• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 11 شهریور 1397
کد مطلب : 29013
+
-

در بررسی عملکرد یکساله کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران اعلام شد

نابودی 128 هکتار از باغات تهران با مصوبه برج ‌باغ‌ها

شورا
نابودی 128 هکتار از باغات تهران با مصوبه برج ‌باغ‌ها

عملکرد یکساله کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران دیروز مورد بازنگری اصحاب رسانه و رئیس این کمیسیون قرارگرفت. 
رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای  شهر تهران گفت: در طول یک‌سال گذشته کمیسیون سلامت اقدامات مؤثری در حوزه پایش سلامت و حفظ و توسعه باغات و فضای سبز و نیز ارتقای ایمنی ساختمان‌ها انجام داده ‌است.

به گزارش همهشری،‌ زهرا صدراعظم‌نوری گفت: درخصوص صیانت و حفاظت از باغات اقدامات خیلی خوبی توانستیم انجام دهیم. همچنین در تقویت کمیسیون ماده 7 و در راستای قانون حفظ و گسترش فضای سبز و باغات اقدامات مؤثری صورت گرفت و در این راستا نمایندگان ما حضوری مستمر در 22منطقه شهرداری داشته‌اند. او با تأکید بر اینکه کمیسیون تلاش زیادی کرد تا باغات به‌عنوان میراث طبیعی و اکولوژیک تهران حفظ شوند، افزود: در حال حاضر همه پرونده‌های مربوط به باغات رسیدگی شده و هم‌اکنون تعداد پرونده‌های قابل بررسی به صفر رسیده‌است. لغو مصوبه برج باغ‌ها یکی از دستاوردهای مهم شورای پنجم است. نوری یادآور شد: درخصوص جرایم قطع درختان نیز سعی کردیم تا این جرایم به‌گونه‌ای باشد تا قطع درختان از قبح بیشتری برخوردار باشد و جرایم سنگین باشند. نوری اقدام مؤثر دیگر این کمیسیون را مبارزه با سفید بالک‌ها اعلام کرد و افزود: به‌رغم اینکه این آفت مشکلات زیادی را ایجاد می‌کرد توانستیم اقدامات خوبی انجام دهیم و امروز در شرایطی هستیم که هیچ گزارشی از آزار و اذیت این آفت نداریم.

آب تهران سالم است
رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای  شهر تهران از برگزاری جلسات متعدد با شرکت آب و فاضلاب تهران خبر داد که در آن هم قیمت واقعی آب مشخص و هم از هدر رفت  این مایه حیاتی جلوگیری شود. کیفیت و سلامت آب تهران نیز مورد بحث جدی قرار گرفت. آنگونه که نوری می‌گوید آب تهران سالم و از کیفیت خوبی برخوردار است.
زهرا صدراعظم‌نوری همچنین به اقدامات این کمیسیون در راستای ارتقای ایمنی ساختمان‌های شهر تهران اشاره کرد و گفت: الزام شهرداری به تشکیل کمیته ارتقای ایمنی ساختمان‌ها یکی از مصوباتی بود که از سوی این کمیسیون مطرح شد. در این راستا رصد ساختمان‌های نا ایمن به‌عنوان یکی از ماموریت‌های حوزه‌های ذی‌ربط مشخص شد. او ادامه داد: با تعداد واحدهایی که مورد بررسی قرار داده‌ایم واحدها را ملزم می‌کنیم به اینکه رفع خطر کنند و از این‌رو می‌توان به بهبود وضعیت ساختمان‌ها از لحاظ ایمنی امیدوار بود. ما 5/2 میلیون پلاک ثبتی داریم که احصای آنها سخت است، گرچه بسیاری هم ساختمان‌های جدید هستند که مشکلی ندارند. در این راستا کمیته ایمنی و ارتقای کیفیت ساختمان در مناطق تشکیل شده حدود 10هزار پلاک را شناسایی کرده‌اند و  مالکان درصورتی که اقدام نکنند مرجع قضایی وارد خواهد شد کما اینکه مرجع قضایی هم‌اکنون همکاری بسیار خوبی با ما دارد. صدر‌اعظم‌نوری افزود: برای تدوین لایحه برنامه عملیاتی واکنش اضطراری برای مقابله با زلزله مقدمات خوبی را فراهم کرده‌ایم تا بتوانیم هر چه بیشتر سطح ایمنی را در شهر افزایش دهیم.

حوزه محیط‌زیست فرابخشی است

در این جلسه همچنین سیدآرش میلانی رئیس کمیته محیط‌زیست شورا گفت: حوزه محیط‌زیست فرابخشی است و لذا ایجاد ساختارهای هماهنگی و نظارتی خیلی مهم است. از جهتی ارتباط با مردم از طریق تشکل‌های مردم‌نهاد نیز بسیار حائز اهمیت است و نیز به رسمیت شناختن آنها به‌گونه‌ای است که نمایندگان این تشکل‌ها در جلسات کمیته محیط‌زیست و کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شرکت می‌کنند.
میلانی افزود: یکی از فعالیت‌های محیط‌زیست این بوده که در نهادهای تصمیم‌گیری مانند کارگروه آلودگی‌ها در سطح ملی و استان حضور پیدا کند ولو بدون حق رای تا از این طریق بتوانند در اقدامات کارشناسی مؤثر ظاهر شوند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری با تأکید بر اینکه کمیسیون سلامت در شورای پنجم تلاش دارد تا در فضایی به دور از التهاب سیاست‌هایش را اجرایی کند بر ضرورت پرهیز از کارهای اقتضائی و موردی در حوزه سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری تأکید کرد.
زهرا صدراعظم‌نوری در پاسخ به سؤالی مبنی بر مقایسه عملکرد کمیسیون سلامت محیط‌زیست و خدمات شهری در دوره‌های چهارم و پنجم گفت: فضایی که این کمیسیون در شورای چهارم دنبال می‌کرد با فضای کنونی کاملا متفاوت است و در بررسی‌ها باید این موضوع را مورد اهمیت قرار داد.

رئیس کمیسیون سلامت ادامه داد: در دوره پیشین مدیریت شهری بسیاری از موضوعات مورد تأیید کمیسیون سلامت نبود و از این‌رو اعضای این کمیسیون مباحث متعددی را مطرح می‌کردند و البته نتایج خوب و قابل تقدیری را نیز از خود ارائه دادند. عضو شورای  شهر تهران به موضوع فاضلاب شهر تهران نیز اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون کمیسیون سلامت در حال پیگیری اتصال تمامی خانه‌ها به سیستم فاضلاب شهری است تا ضمن رهانشدن فاضلاب‌ها در انهار، فاضلاب پس از تصفیه به چرخه آبرسانی فضای سبز وارد شود. او در پاسخ به سؤال دیگری درخصوص شرایط نامناسب آبیاری در شهر تهران تصریح کرد: اعتقاد کمیسیون بر بازنگری در کاشت گونه‌های گیاهی در شهر تهران با توجه به شرایط اقلیمی است و برای مدیریت آبیاری در شهر تهران مقرر شده است که چمن کاری در شهر تهران انجام نشود و آبیاری نیز از غروب آفتاب تا صبح روز بعد انجام گیرد. صدراعظم نوری در پاسخ به سؤالی درخصوص اصنافی که زباله زیادی تولید می‌کنند، گفت: افراد نسبت به آثاری که برای محیط‌زیست ایجاد می‌کنند مسئولیت دارند و باید هزینه آن را پرداخت کنند ازاین‌رو می‌توان برای صنوف اینگونه ضرایبی را تعیین کرد تا براساس آن هزینه جمع‌آوری پسماند متناسب با میزان تولید زباله در هر صنف تعیین شود. او در ادامه این جلسه در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درخصوص احتمال انتخاب شهردار جدید بر ضرورت پایبندی و احترام به قانون تأکید کرد و گفت: هرچند ترجیح شورا بر ادامه کار با شهردار فعلی است اما اگر قانون این تکلیف را داشته باشد نیز بدون هیچگونه پیچیدگی قانون اجرا شده و شهردار جدید انتخاب می‌شود. 

زهرا صدراعظم‌نوری، رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران:


تا پیش از لغو مصوبه برج‌باغ‌ها 248پلاک در حال انجام اقدامات ساخت‌و‌ساز براساس این مصوبه بودند، از زمان تصویب لغو مصوبه تا زمان ابلاغ نیز 25پرونده به این موضوع افزوده شد و از 9 اردیبهشت به‌عنوان زمان ابلاغ تاکنون نیز 22پرونده دیگر به این موضوع افزوده شده که شهرداری خواستار تعیین تکلیف این پرونده‌ها از شورای شهر تهران شده است. درآمدهای حاصله شهرداری تهران در حدود یک‌میلیون و 148هزار میلیارد تومان در طول 10سال بوده که درآمدهای ناشی از برج باغ‌ها تنها یک‌درصد و حدود 11هزار میلیارد ریال تشکیل داده است. متأسفانه در طول 10سال 128هکتار از باغات شهر تهران تنها برای کسب یک‌درصد از درآمدهای شهرداری تهران تخریب شده است. تنها 12ساختمان با رعایت سطح همکف ساخته شده‌اند. ایجاد طبقات زیرهمکف از مشکلاتی بود که موجب تخریب باغات ناشی از این مصوبه می‌شد ضمن اینکه ارتفاع ساختمان‌ها، درختان را از دریافت نور مورد نیاز برای زنده ماندن محروم می‌کرد.


 آرش میلانی، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران:


عملکرد غرفه‌های پسماند خشک با محدودیت‌ها و مشکلاتی روبه‌روست، از این رو به‌دنبال اصلاح نظام جامع جمع‌آوری زباله‌های خشک و‌ تر هستیم. تاکنون 3 منطقه سیستم نرم‌افزاری را به‌صورت آزمایشی تحت استفاده قرار داده‌اند که درصورت موفقیت می‌تواند جایگزین روش فعلی برای طرح تفکیک زباله باشد. امروز 2رویکرد برای مدیریت پسماند در شهرها اجرایی شده که یکی از آنها این است که زباله‌ها پیش از رسیدن به زباله‌سوزها مدیریت شده و اصلا نیازی به زباله سوز نباشد و دیگری ایجاد زباله‌سوزها در داخل شهرهاست که روشی بسیار پر هزینه در حوزه زباله سوزها، تمهیدات محیط‌زیستی جدی اندیشیده شده‌است و سازمان حفاظت محیط‌زیست با سختگیری نظارت‌های لازم را انجام می‌دهد. مدیریت شهری نیز نسبت به این موضوع حساس بوده و با دقت زیادی نظارت خود را دراین خصوص انجام می‌دهد. 


این خبر را به اشتراک بگذارید