
بیمهها وقت خسارت جا میزنند
چرا با شرکتهایی که خسارت مردم را بهموقع نمیدهند برخورد نمیشود؟

رضا کربلائی | روزنامهنگار
محمد میگوید: یکماه پیش تصادف کردم و کارشناس خسارت سیار سرصحنه تصادف حاضر شد تا گزارش خسارت تهیه کند و چندبار با شرکت مربوطه تماس گرفتم، میگویند هنوز گزارشی از سوی کارشناسان خسارت ارسال نشده است. میترا که پدر و مادرش فرهنگی هستند، روایت میکند که هر وقت به یک مرکز درمانی مراجعه میکنیم میگویند با شرکت بیمه شما قرارداد نداریم و باید پول نقد بدهید و عمل پدرم را بهدلیل نداشتن پول به تأخیر انداختهایم. ابراهیم خودش را یک بازنشسته معرفی میکند و میگوید: هر ماه مبلغی بهعنوان بیمه تکمیلی از حقوقمان کسر میشود، اما بیشتر داروخانهها و آزمایشگاهها میگویند طرف قرارداد نیستیم. احمد تعریف میکند که چندماه پیش تصادف کرده و پروندهاش تکمیل بوده، اما هنوز پول خسارت به حسابش واریز نشده است. اینها بخشی از روایت شهروندانی است که در چندماه اخیر با همشهری تماس گرفتهاند و از تأخیر برخی شرکتهای بیمه انتقاد کرده و گفتهاند: چه تفاوتی است بین شرکتهایی که خسارت را بموقع میدهند با شرکتهایی که بهانه میآورند. برخی هم با اشاره به افزایش هزینهها و تأخیر در پرداخت خسارتها میگویند: گاه فاصله زمانی واریز خسارت و زمان تکمیل پرونده بهقدری طولانی است که هزینه کالاهای موردنیاز افزایش مییابد.
قانون چه میگوید؟
قانون میگوید: شرکتهای بیمه موظف هستند ظرف 15روز خسارت زیاندیدگان را پس از دریافت مدارک و مستندات پرداخت کنند، اما گزارشهای مردمی نشان میدهد که برخی شرکتها در پرداخت خسارت تعلل و آنها را گرفتار میکنند. به گزارش همشهری، براساس آییننامه حمایت از حقوق بیمهگزاران، بیمهشدگان و صاحبان حقوق آنها، شرکتهای بیمه باید بعد از دریافت تمامی مدارک مربوط به خسارت حداکثر ظرف مدت 30روز، مدارک را بررسی و نتیجه را اعلام و درصورت احراز عدماستحقاق دریافت خسارت، مراتب را همراه با ذکر دلایل بهطور مکتوب به بیمهگزار یا زیاندیده اعلام کنند، اما درصورت قبول خسارت، آنها وظیفه دارند حداکثر ظرف مدت 15روز پس از قبول خسارت آن را پرداخت کنند و درصورت تأخیر در پرداخت خسارت مشمول حکم ماده 522آیین دادرسی مدنی میشوند.
بیمه مرکزی کجاست؟
مسئولیت نظارت بر آییننامه حمایت از حقوق بیمهگزاران و بیمهشدگان بر عهده بیمه مرکزی است و این نهاد نظارتی وظیفه دارد در راستای صیانت از حقوق بیمهگزاران و بیمهشدگان با قصور و تخلف شرکتهای بیمه برخورد کند؛ تا جایی که پس از تذکر کتبی به معاون فنی و مدیرعامل و اعضای هیأتمدیره این اختیار را دارد که فعالیت شرکت بیمه متخلف در یک رشته یا چند رشته را با رأی شورایعالی بیمه تعلیق و یا پروانه فعالیت شرکتهای متخلف را برای همه رشتهها یا رشتههای خاص با نظر شورایعالی بیمه لغو کند.
پشت صحنه شکایتها
انتشار آمار شکایت از شرکتهای بیمه پس از سالها از مهرماه سال گذشته کلید خورد، اما برخوردهای موردی با برخی تخلفها راهگشا نبوده و نیازمند اصلاح متغیرهای توانگری مالی شرکتها و اعمال یک سازوکار شفاف و آنلاین رصد وضعیت پرداخت خسارتهاست؛ چراکه برخی فشارهای سیاسی برای حفظ مدیران شرکتهای بیمه ناتوان و ضعیف باعث شده تا حقوق بیمهگزاران و زیاندیدگان ضایع شود و خسارتها به موقع پرداخت نشود. آیا این روند اصلاح خواهد شد یا اینکه سنگاندازی و حمایت برخی چهرههای سیاسی این وضعیت را تقویت میکند؟
7986
تعداد شکایتها از شرکتهای بیمه در 5 ماهه امسال
7308
تعداد شکایات رسیدگیشده
2016
شکایت از بیمه درمان
938
شکایت از بیمه بدنه خودرو
3265
شکایت از بیمه شخص ثالث