• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 4 مهر 1397
کد مطلب : 31833
+
-

روند رشد قیمت گوشت و میوه کمی کند شد

بازار
روند رشد قیمت گوشت و میوه کمی کند شد

گرانی خوراکی‌ها در چند‌ماه اخیر پیامد ناگزیر جهش نرخ ارز بوده است اما بررسی‌های آماری نشان می‌دهد در هفته پایانی شهریور قدری روند افزایش قیمت خوراکی‌ها تعدیل‌شده و حتی قیمت در 3گروه میوه، گوشت قرمز و گوشت مرغ نیز اندکی کاهش یافته است. البته این کاهش جزئی قادر به خنثی‌سازی افزایش‌های قبلی نیست اما می‌تواند طلیعه تثبیت قیمت خوراکی‌ها و حتی تعدیل آنها باشد.

به گزارش همشهری، در جریان نابسامانی‌های ارزی و اثرگذاری این اتفاق بر بازارهای سرمایه‌ای و کالایی، هرچند دولت تلاش کرد با تخصیص ارز ترجیحی قیمت کالاهای اساسی را باثبات نگه دارد اما بازهم بهای بخش عمده کالاهای پرمصرف خوراکی افزایش یافت. در نهایت دولت با اصلاح فرایند تخصیص ارز ترجیحی به واردات کالاهای اساسی و همچنین تقویت نظارت بر واردات، حمل‌ونقل و توزیع این کالاها وعده داد ثبات را به بازار خوراکی‌ها برگرداند. حالا اطلاعات منتشرشده توسط اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی از تحولات بازار خرده‌فروشی مواد خوراکی در هفته پایانی شهریورماه، حاکی از این است که در بازار تهران رشد قیمت تخم‌مرغ متوقف شده و 3گروه کالایی شامل میوه‌های تازه، گوشت قرمز و گوشت مرغ نیز کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند. براساس این آمارها میانگین قیمت سبد میوه‌های تازه 4درصد، قیمت گوشت قرمز 0.6درصد و قیمت گوشت مرغ 6.3درصد نسبت به هفته سوم شهریور کاهش یافته است. البته هنوز قیمت این خوراکی‌ها 20 تا 60درصد از هفته مشابه سال قبل بالاتر است و با توجه به عدم افزایش قدرت خرید، فشار سنگینی بر معیشت خانوارها وارد می‌کند.

در هفته مورد گزارش، قیمت موز با‌وجود کاهش 9درصدی نسبت به هفته قبل، هنوز با افزایش 133.3درصدی نسبت به سال قبل رکورددار گرانی است اما اقلامی مانند عدس، نارنگی و پیاز نسبت به سال قبل 7 تا 11درصد ارزان‌تر شده‌اند. در این میان بیشترین رشد قیمت هفتگی در گروه‌های 11گانه مورد بررسی بانک مرکزی را سبزی‌های تازه با 4.8درصد و روغن نباتی با 3.3درصد در طول یک هفته داشته‌اند. از سوی دیگر در هفته پایانی شهریور، برنج ایرانی درجه3، 20درصد ارزان شده و لوبیا چیتی نیز 0.4درصد پایین‌تر از هفته قبل قیمت خورده است. همچنین اغلب میوه‌ها در این هفته کاهش یک تا 10درصدی قیمت را تجربه کرده‌اند که البته بخشی از آن ناشی از تغییرات چرخه تولید به مصرف و وضعیت تولید و توزیع این محصولات است. نکته قابل‌توجه این است که در هفته جاری، دوباره کامیونداران به‌دلیل مشکلاتی نظیر کمبود لاستیک و گرانی قطعات یدکی از فعالیت دست کشیده‌اند و این مسئله مستقیما می‌تواند با اثرگذاری بر نظام توزیع کالا، رابطه عرضه و تقاضا را به‌ویژه در بازار میوه و سبزی بر هم بزند و زمینه‌ساز رشد قیمت شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید