• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 8 مرداد 1397
کد مطلب : 24952
+
-

بازگشت دوباره صنوف مزاحم

شهرک زاگرس که برای خروج اصناف آلاینده از خرم آباد در نظر گرفته شده بود، بعد از ۱۷ سال هنوز برای استقرار واحدها مناسب نیست

اصناف
بازگشت دوباره صنوف مزاحم

نسرین صفربیرانوند| خرم آباد- خبرنگار:

شهرک صنوف زاگرس یکی از پرحاشیه‌ترین شهرک‌هایی است که با گذشت حدود 17 سال از احداث آن همچنان با مشکلات متعددی مواجه است. شهرکی که در صورت فراهم بودن زیرساخت‌ها می‌توانست گامی مثبت برای انتقال اصناف آلاینده به خارج از شهر بردارد، اما حال به معضلی برای صنوف مستقردر آنجا تبدیل شده است. با وجود انعکاس و بیان مشکلات شهرک اما تاکنون اقدام قابل توجهی برای رفع مشکلات شهرک صنوف زاگرس صورت نگرفته است.


نبود زیر ساخت در شهرک زاگرس

رئیس اتحادیه آهنگری و صافکاری اتومبیل خرم آباد با اشاره به اینکه هیچ گونه زیرساختی در شهرک صنوف زاگرس ایجاد نشده است، می‌گوید: شهرک صنوف با گذشت بیش از 15 سال از احداث، هنوز فاقد آب آشامیدنی سالم است؛ به طوری که آب موجود حتی برای شستن دست هم مناسب نیست و مشکلات پوستی ایجاد می‌کند؛ چه برسد به آشامیدن.
«اکبرعادلی» در گفت و گو با همشهری می‌افزاید:این شهرک با وجود فعالیت بیش از 200 صنف هنوز فاقد سرویس بهداشتی است و این معضل نه تنها برای صاحبان صنوف مستقر در شهرک بلکه مسافرانی که مسیرشان به این محل می‌افتد چالش برانگیز است. ضمن این که این شهرک به لحاظ آسفالت هم از شرایط مطلوبی برخوردار نیست.

وی ادامه می‌دهد: چالش دیگر شهرک، موضوع سند غرفه های شهرک است. پیمانکار و سرمایه گذار، سندها را در رهن گذاشته و درحال حاضر صاحبان اصلی تنها دارای مبایعه نامه هستند. در این زمینه شکایت و پیگیری هم کرده ایم، اما تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.
عادلی با اشاره به اینکه درحال حاضر حدود 400 واحد فعال در این شهرک حضور دارند و مابقی ظرفیت آن خالی است، می‌گوید: واحدهای غیر فعال به محل تجمع حیوانات ولگرد و زباله‌ها تبدیل شده است. به همین سبب و با وجود چنین مشکلاتی، واحدهای صنفی تمایلی برای فعالیت در این شهرک ندارند.


زیر ساخت غیر اصولی شهرک زاگرس

رئیس اتحادیه تعمیرکاران اتومبیل خرم آباد هم با اشاره به مشکلات این شهرک می‌گوید: مشکل اصلی شهرک صنعتی این است که زیرساخت اولیه آن اصولی نبوده و نقشه اولیه آن براساس اصول مهندسی طراحی نشده است. به طوری که 2مغازه کنار هم نمی‌توانند فعالیت کنند؛ زیرا فضای جلوی غرفه‌ها کافی نیست. شهرک صنوف، یک شهرک کارگاهی برای تعمیر خودروهاست. بنابراین جلوی واحدها باید فضایی برای توقف خودروهایی که به تعمیر نیاز دارند، پیش بینی می‌شد اما چنین فضایی در این شهرک وجود ندارد.
«ایرج طولابی» عنوان می‌کند: معضل دیگری که می‌توان مطرح کرد این است که مالک و پیمانکاران شهرک به ازای طلبشان چند مغازه را فروخته اند. برای نمونه من مغازه‌ای را خریداری کرده ام که پس از چندسال قولنامه‌ای آورده اند که مغازه متعلق به آنهاست. وی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر سرمایه گذار شهرک برای راه اندازی شهرک، وام کلانی دریافت کرده و در قبال آن، سندها را دررهن بانک‌ها گذاشته که همه این موارد سبب شده صاحبان واحد های صنفی با مشکلات ریز و درشتی مواجه باشند. طولابی می‌گوید: شهرک صنوف، فاقد زیرساخت های ابتدایی از قبیل آب، برق و آسفالت است. بارها و بارها دراین خصوص صحبت کرده ایم اما متاسفانه هیچ اقدامی از سوی مسئولان مربوطه صورت نگرفته است و کسی هم جوابگوی این مشکلات نیست؛ زیرا متولی مشخصی ندارد.
رئیس اتحادیه تعمیرکاران اتومبیل لرستان بیان می‌کند: هرچند ممکن است فعالیت واحدهای تعمیر خودروها در شهر آسایش شهروندان را برهم بزند، اما به هر حال ابتدا باید مشکلات اساسی شهرک زاگرس برطرف و امکانات لازم در آن مستقر شود تا واحدهای صنفی به این محل منتقل شوند.


شهرکی که متولی ندارد

طولابی تاکید می‌کند: تا متولی اصلی شهرک چه شورا، چه شهرداری و چه استانداری مشخص نشود کاری از پیش نمی‌رود. درواقع یک نهاد و ارگان باید پای کاربیاید، برای ایجاد زیر ساخت‌ها هزینه کرده و سندها را آزاد کند؛ درغیر این صورت کسی جرات نمی‌کند واحدی را خریداری کند.


مدیریت ناصحیح،چالش شهرک زاگرس

مدیرعامل سازمان میادین شهرداری خرم آباد هم در ادامه با اشاره به اینکه شهرک صنوف زاگرس متعلق به بخش خصوصی است، می‌گوید: شهرداری به لحاظ قانونی هیچ گونه تعهدی نسبت به شهرک ندارد؛ زیرا در محدوده قانونی شهر نیست. سرمایه گذار آن هم شخصی است که به تعهداتش عمل نکرده و حتی هیات مدیره هم تشکیل نداده است. به طور کلی،مشکل اصلی شهرک به مدیریت آن مربوط می‌شود.
« اسماعیل پویان مهر» در گفت و گو با همشهری عنوان می‌کند: با وجود اینکه تعداد قابل توجهی از واحدهای صنفی در شهرک صنوف زاگرس متمرکز هستند اما این واحدها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. موضوع آسفالت، فضای سبز و آب آشامیدنی تنها بخشی از مشکلاتی است که از سوی واحدهای مستقر مطرح می‌شود.
پویان مهر عنوان می‌کند: با وجود اینکه متولی شهرک، شهرداری نیست و وظیفه‌ای در قبال آن ندارد اما به منظور رفع مشکلات آن وهمچنین دغدغه‌ای که اعضای شورای اسلامی شهر داشتند جلسه‌ای با سرمایه گذار این شهرک برگزار کردیم تا ببینیم چه کاری می‌توانیم انجام دهیم.


تلاش شورا برای رفع مشکلات

ازسوی دیگر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر با اشاره به مشکلات و چالش‌های شهرک زاگرس می‌گوید: به منظوربررسی مشکلات شهرک صنوف زاگرس جلسه‌ای با حضور پیمانکار شهرک و هیات همراه وهمچنین نماینده صنف و سازمان میادین شهرداری در صحن شورای شهر برگزار و یک سری تعهدات را برای آنها مشخص کردیم.
«علی محمد صالحی نسب» عنوان می‌کند: یکی از این درخواست‌ها تشکیل هیات امنا برای شهرک بود. ازطرفی هم یک سری تعهدات برعهده شهرداری است؛ مانند تامین آب، برق و گاز که قرار بود در کمیته‌هایی بررسی و در آینده نزدیک با حضور برخی مسئولان شهرستان و شرکت های خدمات رسان جلسه‌ای تشکیل دهیم.

وی ادامه می‌دهد: همچنین با دادستان رایزنی‌ها و جلساتی در خصوص آزادسازی سند واحدهای شهرک برگزار خواهیم کرد؛ زیرا برخی از اسناد در رهن بانک‌ها هستند.
وی با انتقاد از سرمایه گذار شهرک زاگرس می‌گوید: پیمانکار شهرک، کننده کار نیست و منافع شخصی خود را به منافع شهر ترجیح می‌دهد.
صالحی نسب با بیان اینکه خشت اول این شهرک از ابتدا درست بنا نشده است، تاکید می‌کند: به هر حال اکنون، شورای شهر پای کارآمده تا با همکاری و تعامل دیگر مسئولان، شهرک صنوف زاگرس را تعیین تکلیف کند. زیرا این موضوع، مطالبه جدی مسئولان و واحدهای صنفی مستقر در شهرک است.


ضرورت تعیین متولی شهرک

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر خرم آباد با اشاره به مشکلات شهرک زاگرس می گوید: باید وضع شهرک صنوف زاگرس به لحاظ قانونی و حقوقی مشخص شده و دراین خصوص ابتدا باید متولی آن تعیین شود که برای تحقق این امر نیازبه هم اندیشی است.
«مهرداد علی پناه» می‌گوید: موضوع دیگر بحث خدمات رسانی است. شهرک صنوف فاقد امکانات اولیه از جمله آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی و فضای سبز است. چرا که این موضوعات از حداقل امکانات محسوب می‌شود که این شهرک از آن محروم است.
وی ادامه می‌دهد: شهرک صنوف در صورتی که به حال خود رها نشود وهمه پای کارباشند ایده خوبی است ومی‌‌تواند ظرفیت مناسبی باشد . علاوه بر فراهم کردن زیرساخت‌هایی مانند آب، برق و آسفالت ،احداث یک رستوران کوچک هم می‌تواند رضایت واحدهای صنفی ومسافرانی که گذرشان به این شهرک می‌افتد را جلب کند.
علی پناه تاکید می‌کند: ساماندهی شهرک صنوف زاگرس یکی از اموری است که شورای شهرباید پیگیر آن باشد.زیرا اگر زیرساخت های آن فراهم شود، واحدهای صنفی آلاینده و حتی قطعه فروشان هم به شهرک منتقل می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید