• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 8 مرداد 1397
کد مطلب : 24956
+
-

نان‌های نامطمئن

رئیس شورای سلامت و امنیت غذایی: با پرداخت وام‌های اشتغال خانگی و نظارت می‌توان پخت نان خانگی را ساماندهی کرد

جامعه
نان‌های نامطمئن

ملیکا درودی| خراسان‌رضوی-خبرنگار:


پخت نان‌ در زیرزمین و اتاقک‌هایی غیربهداشتی در برخی خانه‌های روستایی، بدون هماهنگی و نظارت اداره بهداشت در کاشمر و توزیع آن در فروشگاه‌های موادغذایی شهرستان به معضلی تبدیل شده است. 
به گزارش همشهری، این در شرایطی است که مردم یا از روی ناچاری یا کمبود وقت مدتی است به‌ جای خرید نان از نانوایی‌ها مجبور به خرید نان از سوپرمارکت‌ها هستند، اما برخی از این نان‌های خانگی مشخص نیست چه سیری برای رسیدن بر سر سفره‌های مردم را طی می‌کنند. 


پخت نان در کنار دام

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کاشمر با بیان اینکه تاکنون جلسات مختلفی برای جمع‌آوری نان‌های محلی از سوپرمارکت‌ها برگزار شده اما به نتیجه مطلوبی نرسیده، می‌گوید: گشت‌هایی در این راستا تشکیل و چند مورد جمع‌آوری شده است.  «جواد خزایی» با اشاره به اینکه امکان برخورد با افرادی که در منازل اقدام به پخت نان و از این راه ارتزاق می‌کنند نیست، بیان می‌کند: هنوز نمی‌دانیم باید با افرادی که از این راه امر و معاش و ارتزاق می‌کنند برخورد کرد یا نه. 
وی با اظهار تاسف از اینکه مراکز پخت نان در روستاها و خانه‌های مسکونی بسیار زیاد است، عنوان می‌کند: اغلب نان‌های خانگی در روستاهای بالا ولایت از جمله فدافن، رزق‌آباد و تربقان پخت می‌شوند. 
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کاشمر با اعلام اینکه بسیاری از نانوایی‌های خانگی شناسایی شده‌اند، می‌افزاید: به رغم اینکه بسیاری از نان‌های موجود در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های موادغذایی در منازل مسکونی پخت و به صورت فله‌ای و غیربهداشتی عرضه می‌شوند اما براساس قانون برای نظارت، امکان ورود به منازل وجود ندارد. 

وی با اشاره به اینکه نداشتن برخورد مناسب با نانوایی‌های متخلف موجب اعتراض نانوایی‌های شناسنامه‌دار شده است، اظهار می‌کند: بدون شک ورود به منازلی که اقدام به پخت نان می‌کنند با قوه قهریه همراه خواهد بود.  خزایی عنوان می‌کند: بر اساس قانون بهداشت واحدها پخت نان باید حداقل 120 متر فضای بهداشتی داشته باشد که هیچ کدام از واحدهای خانگی این فضا را ندارند.  وی با بیان اینکه چون نمی‌توانیم به منازل مسکونی که اقدام به پخت نان می‌کنند ورود کنیم آنها رها شده‌اند، اظهار می‌کند: بعضا دیده می‌شود که افراد در کنار دامداری، اقدام به پخت نان می‌کنند و این پذیرفته نیست. 


مردم علاقه‌مند به نان‌های خانگی

رئیس شورای سلامت و امنیت غذایی کاشمر با تاکید بر شناسایی مکان‌هایی که نان خانگی در آنجا پخت می‌شوند، می‌گوید: متاسفانه مغازه‌داران در ورودی سوپرمارکت‌ها نان‌ها را در شرایطی نامناسب و غیر بهداشتی بروری هم ریخته و تلنبار می‌کنند.  «محمدعلی نبی‌پور» با اشاره به اینکه اتاق اصناف باید بر عرضه نان در سوپرمارکت‌ها نظارت جدی‌تری داشته باشد، می‌افزاید: نمی‌توان مقابل پخت نان در منازل روستایی و عرضه آن‌ها در سوپر مارکت‌ها را گرفت، اما مرکز بهداشت باید استانداردهای خود را در ارائه مجوزهای لازم به نانوایی‌های خانگی کمی پایین‌تر بیاورد. 

وی با اعلام اینکه برای ساماندهی مکان‌هایی که در آنجا نان خانگی پخت می‌شود می‌توان اقدام به پرداخت وام‌های اشتغال خانگی با نظارت مسئولان کرد، می‌گوید: جمع‌آوری نان‌های خانگی از سوپرمارکت‌ها کار ساده‌ای نیست و جلوی این نوع پخت نان را هم نمی‌توان گرفت. نبی‌پور با اشاره به اینکه مردم علاقه‌مند به خرید این نوع نان‌ها به خاطر کیفیتی آنها هستند، عنوان می‌کند: تنها مشکل موجود، وضعیت بهداشتی نانوایی‌های خانگی است. رئیس شورای سلامت و امنیت غذایی کاشمر از دهیاران خواست افرادی که در روستاها اقدام به پخت نان می‌کنند برای استفاده از تسهیلات مشاغل خانگی شناسایی و معرفی کنند. 


شناسایی نانوایی‌های خانگی

رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان کاشمر هم می‌گوید: یکی از مشکلات اهالی کاشمر، دسترسی به نان باکیفیت است. نان‌هایی که در مغازه‌ها به فروش می‌رسد مشخص نیست در کجا و به چه نحوی تولید می‌شوند. به دلیل نبود نظارت، نان‌های خانگی در شرایط کاملا غیربهداشتی پخت می‌شود. آن‌ها تنها به دنبال تولید نان به قیمت کمتری هستند و مکان برای‌شان مهم نیست. پیشنهاد داده‌ایم سوپرمارکت‌ها نان‌های خود را از نانوایی‌های کاشمر تهیه کنند. ما نیز هماهنگی‌های لازم را به عمل خواهیم آورد، اکنون 90 نانوایی در کاشمر فعالیت دارند که اکثرشان نان خوبی تولید می‌کنند. 
«موسی برهانی» ادمه می‌دهد: هرچند اکنون هیچ نظارتی بر نانی که در سوپرمارکت‌ها به فروش می‌رسد نیست ولی اگر از نانوایی‌های دارای مجوز تهیه شود بر قیمت، بهداشت و کیفیت می‌توان کنترل داشت. مرکز بهداشت شهرستان اگر همکاری داشته باشد این مشکل قابل حل است. شنیده شده نان یارانه‌ای توسط سوپرمارکت‌ها از نانوایی‌های دارای مجوز تهیه و هرکدام را به قیمت 800 تومان به فروش می‌رسانند؛ در صورتی که این کار خلاف قانون است.  به گفته برهانی، روستاییان آرد یارانه‌‌ای را از تعاونی می‌گیرند و در خانه پخت می‌کنند و در مغازه‌ها به فروش می‌رسانند. 70 درصد نانوایی‌های خانگی در روستاها شناسایی شده است. همه نان‌های سوپرمارکت‌ها از کاشمر تامین نمی‌شود بلکه از کوهسرخ، خلیل‌آباد، بردسکن و روستاها هم می‌آورند. نیاز به نظارتی درست و دقیق در این حوزه وجود دارد، چراکه سلامت مردم این ناحیه در خطر است. 


پخت نان در مراکز زیرزمینی

مسئول واحد بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت کاشمر با بیان اینکه مشکل در واحدهای زیرزمینی فاقد هویت صنفی است، می‌افزاید: اکنون 150 نانوایی بهداشتی در نقاط شهری و روستایی شناسایی شده‌اند. 
 «سید علی سیادتی» با اشاره به اینکه امکان بازدید از نانوایی‌های سنتی و خانگی وجود ندارد، بیان می‌کند: متاسفانه برخی از این مراکز به قانون پایبند نیستند. 

وی با اعلام اینکه سوپرمارکت‌ها باید شرایط عرضه نان را رعایت کنند، می‌گوید: اولین شرط عرضه نان در سوپرمارکت‌ها و مراکز عرضه مواد غذایی، داشتن شناسه بهداشتی است که آن هم مشمول بسته‌بندی می‌شود. 
مسئول واحد بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت کاشمر با بیان اینکه تنها 2 تا 3 مورد نانوایی شناسنامه‌دار در شهر داریم، اظهار می‌کند: اگر می‌خواهیم نانوایی‌های خانگی مدیریت شود و اجازه بسته‌بندی و توزیع داشته باشند باید شناسه بهداشتی بگیرند.  سیادتی با اشاره به اینکه به تعداد هر سوپرمارکت در شهر یک نانوایی وجود دارد، بیان می‌کند: تعداد نانوایی‌های خانگی در این شهرستان بسیار زیاد است.ش

این خبر را به اشتراک بگذارید