• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 8 مرداد 1397
کد مطلب : 24879
+
-

فعالیت زنانی که دیده نمی‌شوند

مدیرعامل یک مؤسسه مردم‌نهاد: آمارهای دفتر امور بانوان و خانواده استانداری با حقیقت جامعه تفاوت دارد

آوا صادق| اراک - خبرنگار:

 قطعاً ارائه آمار و ارقام درباره وضعیت اقشار جامعه نمی‌تواند نشانه موفقیت یک سازمان باشد و آنچه موفقیت طرحی را در میان مردم تایید می‌کند، مشاهده تغییر در وضعیت جامعه است. این روزها بانوان استان از کاستی‌های موجود در جامعه گلایه دارند و بخش بانوان و خانواده استان نیاز به بازبینی و تعریف برنامه منسجم دارد؛ برنامه‌ای که اجرای درست آن می‌تواند بانوان را به عنوان ستون اصلی نهاد خانواده‏ها توانمند کند و آسیب‌های اجتماعی مربوط به این قشر را کاهش دهد.
«فاطمه بنی‌کعب» مدیرعامل مؤسسه مردم‌نهاد «بنیاد فرزانگان پرتلاش اراک» معتقد است سازمان‌هایی که به رفع مشکلات بانوان در استان می‌پردازند عملکرد ضعیفی دارند. برای بررسی وضعیت این بخش از جامعه با وی به گفت‌وگو نشستیم.


عملکرد بخش بانوان و خانواده استانداری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دفتر امور بانوان و خانواده استانداری سکان‌دار بخش بانوان و در واقع برنامه‌ریز و منسجم‌کننده امور مربوط به این بخش است، اما متأسفانه فعالیت‌های این نهاد به جمع‌آوری آمار و ارقامی منحصر شده است که با واقعیت موجود در استان تفاوت دارد.
سال گذشته رئیس جمهور به استان سفر کرد. در این سفر جلسه‌ای با حضور خانم «معصومه ابتکار» معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری و مسئولان و فعالان بخش بانوان استان برگزار شد. در این جلسه به خانم ابتکار گفتم که لیست بلندبالای آمارها فقط روی کاغذ است و با واقعیت جامعه و استان تفاوت بسیاری دارد.


اقداماتی را که برای بانوان ساکن در سکونت‏گاه‌های غیررسمی انجام شده چطور ارزیابی می‌کنید؟

سازمان‌های مردم‌نهاد بخش بانوان و خانواده استان به ویژه اراک در مناطق حاشیه شهرها فعالیت دارند و متأسفانه وضعیت در این مناطق اصلاً مناسب نیست. با وجود چنین وضعیتی امور بانوان و خانواده استانداری هیچ برنامه و ارزیابی نزدیک به واقعیت و مناسبی درباره وضعیت این مناطق ندارد و هیچ اقدام موثری که به بهبود وضعیت کمک کند، انجام نشده است.
تعریف برنامه از سوی این نهاد در اغلب موارد محدود به بانوان شاغل در دستگاه‌های دولتی بوده است. البته برنامه‌هایی که برای این بخش از جامعه هم اجرا می‌شود یا درگیر موازی‌کاری است یا خیلی موثر نبوده است. علاوه بر این، وضعیت کودکان و بانوان بخش‌های حاشیه شهرها نیز نیاز به رسیدگی، تحقیق و تعریف برنامه موثر دارد. اما از این سیاست‌گذاری نیز در استان خبری نیست. اگر هم بوده، خیلی اثرگذار نبوده و محدود بوده است.

از مهم‌ترین اقداماتی بگویید که باید در بخش بانوان استان انجام می‌شد و مغفول مانده است.

یکی از اقداماتی که این دفتر باید انجام می‌داد تربیت کارشناسان خبره و توانمند در بخش بانوان استان بود که این کار انجام نشد و فقدان چنین افرادی در استان احساس می‌شود. این دفتر باید بانوان خبره تربیت کند که در آینده بتوانند سکان‌دار مسئولیت امور بانوان و خانواده استانداری باشند.
برنامه‌ریزی جامعی در بخش بانوان استان انجام نشده و به همین دلیل شاهد اقدامات پراکنده و موازی‌کاری‌های متعدد در بخش بانوان بوده‌ایم که این یک ضعف در این حوزه است.
نهاد بانوان استان می‌توانست رکنی هماهنگ‌‌کننده باشد. برای تحقق این موضوع باید از کارشناسان مناسب در هر بخش بهره گرفته می‌شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید