حمیت ملی دارند باید برای این بازار اهمیت قائل شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید